Latvijā automašīnas tirgotas mazāk nekā gadu iepriekš. Kāpēc?
Foto: Shutterstock

Pagājušajā gadā Latvijā lietoto automašīnu tirgus ir piedzīvojis nelielu lejupslīdi – pērn reģistrētas kopumā 40 202 automašīnas, kas ir par 1819 auto mazāk nekā 2023. gadā, liecina lietotu automašīnu vēstures informācijas sniedzēja "autoDNA" un CSDD apkopotie dati.

Arī jauno automašīnu datos vērojama lejupslīde, kas ir netipiski iepriekšējiem gadiem: ja 2023. gadā tika reģistrēts 19 631 jauns auto, pērn šis skaitlis saruka līdz 17 624.

Neskatoties uz to, ka inflācija kāpj, bet algu līmenis un iedzīvotāju patēriņa spējas pieaug, šāda situācija skaidrojama ar psiholoģisku piesardzību, skaidro "autoDNA" pārstāvniecības Latvijā vadītājs Agris Dulevičs.

Kopumā pērn ir reģistrētas 57 826 automašīnas (gan lietotas, gan jaunas kopā), kas ir mazāk nekā vēl gadu iepriekš – 2023. gadā bija reģistrēti 61 652 auto.

Lietoto automašīnu tirgū Latvijā iekšējo darījumu ziņā pērnais gads aizritēja līdzīgi kā 2023. gadā. Kā allaž, gada pats sākums iezīmējās ar lielāku pirkšanas un pārdošanas darījumu skaitu, pārējās dekādēs to apmērs bija viļņveidīgs. Brangākie mēneši bija janvāris un marts, kad reģistrēti vairāk nekā 400 darījumi. Pārējos mēnešus – vairāk nekā 300 vai mazāk līgumu.

Arvien populārākie – BMW, "Volvo" un "Audi"

Lietoto automašīnu sarakstā pašmāju autovadītāju vidū populārāko ražotāju topa galvgalis nav būtiski mainījies. Joprojām pārliecinoši pieprasītākais zīmols ir BMW, kura īpatsvars vietējā tirgū pērnā gada 12 mēnešos sasniedza gandrīz piekto daļu – pārdoti 7189 automobiļi jeb 17,9%, liecina "autoDNA" apkopotie dati.

Nemainīgi populāri arvien ir "Volvo" (5820 auto jeb 14,5%) un "Audi" (4627 auto jeb 11,52%), nedaudz izbīdot no līderu trio "tautas vāģi" jeb "Volkswagen", kura ražotie spēkrati ir ceturtajā vietā (4532 jeb 11,25%).

Vēl pirmajā desmitniekā ir arī "Opel", "Mercedes-Benz", "Ford", populārākais jauno auto zīmols "Toyota", "Škoda" un "Peugeot". Ārpus desmit populārāko lietoto auto "izstumti" tādi populāri zīmoli, kā "Renault" un "Nissan".

Modeļu topā ir pavisam cita aina – tajā zīmolu līderis BMW ir tikai piektajā pozīcijā. Vadošais ir "Volvo" ar "XC60", kas pārdots 1404 reizes (3,49%) un "V70" (856 auto jeb 2,13%), taču cieši uz papēžiem min VW ar tradicionāli klasiski iecienītajiem modeļiem "Golf" (2,08%) un "Passat" (1,96%). BMW ir tikai piektais ar "320" modeli (1,94%).

Pārdoto automašīnu vidējais vecums – 13 gadi

Jau pēdējos gadus kopējā autoparka vidējais vecums nav mainījies, saglabājoties starp 13 un 14 gadiem.

Visbiežāk sastopami 2011. un 2012. gadā izlaistie automobiļi. Šajos gados gan īpaši izceļas BMW un "Volvo" dominance. Ceturtais augstākais rādītājs ir gados jaunākajam izlaidumam – 2019. gads. Arvien populāri ir 2008. un 2009. gada modeļi.

Vidējā kilometrāža turpina pieaugt

Ja vēl nesen lietoto auto pārdevēju un pircēju maksimālās nobrauktās kilometrāžas robeža bija 200 000 km, šobrīd šis skaitlis ir "atbīdījies" par pieciem desmitiem kilometru tālāk.

Ielūkojoties apkopotajos datos ir redzams, ka kopumā visu lietoto automašīnu vidū vidējais nobraukums ir 205 700 km. Zinot, cik joprojām iecienīta ir odometru grozīšanas mode, šāds vidējais rādītājs raisa zināmas bažas.

"Pērkot lietotu auto, vienmēr jāpatur prātā, ka Eiropā ir citas distances un ātrumi, tādēļ faktiskais odometra rādījums var būt lielāks par reģistrēto. Šī sērga joprojām ir vērojama Latvijā, kur par šādiem pārkāpumiem arvien nav paredzēts kriminālsods, kā tas ir mūsu kaimiņvalstīs," norāda Dulevičs.

"Tādiem populāriem zīmoliem kā BMW un "Volvo", kuri ir 12-13 gadus veci dīzeļauto, vidējam odometra rādījumam jābūt ap 245 000 km un vairāk, ja tas ir importēts no Rietumiem. Vienlaikus no tādiem auto nav jābaidās – tā ir norma, tomēr jāpievērš pastiprināta uzmanība ejošiem mezgliem un apkopes vēsturei. Pārsteidzīgs pirkums vēlāk var ļoti dārgi maksāt divkārt," uzsver "autoDNA" pārstāvniecības Latvijā vadītājs.

Automašīnas tipa vidū neapšaubāmi populārākie ir automobiļi ar dīzeļdzinēju – četri no pieciem spēkratiem ir ar dīzeļmotoru (73,9%). Ar benzīnu darbināmie auto veido gandrīz piekto daļu tirgus (19,27%).

Nedaudz, bet ļoti lēni pieaug lietotu elektroauto īpatsvars – pārdoti 1670 šādi auto ar vidējo nobraukumu 58,2 tūkst. km. Neapšaubāms līderis ir "Tesla" – trešā daļa tirgus (30,6%) ar 506 spēkratiem. TOP-3 līderos ir trīs "Tesla" modeļi – "Model 3", "Model S" un "Model Y".

Kādas krāsas auto labāk izvēlēties? Te nu dilemma vienmēr ir kā starp dāmām, tā kungiem. Izrādās, ka populārākās ir tā sauktās "netīrumiem neredzamās automašīnas" – elēkā un melnā krāsa. Sešas no desmit automašīnām ir kādā no šīm krāsām. Tālāk popularitātē ir baltā un zilā krāsa – attiecīgi katra desmitā. Īpaši nepopulāri ir brūnie toņi – šādu lietoto spēkratu nav reģistrēts pērn praktiski vispār.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!