autovadītājs uzņēmējs vīrietis uzvalks
Foto: Shutterstock

Augumā gariem cilvēkiem dzīve var būt visai sarežģīta. Viņiem bieži vien ir jāizvēlas nevis tas, kas patīk, bet gan tas, kas der un ir pieejams. Tas attiecas uz apaviem, apģērbu un pat automašīnām. Vidēja auguma cilvēki var pielāgot sēdekli, paceļot augstāk vai piestumjoties tuvāk stūresratam, turpretī garie un lielie iekļūst auto virsbūves lamatās – uz ārpusi neko pabīdīt nevar. Noskaidrosim, kādas tirgū pieejamās automašīnas ir piemērotas augumā raženajiem.

Mānīgā izplešanās

Varētu likties – vai tiešām lielajiem cilvēkiem arī mūsdienās vēl varētu būt šādas problēmas. Visi taču skaidri redz, ka automobiļi kļūst arvien lielāki un lielāki! Izrādās – jā, ir. Jo auto milst tikai ārēji, salonā vietas vairāk nekļūst. Piemēram, jaunākais "Volkswagen Polo" ir lielāks nekā trešās paaudzes "VW Golf". Savukārt BMW jaunā 3. sērija izmēra ziņā ir apsteigusi BMW 5. sēriju (E39), kas tika ražota 90. gadu beigās un 2000. gadu sākumā. Šobrīd tirgū ir parādījušies daudzi augsti un teorētiski ietilpīgi apvidnieki. Lai gan tie popularitātes ziņā pārspēj klasiskos universāļus un minivenus, ievērojami lielāki tie tomēr nav.

Foto: Publicitātes foto

To, ka virsbūves ir arvien lielākas, nosaka drošības un tehnoloģiju uzlabojumi. Mūsdienās tiek pieprasītas konstrukcijas, kas spēj mīkstināt triecienus. Tāpat cilvēki gaida labāku trokšņu izolāciju un augstāku komforta līmeni. Bet tas viss tiek noslēpts biezākās durvīs un paneļos. Rezultātā automašīnas ir kļuvušas apjomīgākas no ārpuses, bet iekšpusē ir gandrīz tādas pašas kā agrāk.

Par ko sūdzas garie

Auto entuziasts un tehnoloģiju eksperts Māris Gaugers, kurš bieži testē jaunos modeļus, ir tikai nedaudz garāks par populācijas vidējo rādītāju, bet ne visos automobiļos viņš uzreiz jūtas ērti. Kādas tad ir populārākās problēmas?

Pirmkārt – vadītājs nevar ieņemt ērtu pozu. "Parasti augumā raženie atstumj sēdekli līdz galam atpakaļ, taču dažreiz nepietiek pat ar to. Ja tā ir pilsētas automašīna un jāveic īsi pārbraucieni, tad tā nav tik liela bēda, bet garākā ceļā diskomforts būs klāt kā likts. Ja cilvēkam ilgi jāsēž neērtā pozā, viņš nogurst ievērojami vairāk," skaidro Māris.

Otrkārt – tiek iežmiegts pasažieris aizmugurē. Vēl viena bieži sastopama problēma ir tā, ka priekšējo sēdekli var pastumt, bet aizmugurējo – ne. "Ja vadītājs ir atbīdījies tālu no stūres, tad otrajā rindā vietas pasažierim neko daudz nepaliek. Tas nozīmē, ka auto principā zaudē vismaz vienu sēdvietu, jo sēdēt aiz vadītāja būs grūti. Tāpēc, pirms pirkt, svarīgi ir pārliecināties, ka auto tiešām jums der," uzsver Māris.

Treškārt – ar galvu jārīvē griesti. Pat sedanos, kas šķiet diezgan ietilpīgi, galva mēdz berzēties pret jumtu, kas, protams, ir nepatīkami, taču ne tikai – tas apdraud arī drošību. Īpaši tas attiecas uz modeļiem ar panorāmas stikla jumtu, jo šī konstrukcija dažkārt pat visai būtiski samazina telpu virs pasažieru galvas.

"Brīnumi autobūvē notiek reti. Un tā nu tas ir – brīvā vieta otrajā rindā lielā mērā ir atkarīga no automašīna lieluma. Nevajadzētu gaidīt, ka mazā modelītī būs ļoti liels plašums. Lai augumā garāki cilvēki ērti justos gan priekšā, gan aizmugurē, vienkārši vajag lielu auto," secina Māris.

Jāskatās uz lielām automašīnām

Britu izdevums "Auto Express" ir izvēlējies desmit jaunus vieglos automobiļus, kas nodrošina komfortu gara auguma braucējiem ne tikai priekšējos sēdekļos, bet arī aizmugurē. Šajā desmitniekā dominē lieli, augsti SUV stila pārstāvji, tostarp elektriskais "VW ID.Buzz" minivens. Daudzi ir "premium" klases zīmolu radīti, piemēram, "Mercedes-Benz EQS" un "EQE SUV", "BMW iX", "Audi Q8 e-tron", "Volvo XC90" un "Land Rover Discovery".

Foto: Publicitātes foto

Kā īpaši ietilpīgu un ekonomiski izdevīgu alternatīvu britu autožurnālisti nosauc "Kia EV9" elektroauto – tas sniedz komfortu, jo ir pieejams gan sešvietīgā, gan septiņvietīgā konfigurācijā. Sešvietīgajā versijā otrajā rindā ir divi ērti sēdekļi, kas piemēroti jebkura auguma cilvēkiem. Savukārt septiņu sēdvietu modelis var lepoties ar bīdāmu vidējo rindu, kas iekšā ļauj ērti sasēsties pieciem basketbolistiem, trenerim un viņu masierim.

Elektroauto priekšrocības

Daudzi šī "Auto Express" saraksta auto ir elektriski. Ražotāji bieži uzsver, ka elektriskā piedziņa ļauj labāk izmantot salona telpu un izveidot līdzenu grīdu, jo šajos modeļos nav tradicionālā transmisijas tuneļa.

"Plakana grīda ir priekšrocība, jo elektromašīnās nav piedziņas vārpstu vai citu tamlīdzīgu komponentu, bet, godīgi sakot, no plašuma viedokļa, galvenā mēraukla joprojām ir attālums starp sēdekli un stūri vai starp sēdekļiem," norāda Māris Gaugers.

Foto: Publicitātes foto

Elektromobiļiem ir vēl viena priekšrocība – tiem ir mazāk komplektējošo daļu, turklāt elektromotors aizņem mazāk vietas nekā iekšdedzes dzinējs. To lielais akumulators ir iestrādāts grīdā, kas ļauj riteņus novietot virsbūves stūros tālāk vienu no otra. Šāda konstrukcija maksimāli palielina riteņu bāzi un arī pasažieriem paredzēto telpu. Piemēram, "Kia EV9" riteņu bāze ir 3,1 metrs, kas ir līdzvērtīgi "Mercedes-Benz" S-klases limuzīnam. No "Auto Express" saraksta auto garāka riteņu bāze nekā "Kia EV9" ir tikai daudz dārgākajam "Mercedes EQS SUV".

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!