Automašīnas bieži iekļūst sīkās un vidēji smagās avārijās, taču nopietni bojātu transportlīdzekli izmantot ceļu satiksmē ne vienmēr ir droši. Pat ja sasistais auto ir salabots, tā defekti var likt par sevi manīt tikai pēc ilgāka laika. Ņemot vērā, ka šādi spēkrati lietoto automašīnu tirgū nav pieprasīti, negodīgi pārdevēji bieži cenšas noslēpt negadījuma pēdas.
Pēc auto datu uzņēmuma "carVertical" datiem, 56,7% no visiem Latvijas spēkratiem, kas šogad pārbaudīti platformā, ir cietuši avārijā. Latvijas autoparka vidējais vecums ir 14 gadi, kas ir gan liels stāžs automobilim. Tomēr ne visi bojājumi ietekmē automašīnas vadāmību un drošību, tādēļ uzņēmuma eksperti veica pētījumu, lai noskaidrotu, kāda ir iespējamība iegādāties nopietni bojātu transportlīdzekli.
Ne vienmēr ir vērts labot nopietni bojātu auto
"carVertical" pētījumā atklāts, ka 0,6% Latvijas transportlīdzekļu, kas no 2020. līdz 2024. gadam pārbaudīti platformā, ir iekļuvuši nopietnā negadījumā. Par nopietnu avāriju, pēc kuras automašīna var tikt atzīta par norakstāmu, uzskata gadījumu, kur remontdarbu tāme pārsniedz vismaz pusi no spēkrata tirgus vērtības. Puse no ekonomiskās klases auto vērtības var sasniegt līdz pat 10 tūkstošiem eiro, savukārt luksusa klases spēkratam – pat vairākus desmitus tūkstošus.
95,1% Latvijas automašīnu, kas pārbaudītas "carVertical", konstatēti bojājumi līdz pat 20% apmērā no spēkrata tirgus vērtības. Lai arī iespējamība iegādāties nopietni bojātu automašīnu nav liela, šāda transportlīdzekļa pirkums var rosināt ievērojamas problēmas. Kad defekti kļūst acīmredzami, nereti šādu automašīnu nav vērts labot.
"Bieži pēc avārijas autobraucēji saņem apdrošināšanas atlīdzību, spēkratu salabo pēc iespējas lētāk un to uzreiz pārdod. Diemžēl jaunajam īpašniekam šāda mašīna var radīt ievērojamus finanšu zaudējumus. Tāpat jāņem vērā, ka pārvietošanās ar šādu auto ceļu satiksmē var nebūt droša," saka "carVertical" auto nozares eksperts Mats Buzelis.
Kā atpazīt nopietni bojātu auto
Pat ja spēkrats negadījumā ir nopietni bojāts, tas nenozīmē, ka to uzreiz būtu jānodod metāllūžņos. Autorizētā servisā kvalitatīvi un atbilstoši salabojot transportlīdzekli, ir iespējams to izmantot arī turpmāk. Taču katrs gadījums ir jāvērtē atsevišķi, lai noteiktu, vai bojāto spēkratu ir vērts labot.
Viena no acīmredzamām pazīmēm par iepriekš gūtiem bojājumiem ir nevienmērīgs riepu protektoru nodilums. Testa brauciena laikā ir ieteicams pārliecināties, ka auto spēj pārvietoties taisni, strauji "nepeldot" uz vienu vai otru pusi. Braukšanas brīdī ir vērts izslēgt mūziku un ieklausīties, vai no motora vai balstiekārtas ir dzirdami neparasti trokšņi.
Lai pārbaudītu, vai auto iepriekš ir cietis avārijā, autobraucējam ieteicams ieskatīties spēkrata pagātnē kādā no interneta datubāzēm. Vēstures atskaitē iespējams uzzināt, kādas daļas un detaļas ir bojātas, kā arī cik lielā mērā. Atskaite var kalpot arī kā labs rīks, lai vienotos par zemāku cenu, pārdevējam norādot uz iepriekš gūtajiem bojājumiem. Nereti automašīna pēc negadījuma var būt bijusi vairāku īpašnieku valdījumā, tādēļ ne visi pārdevēji pilnībā pārzina spēkrata vēsturi.
"Auto vēstures atskaite ļauj uzzināt, kuras transportlīdzekļa zonas ir bojātas, kā arī, cik liela varētu būt remonta tāme. Šo informāciju var sniegt autoservisam, lai mehāniķi varētu pārbaudīt konkrētās problēmzonas un tās salabot," skaidro Buzelis.
No ārzemēm ievesti auto ir riskantākie
Automašīnas, kas Latvijā ir ievestas no ārzemēm, ir ar augstāku riska pakāpi. Tās bieži tiek ievestas valstī pēc nopietnas avārijas, veicot lētu remontu un pārdodot kā spēkratu bez jebkādiem defektiem.
Vācija ir viena no Eiropas lielākajām lietotu auto eksportētājvalstīm. Pēc "carVertical" datiem, 5,2% Vācijā bojātu auto remontdarbu tāme pārsniedz pusi no to vērtības. Tikpat liela ir arī iespējamība, ka automašīna, kas ievesta no Vācijas, jaunajiem īpašniekiem var sagādāt galvassāpes. Zviedrijā nopietni bojātu automašīnu īpatsvars ir 2,5%, Itālijā – 4,8%, savukārt Spānijā – 2,5%.
71,7% Vācijas automašīnu, kurām ir fiksēti bojājumi, remonta tāme sasniedz līdz pat 20% no spēkrata tirgus vērtības. Zviedrijā – 83,5%, Itālijā – 79,5%, taču Spānijā – 85,6%. Automašīnas ar sīkiem, iepriekš gūtiem bojājumiem sastāda lielāko daļu no pieejamajiem spēkratiem. Taču šis skaitlis var atšķirties, ņemot vērā, ka negodīgi pārdevēji cenšas noklusēt avārijas esamību.
"carVertical" veica pētījumu, analizējot klientu iegādātās auto vēstures atskaites, kas ģenerētas no 2020. līdz 2024. gadam. Uzņēmuma datu eksperti aprēķināja to automašīnu proporciju, kas guvušas bojājumus līdz pat 10% no to tirgus vērtības, 10-20%, 20-30% un tā tālāk. Automašīna tiek uzskatīta par nopietni bojātu, ja remontdarbu tāme pārsniedz 50% no spēkrata tirgus vērtības.