Tirgus tendences liecina, ka agrāk iecienīto septiņvietīgo minivenu vietu ieņem apvidnieki. Šie automobiļi ne tikai izceļas ar stilīgu dizainu, bet arī piedāvā modernu un jaudīgu elektrisko piedziņu. Bet vai šobrīd šajā segmentā ir pietiekama daudzveidība? Vai šiem automobiļiem piemīt viss nepieciešamais, lai apmierinātu prasīgāko pircēju vēlmes?
Septiņvietīgus iekšdedzes un hibrīda modeļus ar palielinātu klīrensu ražotāji piedāvā vairākus gadus, savukārt pilnībā elektrisku variantu izvēle šajā kategorijā līdz nesenam laikam bija visai ierobežota. Tomēr tas pamazām mainās.
Pašlaik līdzās tādiem "premium" modeļiem kā "Mercedes-Benz EQS SUV" un jau ilgu laiku ražošanā esošajam "Tesla Model X" ir parādījušies vairāki ievērības cienīgi jaunpienācēji, to skaitā "Peugeot e-5008", "Volvo EX90", nesen debitējušais "Hyundai Ioniq 9" un 2023. gadā izlaistais "Kia EV9".
Priekšrocība – brauc mieriņā
Šie septiņvietīgie apvidnieki, pateicoties saviem gabarītiem, ir praktiski, turklāt tiem ir spēcīgi tehniskie rādītāji un sniedzamība. Piemēram, "Mercedes-Benz EQS SUV" ar pilnu uzlādi spēj nobraukt no 460 līdz gandrīz 500 km (WLTP rādītājs), savukārt "Kia EV9" var lepoties ar vēl lielāku 500–560 km nobraukuma rezervi (WLTP).
Papildus tam jaunie elektromobiļi piedāvā ātru uzlādi. Enerģijas atjaunošana no 10 līdz 80% ir iespējama mazāk nekā pusstundā, tāpēc šie elektromobiļi ir vienlīdz piemēroti gan ikdienas skrējieniem, gan tālākiem braucieniem un ceļojumiem. Tomēr tās nav vienīgās priekšrocības, ko ikdienā novērtēs nākamie īpašnieki.
"Aktuālie izmešu standarti žņaudz iekšdedzes dzinējus, un, lai kaut kā izgrozītos un iekļautos prasību rāmjos, ražotāji savas automašīnas aprīko ar neliela tilpuma četrcilindru dzinēju. Ja ar šādu auto brauc dinamiski, tas var kļūt nepatīkami trokšņains. Turpretī elektriskā piedziņa nodrošina spēcīgu, vienmērīgu un klusu paātrinājumu. Ja runājam par pilsētas braukšanu, kas prasa biežu paātrināšanos, skaidrs, ka elektroauto ir vienmērīgāks un komfortablāks," saka žurnāla "Klubs" auto apskatnieks Toms Timoško.
Toms gan uzreiz piebilst – šo automobiļu praktiskās priekšrocības pilnībā varēs izbaudīt tie, kuri tos var uzlādēt mājās vai darbā, izmantojot lētu elektrību. Ja tā, elektromobiļi lietošanas īpašību ziņā spēj konkurēt un pat pārspēt iekšdedzes alternatīvas.
"Premium" kvalitāte par zemāku cenu?
Elektroauto joprojām ir ievērojami dārgāki par iekšdedzes analogiem, ko galvenokārt nosaka akumulatoru izmaksas. Tomēr daži vidējās klases ražotāji savos elektriskajos modeļos piedāvā tādu drošības un komforta aprīkojumu, kas konkurē ar "premium" klases piedāvājumu. Savukārt "premium" klases spēkratu ražotāji par šo aprīkojumu nereti prasa papildu maksu.
"Cilvēki nereti ir nepatīkami pārsteigti par to, ka pamatstraumes zīmolu elektroauto maksā līdzīgi kā prestižu marku modeļi ar iekšdedzes dzinēju vai hibrīdu. Taču te nepieciešams izprast, kā veidojas gala cena. Vidējās klases automobiļus mēdz piedāvāt ar plašu standarta aprīkojumu, un pircējam atliek izvēlēties krāsu vai ko tādu. Savukārt "premium" produkti bāzes izpildījumā ir papliki, un, kad pircējs ir pievienojis visu vēlamo aprīkojumu, gala summa iznāk daudz, daudz lielāka. Stāvot šādās krustcelēs starp salīdzinoši izdevīgu pirkumu un prestižu un statusu, pircējam jāizvērtē savas prioritātes," skaidro "Klubs" auto apskatnieks.
Piemēram, "Kia EV9" ir pieejams vienā vienīgā izpildījumā "GT Line TX", kas ietver pilnīgi visas iespējamās aprīkojuma opcijas. Šāds auto maksā nepilnus 90 000 eiro. Savukārt līdzīgs uzlādējamais hibrīds "Audi Q7 TFSI e" ar "S-line" pakotni maksā gandrīz 91 000 eiro. "Audi" gadījumā pircējam gan jādarbojas ar pagaru papildaprīkojuma sarakstu. Piemēram, dabīgas ādas salons maksā vairāk nekā 3300 eiro, par "Bang & Olufsen" audio sistēmu jāpieliek 1300 eiro, panorāmas stikla jumts maksā gandrīz 2000 eiro, bet braukšanas asistentu pakotne – papildu 5400 eiro. Apkopjot to, bez kā šādas klases auto šķiet neiedomājams, un dažas ekstras, ko gribas, lai auto būtu individuālāks, ir viegli pārsniegt 100 000 eiro robežu vai, patiesībā, gala cena var sasniegt pat 120 000 eiro.
Septiņvietīgie apvidnieki ir kļuvuši par dzīvotspējīgu alternatīvu miniveniem, kas agrāk bija primārā izvēle liela ģimenes auto lomai. Pilnībā elektriski modeļi šajā klasē vēl ir salīdzinoši jauni, taču tie reprezentē svarīgus progresa soļus.