Autoavāriju skaits šogad krietni sarucis, bet uz ceļiem bojāgājušo skaits lielāks
Foto: Shutterstock

Traģiskais gada sākums uz Latvijas autoceļiem radījis satraucošu iespaidu par satiksmes drošību un vēlreiz atgādinājis par nepieciešamību visai sabiedrībai iesaistīties šīs problēmas risināšanā. Ja neskaita dažus plašāku rezonansi guvušus negadījumus ar letālu iznākumu, šajā bezsniega ziemā drošība uz ceļiem ir pat uzlabojusies. Apdrošināšanas akciju sabiedrība BTA gada pirmajās divās nedēļās saņēmusi gandrīz divkārt mazāk atlīdzības pieteikumu no apdrošināto automašīnu īpašniekiem nekā šajā periodā pērnā gada janvārī.

Aizvadītajās nedēļās sabiedrības uzmanības lokā nonākuši vairāki traģiski ceļu satiksmes negadījumi, ieskaitot skolēnus vedoša mikroautobusa avāriju uz Ventspils šosejas vienā no retajām šīs ziemas sniegotajām dienām.

Ceļu satiksmes drošības direkcijas publiskotie dati rāda, ka no gada sākuma līdz 21. janvārim uz Latvijas autoceļiem bojā gājuši deviņi cilvēki, kas ir lielākais skaits kopš 2020. gada. Salīdzinājumam: pērn pirmajās trīs nedēļās uz ceļiem izdzisa tikai viena cilvēka dzīvība.

Šo statisku vēl nepatīkamāku padara fakts, ka kopumā šajās bezsniega nedēļās braukšana pa Latvijas ceļiem bijusi drošāka nekā citās ziemās. Šomēnes BTA saņēmusi vidēji 72 atlīdzību pieteikumu nedēļā no ceļu satiksmes negadījumos iekļuvušu automašīnu vadītājiem, turklāt puse no avārijām notikusi Rīgas ielās, nevis uz šosejām.

Pagājušajā janvārī vidējais nedēļas pieteikumu skaits bija gandrīz divkārt lielāks – 125. Šī gada ziemas statistika ir pat labāka nekā 2024. gada visa gada caurmēra rādītājs, ieskaitot vasaru. Pērn BTA vidēji nedēļā saņēmusi 109 atlīdzības pieteikumu.

"Pēdējā gada laikā Latvijā pārāk bieži izskanējušas ziņas par traģiskām avārijām, automašīnām piedzīvojot frontālu sadursmi. Lai gan kopumā autovadītāji kļuvuši prātīgāki, atsevišķi pārgalvīgi braucēji turpina apdraudēt sevi un citus satiksmes manevrus ar neapdomīgiem manevriem, kuru pamatā ir vai nu nespēja adekvāti izrēķināt distanci un sava transporta līdzekļa jaudu, vai absolūti vienaldzīga attieksme pret savu un citu cilvēku dzīvību. Tieši pret šiem likumpārkāpējiem vajadzētu vērst visbargākās sankcijas, dramatiski palielinot sodus par nepārtrauktās līnijas šķērsošanu un atņemot tiesības piedalīties satiksmē par citus autovadītājus apdraudošiem manevriem. Arī pašiem autovadītājiem vajadzētu aktīvāk iesūtīt Valsts policijai videoreģistratoros fiksētos agresīvo vadītāju pārkāpumus, jo tie tiek izmantoti kā pierādījums administratīvā pārkāpuma procesa ietvaros," iesaka BTA apdrošināšanas atlīdzību departamenta direktors Kārlis Liepiņš.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!