ziemas braukšana DBS
Foto: Publicitātes foto

Ziemai nesagatavota tehnika, tai skaitā neatbilstošas riepas, slikta redzamība, mainīgi laikapstākļi un nepiesardzīga auto vadīšana ievērojami palielina ceļu satiksmes negadījumu risku. Kā to novērst un atbilstoši sagatavot ne tikai auto, bet arī sevi, stāsta Drošas braukšanas skola (DBS) un "Circle K" eksperti.

Autovadītāju attieksme – lielākais negadījumu riska faktors

Braucot ar automašīnu ziemas sezonā, lielākais risks ir autobraucēju vieglprātība, tāpēc – jo labāk būsim sagatavojušies, jo vieglāk būs novērst negadījumu riskus.

"Katru gadu ir autovadītāji, kurus mainīgie laikapstākļi pārsteidz nesagatavotus – tikko lija lietus, te pēkšņi snieg, no rītiem ir sals. Autovadītājiem ātri jāspēj pielāgoties un attiecīgi jāprot vadīt savu auto. Nav runa tikai par ziemas riepu nomaiņu, ko ieteicams izdarīt jau novembra sākumā, ir jāapzinās, ka ziemā braucam un domājam citādi," uzsver DBS direktors Jānis Vanks.

Piesardzīga un pārdomāta braukšana

Diennakts tumšajā laikā, braucot pa neapgaismotu ceļu, vēlams maksimāli bieži ieslēgt tālās gaismas, lai pēc iespējas palielinātu redzamību. Tomēr katrs liekais un neatbilstošā laikā nevajadzīgais gaismas stars var traucēt citiem autovadītājiem, tāpēc tālās gaismas laikus jāizslēdz, lai neapžilbinātu pretī braucošo.

Miglas lukturus ieteicams izmantot tikai nepietiekamas redzamības apstākļos. Bīstamākie ceļi ziemas sezonā ir ārpus pilsētas – īpaši uzmanīgi jābrauc klajumos, kur veidojas sniega sanesumi vai atkala jeb melnais ledus. Savukārt rudens periodā ļoti jāuzmanās no meža dzīvniekiem, kas var izskriet uz ceļa.

Rūpes par elektroauto ziemā

Autovadītājiem, kuri satiksmē pārvietojas ar elektroauto, ir būtiski atcerēties dažas papildu nianses, jo ziemas apstākļos akumulatora efektivitāte var samazināties pat par 30 līdz 40%.

Kā skaidro Jānis Vanks: "Sniedzamība ar pilnu uzlādi būs mazāka, tāpēc ieteicams elektroauto uzlādēt pēc iespējas biežāk un izmantot uzlādes iespējas jebkurā ērtā brīdī. Daudzi elektroauto ražotāji piedāvā arī priekšsildīšanas funkciju – iespēju uzsildīt akumulatoru un salonu, kamēr auto ir pieslēgts uzlādei. Tas uzlabo braukšanas komfortu un ļauj ietaupīt enerģiju, jo apsilde netiek veikta braukšanas laikā, izmantojot akumulatoru. Lai taupītu enerģiju un pagarinātu sniedzamību, vēlams izmantot sēdekļu vai stūres sildīšanu, nevis sildīt visu salonu."

Distances ievērošana

Uz ceļiem ir jāievēro lielāka distance, laikus jārāda pagriezieni un jāveic tādi manevri, kas nepārsteidz pārējos autobraucējus nesagatavotus. Svarīgi ir samazināt braukšanas ātrumu pie visām gājēju pārejām – arī tām, kas ir labi apgaismotas, jo nereti cilvēks uz tām parādās negaidīti, arī tad, ja nēsā atstarotāju. Braucot pa neapgaismotu ceļa posmu, jāizvēlas tāds ātrums, kas atbilst priekšējo lukturu gaismas efektivitātei un ļaus laicīgi nobremzēt.

Respektē sevi un citus satiksmes dalībniekus

No rītiem ir jāizbrauc agrāk, bet vakarā jārēķinās ar ilgāku laiku ceļā. Ir jāieplāno laiks automašīnas tīrīšanai, iepriekš jāpārdomā maršruts un tajā pavadāmais laiks, ņemot vērā, ka satiksme būs lēnāka un segums zem riteņiem – mainīgs.

Gājējiem un velosipēdistiem obligāti jālieto atstarotāji, bet autovadītājiem jāparūpējas par pienācīgu mašīnas aprīkošanu ārkārtējām situācijām.

Tvertnē degvielai jābūt vairāk par pusi

Temperatūras svārstību dēļ automašīnas logi bieži aizsvīst vai noraso – tas pats notiek arī degvielas tvertnē, ja tā tiek turēta pustukša. Pat neliels apjoms kondensāta var būtiski pasliktināt degvielas aukstumnoturības rādītājus, un ilgtermiņā tiek radīti bojājumi.

"Lai degvielas tvertnē neveidotos kondensāts, automašīnu ieteicams biežāk uzpildīt, lai "bākā" degviela būtu vairāk par pusi," skaidro "Circle K Latvia" degvielas kategorijas vadītājs Gatis Titovs.

Arktiskā degviela dīzeļdzinēja automašīnām

Līdz ar vēsāku laiku dīzeļdzinēja automašīnas ir jāsāk uzpildīt ar arktisko jeb ziemas degvielu, lai liela sala gadījumā novērstu motora apstāšanās risku. "Kontroltemperatūra, kad tvertnē vajadzētu būt tikai arktiskajai dīzeļdegvielai, nevis dažādu degvielu sajaukumam, ir -10°C dienas laikā. Savlaicīga pāreja uz to ir būtiska, jo tikai ziemas degviela ļauj izvairīties no parafīna kristālu veidošanās, kuru ietekmē dzinējs mēdz apstāties," skaidro Titovs. Arktiskajai dīzeļdegvielai nosprostošanās punkts ir sākot no -20°C, kamēr starpsezonas un vasaras dīzeļdegvielai – sākot no aptuveni -10ºC.

Avārijas komplekts negaidītām situācijām

Neatkarīgi no tā, vai automašīnai beidzas degviela, ir pārdurta riepa vai gadās noslīdēt no brauktuves, ir ieteicams nodrošināties ar kādu ēdienu, kas nebojājas, piemēram, enerģijas batoniņiem, ūdeni plastmasas pudelē, segu, papildu apģērbu, apaviem vai zābakiem, pirmās palīdzības komplektu ar drošības jostas griezēju, skrāpi un sniega slotiņu, lukturīti un svilpi avārijas gadījumiem.

Papildus pilnai degvielas tvertnei un antifrīzam, ir jānodrošinās ar rezerves vējstiklu šķidrumu, kas speciāli paredzēts lietošanai ziemas sezonā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!