Foto: Shutterstock

Ziemas riepu izvēle neaprobežojas ar to vien, ka konstatējam jau zināmo kalniņa un sniegpārsliņas simbolu marķējumu uz riepas. Nozares eksperts Gundars Liekne skaidro, kā izvēlēties sev viss atbilstošākās riepas un kā tās kopt, lai garantētu drošību un komfortu pie stūres pat visstindzinošākajās ziemas dienās.

Eiropas vai Skandināvijas tipa riepas?

Izvēloties riepas, ir jāņem vērā, pa kādiem ceļiem nāksies braukt ziemas apstākļos. Autobraucējiem jāatceras – pastāv dažādi ziemas riepu veidi.

"Eiropas tipa ziemas riepas ir ar cietāku gumijas sastāvu, tās ir vairāk piemērotas pilsētas braucieniem un šosejām. Savukārt Skandināvijas tipa riepas ir mīkstākas, tās būs ideāli piemērotas arī netīrītiem ceļiem un ziemīgākiem apstākļiem," skaidro Liekne, "Inter Cars Latvija" vieglo riepu pārdošanas vadītājs.

Viņš atgādina, ka izvēloties nepiemērotas riepas, pastāv risks, ka uz slidena vai netīrīta ceļa auto zaudēs saķeri, tāpēc drošai braukšanai katram autobraucējam jāizvērtē savas vajadzības.

Eksperts skaidro, ka ar radžu riepām ir atļauts braukt no 1. oktobra līdz 1. maijam. Ja brauc agri no rītiem vai vēlu vakaros, kad ir liela iespēja sastapties ar tā saukto "melno ledu", tad vērts aizdomāties par radžu riepu iegādi: "Radžu riepas vairāk paredzētas ledus apstākļiem un skarbai ziemai."

Riepu nodiluma pārbaude – vienkāršs solis drošībai

Vecās riepas no iepriekšējās ziemas ir vērts pārbaudīt pirms montāžas. "Ja riepas ir tuvu nodiluma indikatoram vai zem tā, to veiktspēja ziemas apstākļos vairs nebūs pietiekama," uzsver eksperts.

Lai gan minimālais protektora dziļums ir četri milimetri, eksperti tomēr iesaka ziemas riepas ar protektora dziļumu zem 5 mm vairs neizmantot smagos ziemas apstākļos, jo tas tieši ietekmē saķeri un vadāmību uz sniega un ledus.

Elektroauto ir savas riepas

Elektroauto īpašniekiem, izvēloties ziemas riepas, būtu jāizvēlas tie riepu modeļi, kuri ir speciāli pielāgoti elektroauto, vai arī jāpievērš uzmanību slodzes indeksam, lai tas būtu augstāks, jo elektroauto ir smagāks par tradicionālo iekšdedzes dzinēja auto un griezes moments jeb slodze uz riepu paātrinoties arī ir lielāka. Piemērām, ja nepieciešamajā izmērā ir 91 un 94 slodzes indekss, jāizvēlas augstāko.

Riepu uzglabāšana starpsezonā

Pareiza riepu uzglabāšana būtiski paildzina to kalpošanas laiku un drošību. Liekne iesaka: "Riepas jāuzglabā sausās, slēgtās telpās, prom no tiešiem saules stariem un lielas mitruma ietekmes." Nepareizi glabātas riepas var deformēties, kas negatīvi ietekmē braukšanu, tāpēc svarīgi starpsezonā tās parotēt, lai novērstu karkasa iespiedumus.

Troksnis salonā: kā riepu izvēle to ietekmē

Kaut arī riepu rites trokšņi nav galvenais kritērijs ziemas riepu izvēlē, tas ietekmē braukšanas komfortu, it īpaši garu pārbraucienu gadījumā. Mīkstākas riepas ir klusākas, bet radžu riepas – skaļākas.

"Ja vēlies minimālu troksni salonā, ir iespējams arī izvēlēties riepas ar ražotāja iestrādātu skaņu slāpējošu materiālu. Tas absorbē riepu radīto troksni, nodrošinot būtiski klusāku braukšanu," skaidro eksperts. Tas īpaši svarīgi būtu elektroauto īpašniekiem, jo šī tipa transportlīdzekļiem nav spēka agregāta radītā trokšņa, kas citkārt slāpē rites trokšņus.

Gaisa spiediena loma un temperatūras svārstības

Ziemā svarīgi sekot riepu gaisa spiedienam, kas mainās temperatūras izmaiņu ietekmē. "Temperatūras maiņa ietekmē spiedienu riepās. Piemēram, uzstādot riepas servisā, kad ārā ir jau, piemēram, zem nulles, izbraucot no iekštelpām uz ielas, varam drīz konstatēt, ka spiediens riepās ir mazinājies," norāda eksperts.

Viņš atgādina, ka piemērotais gaisa spiediens katrai automašīnai ir savs, un ražotāja noteiktais spiediens parasti atrodams uz uzlīmes autovadītāja durvju ailē vai uz degvielas tvertnes vāciņa – šo spiedienu vēlams regulāri pārbaudīt, piemēram, benzīna uzpildes stacijās un pielāgot, it īpaši pie gaisa temperatūras izmaiņām.

Drošība pirmajā vietā: kad mainīt riepas?

Ziemas riepas jāuzstāda savlaicīgi, jo vasaras riepu veiktspēja būtiski mazinās, kad gaisa temperatūra ir zem +7°C. "Kad sākas saltie rīti ar aptuveni +4...+5°C, pilnīgi droši jau var pāriet uz ziemas riepām," iesaka eksperts. Drošībai vienmēr ir jābūt prioritātei – ziemas riepas nodrošina optimālu saķeri un palīdz izvairīties no nelaimes uz ceļa.

Atgādinām, ka saskaņā ar CSDD prasībām ziemas un vissezonas riepas ar M+S apzīmējumu un "kalniņa un sniegpārsliņas simbolu" ir obligātas no 1. decembra līdz pat 1. martam. Šajā periodā riepu protektora dziļums nedrīkst būt mazāks par četriem milimetriem.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!