Gada sākumā ziņu portālus bieži pārpludina dažādu valstu "best of" saraksti, kuros izcelti veiksmīgākie produkti dažādās nozarēs. Autobūves nozarē šie žūriju balsojumi ir īpaši nozīmīgi, kad autoritatīvi mediji un konkursi no dažādām valstīm vai kontinentiem paziņo savus uzvarētājus. Bet cik nozīmīgi ir šādi apbalvojumi pircējiem, kas pieņem lēmumus? Cik lielā mērā tās palīdz veidot viedokli vai vismaz pievērst uzmanību konkrētiem jauniem automobiļiem?
Pašlaik pasaulē ir simtiem atzītu automobiļu konkursu, kas aptver dažādus segmentus un ģeogrāfiskos reģionus. Vispazīstamākie un visplašāk atzītie ir "Pasaules gada auto", "Zelta stūre", "Eiropas Gada auto" un "Ziemeļamerikas Gada auto". Šos apbalvojumus, pamatojoties uz stingriem kritērijiem, vērtē kompetentas žūrijas, kuru sastāvā parasti ir autobūves nozares eksperti, žurnālisti un inženieri.
Mats Buzelis, transporta tirgus eksperts no automobiļu vēstures pārbaudes platformas "carVertical", uzsver, ka šie apbalvojumi ir lieliska komunikācijas platforma: "Balvas ir lieliski piemērotas, lai izceltu konkrētas inovācijas, palīdzot tām piesaistīt uzmanību, kad tiek ieviesti jauni modeļi. Tā vienmēr ir iespēja izcelties caur šo prizmu."
Pēc Buzeļa domām, vēl viens būtisks šo konkursu aspekts ir tas, ka tie apvieno jaunāko modeļu ražu vienā kontekstā. Tas ļauj veikt tiešus salīdzinājumus, sniedzot objektīvāku priekšstatu gan vērtētājiem, gan autobraucējiem, kuri lasa vai skatās viņu vērtējumus.
"Ja kādam garāmgājējam lūgtu salīdzināt divus automobiļus, pat cilvēkam, kurš ir braucis ar abiem, būtu grūti sniegt vienkāršu atbildi, jo abi būs braukti dažādos laikos, dažādos apstākļos utt. Šajos konkursos žūrijai parasti tiek nodrošināti apstākļi, kas ļauj objektīvāk salīdzināt visus kandidātus vienkopus," skaidro Buzelis.
Laika gaitā daži konkursi ir attīstījušies, lai atspoguļotu mūsdienu perspektīvas. Viens no šādiem piemēriem ir balva "Sieviešu gada auto" ("Women’s World Car of the Year"), ko 2009. gadā iedibināja Jaunzēlandes automobiļu žurnāliste Sandija Mīre. Šis prestižais pasākums ir unikāls ar sieviešu žūriju, kurā ir 82 žurnālistes no 55 valstīm.
Konkursa mērķis ir apbalvot gada labākos automobiļus, vienlaikus izceļot sieviešu viedokli automobiļu pasaulē. Tomēr organizatori uzsver, ka balva nav vērsta uz "sieviešu" automašīnu. Tā vietā žūrija vērtē modeļus, pamatojoties uz tādiem universāliem kritērijiem kā drošība, kvalitāte, cena, dizains, braukšanas komforts, efektivitāte un ietekme uz vidi.
Piemēram, 2025. gadā populārajā kompakto apvidnieku kategorijā uzvarēja elektriskais "Kia EV3", kas pārspēja 12 citus pretendentus. Šāds rezultāts nebija pārsteigums, jo daudzi plašsaziņas līdzekļi jau bija paredzējuši šī modeļa panākumus. Gada sākumā "EV3" ieguva otro vietu arī konkursā "Labākais Eiropas automobilis 2025".
Šobrīd "EV3" tiek uzskatīts par tirgus līderi cenas un veiktspējas attiecības ziņā, piedāvājot sniedzamību līdz 605 kilometriem ar pilnu uzlādi (WLTP ciklā). Turklāt tā akumulatoru var uzlādēt no 10% līdz 80% tikai 29 minūtēs, savukārt ar 15 minūšu uzlādi iespējams nobraukt vismaz 202 kilometrus. Plašais salons un 460 litru ietilpīgais bagāžnieks padara to piemērotu garākiem braucieniem, neraugoties uz tā kompakto 4,3 metrus garo virsbūvi.
Papildu kompakto apvidnieku kategorijai tika paziņoti arī citi uzvarētāji dažādos segmentos, laurus plūcot tādiem modeļiem "Mini Cooper" (labākais pilsētas auto), "Audi A6 e-tron" (labākais lielās klases auto), "Porsche Panamera" (labākais sportiskais auto), "Hyundai Santa Fe" (labākais lielais apvidnieks) un "Toyota Land Cruiser" (labākais bezceļnieks). Savukārt galvenais uzvarētājs tiks paziņots 6. martā. Atgādinām, ka pagājušajā gadā šo godu ieguva "Kia EV9".
Buzelis uzsver, ka automobiļu izvēles kritēriji lielā mērā ir universāli: "Nav svarīgi, vai pircējs ir sieviete vai vīrietis – tādi faktori kā ergonomika, materiālu kvalitāte un braukšanas īpašības ir vienlīdz svarīgi. Šajos apbalvojumos bieži vien tiek piedāvāta unikāla vērtēšanas skala, kas atspoguļo noteiktu filozofiju, un ir ļoti svarīgi, lai kritēriji sabiedrībai tiktu pasniegti pārredzami," viņš skaidro.
Pēc Buzeļa teiktā, šie apbalvojumi var būtiski ietekmēt autobraucēju viedokli, izgaismojot izcilus modeļus, kas izceļas pēc vairākiem kritērijiem. Žūrijas vērtējumi bieži sniedz vērtīgu ieskatu potenciālajiem pircējiem.
Atgādinām, ka jauno automobiļu konkursā Latvijā galveno titulu "Latvijas Gada auto 2025" izcīnīja jaunās paaudzes "Škoda Kodiaq".