Lētāko elektroauto segmentā sāk veidoties konkurence
Foto: Shutterstock

Diskutējot par elektroauto, daudz tiek rēķināts, lai pierādītu, ka noteiktos apstākļos un ilgākā laikā tie iznāk lētāki nekā iekšdedzes automašīnas, jo tiem ir zemākas ekspluatācijas izmaksas. Tomēr tas nemaina faktu, ka augstās cenas dēļ elektroauto ir dārgs pirkums. Patiesībā – tā bija līdz šim, jo tad, ja uzpūš valsts subsīdiju vējš, jaunās paaudzes kompaktie elektroauto beidzot kļūst par līdzvērtīgu alternatīvu tradicionālajiem modeļiem.

Pieejamu un pievilcīgu elektroauto vilnis

Vēsturiski elektromobiļi ir bijuši dārgāki par iekšdedzes analogiem, un to galvenokārt noteica augstās akumulatoru izmaksas. Tieši šī iemesla dēļ lētajās mazauto kategorijās elektroauto ilgu laiku nebija pārstāvēti. Tomēr tehnoloģiju attīstība, jauni komponenti un lētāki, bet spējīgāki litija dzelzs fosfāta (LFP) akumulatori ļāvuši izstrādāt pieejamus kompaktauto un nospiest to cenu zem 30 000 eiro atzīmes. Kompānijas cita pēc citas iepazīstina ar jauniem modeļiem, un jau drīzumā tos ieraudzīsim arī ielās.

Par jomas pionieri te uzskatāms "Citroën", kas pārdošanā jau laidis savu kompakto, bet ietilpīgo un ērto "ë-C3". Šis modelis jau izpelnījies "Top Gear", "Auto Express", "CAR Magazine" un citu izdevumu uzslavas par īpaši komfortablu balstiekārtu, lielisku braukšanu un vienkāršu, bet atjautīgu un praktisku interjeru. Pavisam nesen tas iekļuva konkursa "Eiropas Gada auto 2025" finālā un saņēma "Auto Bild" konkursa "Zelta stūre 2024" atzinību kā labākais auto zem 25 000 eiro.

Jaunā "Citroën" elektroauto bāzes cena ir 24 490 eiro, tādējādi Latvijā tas ir otrs lētākais elektroauto segmenta pārstāvis aiz "Dacia Spring", kas maksā no 18 990 eiro. Tomēr Rumānijā ražotais modelis ir salīdzinoši vienkāršs. Ar 3,7 metru garumu un 1,6 metru platumu "Dacia Spring" ir ārkārtīgi kompakts un tehniskā ziņā visvairāk piemērots pilsētai. Tā elektromotors attīsta 65 ZS jaudu, bet 25 kWh akumulators, kā liecina reālistiskie "ev-database.org" dati, ar pilnu uzlādi nodrošina aptuveni 160 km sniedzamību. Ātrā uzlāde pieejama tikai par papildu maksu, turklāt maksimālā jauda, ar ko var lādēt šo auto, ir 34 kW.

Salīdzinājumā četrus metrus garais un 1,75 m platais "Citroën ë-C3" ir ietilpīgāks, bet tā 113 ZS elektromotors un 44 kWh akumulators reāli nodrošina vairāk nekā 260 km sniedzamību. "ë-C3" ir gatavs arī ātrajai uzlādei – tas spēj pieņemt 100 kW jaudu. Vēl "Citroën" ir pieejams plašāks aprīkojums, bet atšķirību cenā lielākoties nosaka elektriskās piedziņas tehnoloģiskais pārākums.

Mazie iekšdedzes modeļi kļuvuši par kārtu dārgāki

Elektromobiļi it kā maksā vairāk, taču cenu atšķirība pakāpeniski samazinās, un tas ir saistīts arī ar iekšdedzes mazauto cenu kāpumu. Vēl pirms gadiem pieciem varēja sameklēt ne pārāk dārgu automašīnu, kas maksātu ap 10 000 eiro, taču tagad tā ir neiespējamā misija, jo tādu modeļu vienkārši vairs nav.

"Jauni auto vienmēr ir dārgāki, jo tie ir izstrādāti, pakārtojoties stingrākām drošības un vides aizsardzības prasībām, kā arī ir aprīkoti ar modernākām tehnoloģijām," skaidro Toms Timoško, žurnāla "Klubs" apskatnieks un "Latvijas Gada auto" žūrijas biedrs. "Tomēr vissmagāk šīs prasības ir skārušas vismazākos un vislētākos automobiļus. Vēl salīdzinoši nesen par 10 000–12 000 eiro varēja dabūt auto ar vienkāršu gaisa kondicionieri un radio, bet tagad par to jāaizmirst. Pat pašiem mazākajiem jābūt aprīkotiem ar avārijas bremzēšanu, ceļa zīmju lasīšanu un citām sistēmām, un tas maksā."

Lai atbilstu jaunākajiem izmešu standartiem, efektīvākiem jābūt arī dzinējiem. Tā rezultātā vidējās klases modeļu cenas pēdējos 5–10 gados ir pieaugušas aptuveni par 10–20%, bet mazauto cenas gandrīz divkāršojušās. Tas ir radījis pārdošanas apjoma kritumu, un daži ražotāji pat atteikušies no šī segmenta.

Ar valsts atbalstu elektroauto konkurē pat sākumcenas līmenī

Privātie elektroauto pircēji Latvijā var izmantot valsts atbalstu, kas atkarībā no auto veida un pircēja kategorijas sniedzas no 4500 līdz 9000 eiro. Tādējādi jaunais "Citroën ë-C3" būtībā maksā no 19 990 eiro, kas savukārt nozīmē, ka tā cena ir tuvu versijai ar iekšdedzes dzinēju.

"Diemžēl Latvijā mazauto tirgus nav spēcīgs. Salīdzinot ar Veco Eiropu, kur tie vienmēr veidojuši lielu noieta daļu, pie mums cilvēki biežāk izvēlas lielus lietotus spēkratus. Tas ir saistīts gan ar praktiskajām vajadzībām, gan dzīvesvietu, gan statusu. Tomēr tagad, ņemot vērā jaunāko elektrisko mazauto cenas, tas daļēji varētu mainīties, jo iegādes un ekspluatācijas bilance sāk izskatīties ļoti pievilcīgi. Nu elektromašīnas iegādi var apsvērt cilvēki, kuriem agrāk kas tāds šķita neaizsniedzams sapnis, un tas ir pozitīvs ilgi gaidīts pagrieziena brīdis," piebilst Toms Timoško.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!