autoserviss, apkope, remonts, mehāniķis, zobsiksna, atslēdznieks
Foto: Shutterstock

87% iedzīvotāju norāda, ka galvenais faktors, kā izvēlas autoservisu, ir pakalpojumu sniegšanas cena, savukārt 85% iedzīvotāju ir būtiska sniegtā pakalpojuma kvalitāte, tai skaitā darbā izmantotās auto detaļas un tehnoloģijas, noskaidrots "Lindstrom" un "Norstat Latvija" īstenotajā aptaujā.

Vairāk kā pusei jeb 54% iedzīvotāju ir būtisks sniegtā pakalpojuma ātrums, un tik pat lielai daļai respondentu ir svarīga autoservisa atrašanās vieta, lai tā būtu ērti sasniedzama. Tikai 15% no respondentiem norāda, ka viņiem ir svarīga autoservisa darba vide, piemēram, tīrs darbinieku apģērbs, patīkama pieņemšanas telpa, sakopta autoservisa apkārtne un tamlīdzīgi.

Vienlaikus 53% iedzīvotāju atzīst, ka viņiem pirms autoservisa izvēles nav svarīgi noskaidrot, vai tajā tiek ievērotas visas ar vidi saistītās prasības, piemēram, kā tiek savāktas tehniskās eļļas vai, kā tiek pārstrādātas nolietotās riepas.

Katrs trešais respondents jeb 29% no aptaujātajiem uzskata, ka autoservisu darbība nerada riskus videi, savukārt 45% iedzīvotāju norāda, ka veids, kā strādā autoservisi rada būtisku risku.

Tikai 36% aptaujāto atzīmē, ka pirms autoservisa izvēles izvērtē, vai minētais pakalpojuma sniedzējs savā darbībā ieviesis praktiskus risinājumus, kas neradītu kaitējumu videi vai to samazinātu. Savukārt 53% iedzīvotāju atzīst, ka pirms autoservisa izvēles netiecas noskaidrot par izvēlētā autoservisa darbības ietekmi uz vidi. 11% iedzīvotāju ir grūti spriest par to, vai pirms autoservisa izvēles noskaidro tā radīto ietekmi uz vidi.

"Lielai daļai iedzīvotāju vides faktori joprojām šķiet mazsvarīgi salīdzinājumā ar citiem pakalpojuma aspektiem. Iespējams iedzīvotāju vidū pastāv bažas, ka autoservisi ar videi saudzīgu pieeju var piedāvāt dārgākus pakalpojumus, tāpēc iedzīvotāji, kuriem svarīgāka ir pakalpojuma cena, kvalitāte un pakalpojuma sniegšanas ātrums, var izvēlēties sev pieejamākus servisa pakalpojumus, pat ja tie neatbilst visiem vides standartiem," skaidro Ivars Šmits, uzņēmuma "Lindstrom" vadītājs Latvijā.

Arī Valsts vides dienests, lai izvērtētu autoservisu ietekmi uz augsni un bīstamo atkritumu apsaimniekošanas kvalitāti, 2023. gadā veica 111 autoservisu apsekošanu un 10 objektos – nolietoto transportlīdzekļu uzglabāšanas vietās un autoservisu teritorijās, veica augsnes un grunts paraugu noņemšanu. Veiktie augsnes un grunts paraugu testēšanas rezultāti parādīja būtisku augsnes piesārņojumu autoservisu teritorijās, kur veiktas darbības ar bīstamajiem atkritumiem, tādiem kā smēreļļas un eļļas filtri, bet trijos no desmit objektiem, kuros veikta augsnes un grunts paraugu noņemšana, naftas produktu koncentrācijas pārsniedza kritisko robežlielumu (C vērtību), kuru sasniedzot vai pārsniedzot, augsnes un grunts funkcionālās īpašības ir nopietni traucētas vai piesārņojums tieši apdraud cilvēku veselību vai vidi.

Pēc "Lindstrom" pasūtījuma veiktā "Norstat Latvija" aptauja norisinājās oktobrī, piedaloties 1001 respondentam visā Latvijā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!