Svinot "Porsche Turbo" 50 gadu jubileju, sporta automobiļu ražotājs "Porsche" laidis klajā četras jaunas ""Porsche" mantojuma momentu" sērijas, kurās redzami ne tikai unikāli un vēsturiski kadri no sacensībām, bet arī iepriekš nedzirdēti stāsti.
Pirmās ""Porsche" mantojuma momentu" sērijas tika izlaistas no 26. decembra autoražotāja "YouTube" kanālā, savukārt noslēdzošās tiks publicētas līdz svētdienai, 29. decembrim.
Šo sēriju vadītājs ir Lemānas sacīkšu uzvarētājs un pasaules čempions garo distanču sacensībās Timo Bernhards. Viņš izrāda īpašus "Porsche" sporta automobiļus un intervē interesantus viesus. Piemēram, ar savām atmiņām dalās "911"/"718" sērijas projektu vadītājs Tomass Krikelbergs, bijušais sacīkšu inženieris Norberts Zingers, "Porsche" korporatīvā arhīva vadītājs Franks Jungs, bijušais virsbūvju testēšanas nodaļas vadītājs Hermans Bursts un divkārtējais pasaules rallija čempions un "Porsche" zīmola vēstnieks Valters Rērls.
Papildus iespējai noklausīties seriāla dalībnieku stāstījumā un pasmieties par vēl iepriekš nedzirdētām anekdotēm uzzināsiet interesantu informāciju par šādiem modeļiem: "917/30", "911 Carrera RSR Turbo 2.1", "936/78 Spyder", "911 Turbo No. 1", "911 Turbo 3.0 Coupé", "911 (996) Turbo S", "911 (997) GT2" (VTG) un ierobežotas sērijas 50 gadu jubilejas "911 Turbo".
70. gadu sākumā "Porsche" sāka izmantot turbo tehnoloģiju, vispirms autosportā, pēc tam arī sērijveida ražošanā. Pateicoties šai revolucionārajai tehnoloģijai, "Porsche" guva uzvaras visā pasaulē – 17 no 19 kopvērtējuma uzvarām Lemānas 24 stundu sacīkstēs tika izcīnītas ar turbo dzinējiem.
Autosportā veiksmīgi pārbaudītu koncepciju pārnešana uz sērijveida ražošanu ir "Porsche" tradīcija, tā 1974. gada 3. oktobrī "Porsche" Parīzes auto izstādē prezentēja "911 Turbo" sērijveida versiju.
1. sērija: Turbo autosportā – pirmā "911 Turbo" pamats
Uz pirmo sēriju Timo Bernhards uzaicinājis īpašu viesi – bijušo sacīkšu inženieri Norbertu Zingeru. Viņu tikšanās vienmēr ir kā ceļojums pagātnē.
Sērija sākas ar atskatu uz 1970. gada vasaru un uzvaru 24 stundu Lemānas sacīkstēs, kas bija pirmais "Porsche" triumfs šajās prestižajās sacensībās. Pēc neilga laika uzņēmums nolēma aktīvāk iesaistīties Kanādas un Amerikas Izaicinājuma kausā "CanAm" un izmēģināt tur dzinēju ar turbīnu, kuru darbina izplūdes gāzes. Lēmums atteikties no 16 cilindru atmosfēriskā dzinēja un izvēlēties 12 cilindru turbo dzinēju bija ātrs un vienkāršs, jo 4,5 litru turbo dzinējs bez problēmām spēj attīstīt līdz pat 625 kW (850 ZS) jaudu.
"Vienkāršāk sakot, mēs palielinājām turbīnas spiedienu un ieguvām lielāku jaudas potenciālu. 70. gadu sākumā turbo bija daudzsološākais nākotnes ceļš autosportā," skaidro Zingers, kurš stāvējis klāt 16 no kopumā 19 "Porsche" kopvērtējuma uzvarām Lemānā.
Kopā ar Bernhardu bijušais sacīkšu inženieris stāsta par īpašībām, kas piemita "Porsche 917/30", kas tika uzbūvēts 1972. gadā un kalpoja kā testa automobilis "CanAm" sacensību seriālam. Uzlabotais 5,0 litru turbo dzinējs attīstīja 735 kW (1000 ZS) jaudu.
Teju stundu garajā sērijā Zingers atklāj arī dažas no sacīkšu automobiļa īpašajām iezīmēm. "Lai atvieglotu šī ļoti straujā automobiļa vadību, mēs varējām izmantot 10, 20 vai 30 centimetru platas starplikas, lai mainītu riteņu garenbāzi," skaidro Zingers.
Viņš un Bernhards pievēršas arī 1974. gada "Porsche 911 Carrera RSR Turbo 2.1" automašīnai, kas bija pirmais sacīkšu automobilis Lemānā ar turbīnu un piespiedu gaisa dzesētāju.
Sērijas nobeigumā abi runā par "Porsche 936 Spyder", kas izstrādāts pasaules sporta automobiļu čempionātam (World Sportscar Championship). 1976. gadā "Porsche" ar šo divvietīgo automobili izcīnīja pirmo kopvērtējuma uzvaru Lemānas 24 stundu sacīkstēs un tajā pašā gadā uzvarēja arī šajā čempionātā.
Gadu vēlāk "Porsche" atgriezās Lemānā ar "936 Spyder" un biturbo tehnoloģiju, un aizveda uz Cufenhauzenu ceturto kopvērtējuma uzvarētāja kausu. Lai skatītājiem būtu skaidrāks priekšstats, Bernhards un Zingers izrāda "Porsche 936/78 Spyder". Šim 700 kilogramus smagajam sacīkšu automobilim ir 2,1 litra turbo dzinējs ar piespiedu gaisa dzesētāju.
2. sērija: Sērijveida ražošanas sākums – pārbaudītas koncepcijas rezultāts
Otrajā ""Porsche" mantojuma momentu" sērijā Timo Bernhards tiekas ar vēl vienu oriģinālās turbo komandas pārstāvi – nu jau 84 gadus veco inženieri Hermani Burstu.
1969. gadā Bursts sāka strādāt par aerodinamikas inženieri Pētera Falka sacīkšu nodaļā. Vēlāk viņš strādāja par virsbūves testēšanas nodaļas vadītāju.
Kopā ar savu komandu Bursts 70. gadu sākumā pievērsās "911" modeļa aerodinamikas uzlabošanai. Šī darba rezultātā tika izveidots "911 Carrera RS 2.7" aizmugurējais antispārns, kas ātri ieguva iesauku "pīles aste".
Bursts turpināja strādāt ar formām, pieskaņotām "911" virsbūvei, un kas harmoniski ar to sasaucās, taču bija nepārprotami atpazīstamas kā jauns "911" virsbūves evolūcijas posms.
1974. gadā "Porsche" prezentēja "911 Carrera RS 3.0". Automašīnā bija izmantota Bursta komandas inovācija – "pīles astes" aizmugurējais spoileris, ko vēlāk nodēvēja par "vaļa asti".
Aptuveni stundu garajā sērijā Bernhards un Bursts apspriež turbo ieviešanas sākumu sērijveida ražošanā, tāpēc tuvāk aplūko "911 Turbo No. 1" un "911 Turbo 3.0 Coupé" modeļus.
Pirmais "911 Turbo" bija dāvana Ferija Poršes māsai Luīzei Pīkai 70. dzimšanas dienā. 1974. gada 29. augustā viņai uzdāvināja unikālu automobili ar šauru virsbūvi un 2,7 litru dzinēju. Ferijs Porše pats apstiprināja šo 1976. gadā izlaisto zaļo kupeju.
"Mūsu mērķis attiecībā uz "911" modeli vienmēr bija saglabāt zemāku aizmugurējo asi. To panācām, izmantojot dažādas spoileru konfigurācijas, kas tika izstrādātas daudzu paaudžu laikā. Tas ļāva sākotnējo "911" virsbūves formas ideju, kas ir pārlaicīga, saglabāt līdz pat šai dienai," rezumē Bursts.
Uz jautājumu par savu iecienītāko "911 Turbo" modeli viņš atbild: "Man virsotne visiem tehniskajiem mērķiem, ko esam sasnieguši divu desmitgažu laikā, ir 964. paaudzes "911 Turbo". Cinkota virsbūve, automātiskā apsilde un klimata kontrole, aerodinamika – no tehniskā viedokļa tas ir mans favorīts."
Turpinājumā Bursts stāsta par "kontrolēto eksploziju", atsaucoties arī uz 50 gadus seno "Turbo" reklāmas saukli: "Ekskluzīvs. Eksplozīvs. Dārgs." Bursts uzskata, ka "Turbo" ir augstākais iespējamais jaudas demonstrējums. "Man patīk eksplozivitāte, kas ir tik raksturīga agrīnajiem "Turbo" modeļiem. Es vienmēr labi spēju tos savaldīt," smejoties saka Bursts un izstāsta dažas anekdotes no savas bagātās pieredzes.
3. sērija: Turbo jaunās sfērās – ūdens dzesēšana
Trešajā ""Porsche" mantojuma momentu" sērijā par "Porsche Turbo" 50 gadu jubileju Timo Bernhards tiekas ar diviem vīriem, kuru dzīvē "911" vienmēr ir bijusi nozīmīga loma – ar Valteru Rērlu un Tomasu Krikelbergu.
Krikelbergs 1990. gadā sāka strādāt "Porsche AG" sacīkšu dzinēju izstrādes un izpētes nodaļā un tagad ir "911/718" sērijas operatīvās izcilības projekta vadītājs. Kopā ar divkārtējo pasaules rallija čempionu un "Porsche" zīmola vēstnieku Rērlu trijotne apspriež tēmu "Turbo jaunās sfērās", īpaši par ūdens dzesēšanu, kas tiek ilustrēts ar 996. paaudzes "Porsche 911 Turbo S", kuru "Porsche" prezentēja tieši pirms 20 gadiem.
996. paaudzes "Turbo" ir pirmais "911" modelis, kas aprīkots ar četru vārstu sešu cilindru bokserdzinēju ar ūdens dzesēšanu. Vēl viena jauna iezīme – pirmo reizi tas pieejams ar piecu pārnesumu "Triptonic S" ātrumkārbu papildaprīkojumā.
"Viens no "911" sērijas panākumu noslēpumiem ir konsekventa tehniskā evolūcija, kas no paaudzes paaudzē pastāvīgi tuvina "911 Turbo" ideālajam sporta automobilim," saka Krikelbergs.
Valters Rērls savu pirmo "Turbo" modeli iegādājās pirms vairāk nekā 45 gadiem. "Es gribēju pārliecināties, vai spēju kontrolēt "Turbo"," smejas Rērls, jo viņš noteikti to spēja. "Braukšana ar "Turbo" modeli ir un vienmēr bijis mans lielākais sapnis, līdz pat šai dienai. Kad es dzirdu vārdu "Turbo", man uzreiz nāk prātā dinamika, precizitāte un jauda."
4. sērija: Turbo – ne tikai veiktspēja
Ceturtajā un noslēdzošajā ""Porsche" mantojuma momentu" sērijā vadītājs sarunājas ar Tomasu Krikelbergu un korporatīvā arhīva vadītāju Franku Jungu par to, ko nozīmē "ne tikai veiktspēja" saistībā ar "Turbo" 50 gadu jubileju.
Sērijā tiek detalizēti apspriests automobiļu ikoniskais dizains, "Porsche" DNS, dinamika un lietojamība ikdienā. Runātāji aplūko 997. paaudzes "Porsche 911 GT2" un "911 Turbo" 50 gadu jubilejas modeli.
"911 GT2" ir piemērs tam, kā pārsniegt ierastās robežas un pārvarēt izaicinājumus. Papildus divām turbīnām tajā izmantota arī mainīga turbīnas ģeometrija (VTG), un Tomass Krikelbergs bija viens no atbildīgajiem par tās izstrādāšanu: "997. paaudzes "911 Turbo" bija pagrieziena punkts "Porsche" turbīnu vēsturē. Kad 2006. gadā tas nonāca pārdošanā, tas bija pirmais sērijveida automobilis ar benzīna dzinēju un VTG. Pateicoties šai tehnoloģijai, "turbo bedre" bija pagātne."
997. paaudzes "911 GT2" ir aizmugures piedziņa un tas sver par 145 kilogramiem mazāk nekā "911 Turbo". 2007. gadā ražotais sporta automobilis ar 390 kW (530 ZS) ir sava laika jaudīgākais "911".
Bernhards, Jungs un Krikelbergs ar "911 Turbo 50 year" jubilejas modeli atgriežas mūsdienās. Vinila uzlīmes uz automobiļa sāniem standarta aprīkojumā ir atsauce uz 1973. gada Frankfurtes autoizstādē prezentētā "911 Turbo" priekšgājēja "Porsche 911 RSR Turbo" vēsturisko krāsojumu. Vienlaikus vairākās detaļās iekļauta "Turbo" ekskluzīvā krāsa – "Turbonite" –, tostarp modeļa logo, degvielas tvertnes vāciņā un "Porsche" ģerbonī. "Turbonite" krāsa ir izmantota arī kontrastējošu akcentu radīšanai automobiļa iekšpusē.
Virs cimdu nodalījuma atrodas no alumīnija izgatavota jubilejas plāksnīte, uz kuras ir "Turbo 50" logotips un sporta automobiļa individuālais ierobežotās sērijas numurs.
"Manuprāt, visizteiksmīgākā iezīme ierobežotās sērijas modeļa salonā ir rūtiņu raksts. Kad "Turbo" modelis 1974. gadā nonāca tirdzniecībā, tam līdz 1976. gadam tika īpaši rezervēti trīs dažādi rūtiņu raksti," par ikonisko dizainu un veltījumu agrīnajam "Porsche 911 Turbo" stāsta Jungs.
Visbeidzot, korporatīvā arhīva vadītājs atklāj, ko viņam nozīmē "Turbo": "Kad iepazīstaties ar "Porsche" vēsturi, jums ir jāiepazīstas ar "Turbo". "Turbo" bija un vienmēr būs sērijas virsotne. "Turbo" jau sen ir kļuvis par zīmola jēdzienu, tā vairs nav tikai tehnoloģija."