Elektromobiļu popularitātes kritums Eiropā pēc to sākotnējā uzplaukuma ir radījis būtiskus jautājumus. Kādas problēmas joprojām kavē nozares straujāku attīstību? Kā var apmierināt autobraucēju augstās cerības? Un kā ražotājiem atrast līdzsvaru starp vēlamajām funkcijām un pieejamību?
Saskaņā ar tirgus analīzes platformas "EV-volumes" datiem Eiropas vieglo elektromobiļu tirgus 2023. gadā pieauga par 17,4%, un uz ceļiem izbrauca 3,15 miljoni jaunu elektromobiļu. Tomēr 2024. gadā, pamatojoties uz provizoriskiem datiem, šis tirgus segments saruka par aptuveni 2,5%.
Šo lejupslīdi ietekmēja kopējā automobiļu pārdošanas apjoma samazināšanās un īpašas problēmas elektrisko transportlīdzekļu nozarē. Jo īpaši lielās valstis samazināja valsts subsīdijas. Piemēram, Vācija budžeta ierobežojumu dēļ pilnībā pārtrauca atbalstīt elektromobiļu iegādi, Francija ievērojami samazināja finansējumu, bet Itālijā piešķirto subsīdiju apjomu izsmēla tikai vienā dienā.
Vēl viena būtiska problēma ir ierobežotā uzlādes infrastruktūras pieejamība. Neraugoties uz progresu, uzlādes punkti joprojām neatbilst patērētāju vajadzībām, lai gan pilsētu teritorijās infrastruktūras attīstība ir noritējusi vienmērīgāk. Saskaņā ar Eiropas Automobiļu ražotāju asociācijas (ACEA) datiem līdz 2024. gadam visā Eiropā būs vairāk nekā 630 000 publisko uzlādes staciju, no kurām katra astotā būs ātrās uzlādes stacija.
Eksperti uzskata, ka izrāvienu varētu panākt paši autoražotāji, jo īpaši ieviešot pieejamākus, augstas veiktspējas elektromobiļus, kas ļautu nodrošināt plašāku pieejamību.
Pirmais solis ceļā uz pieejamību parādījās ar maziem pilsētas elektromobiļiem, piemēram, "Citroën ë-C3" un "Renault 5 E-Tech". Šie modeļi, kuru sākuma cena ir no 25 000 līdz 27 000 eiro, piedāvā aptuveni 300 km nobraukumu ar pilnu uzlādi un ir aprīkoti ar modernām tehnoloģijām, lai gan tie galvenokārt paredzēti lietošanai pilsētā.
Daudzpusīgākus risinājumus ir piedāvājuši tādi ražotāji kā "Škoda" un "Kia" ar kompaktiem elektriskajiem SUV. "Škoda Elroq" un "Kia EV3", kas pozicionēti populārajā krosoveru segmentā, var lepoties ar praktiskām funkcijām, 55-82 kWh akumulatoru ietilpību un konkurētspējīgām cenām zem 40 000 eiro.
Latvijā valsts subsīdijas elektromobiļu pircējiem vēl vairāk samazina cenas, tuvinot tās līdzīgi aprīkotu iekšdedzes dzinēja automobiļu cenām. Šāda pieejamība var piesaistīt vēl svārstīgos pircējus, jo īpaši tos, kurus uztrauc izmaksas.
"Elektromobiļi ar lielākām baterijām tagad atbilst daudzu autovadītāju vēlmēm gan lietošanai pilsētā, gan tālākiem braucieniem. Elektromobilis, kas ziemā spēj nobraukt vismaz 400 km, varētu kalpot arī kā vienīgais ģimenes auto," norāda Mats Buzelis, "carVertical" transporta tirgus eksperts.
Šāda pāreja ir īpaši pievilcīga patērētājiem, kas vēlas ietaupīt uz izmaksām. Pilnībā elektriskie automobiļi var kompensēt to nedaudz augstāku iegādes cenu, samazinot ekspluatācijas izmaksas, tādējādi potenciāli atbrīvojot līdzekļus investīcijām, piemēram, saules elektrostacijām vai mājas uzlādes stacijām.
Piemēram, jau minētais "Škoda Elroq" piedāvā sniedzamību līdz 373 km ar 55 kWh akumulatoru un līdz 578 km ar 82 kWh akumulatoru. Līdzīgi arī "Kia EV3" ar attiecīgajiem akumulatoru variantiem sasniedz līdz 436 km un 605 km. Turklāt "EV3", lai arī pavisam jauns modelis, ir jau guvis atzinību, izcīnot otro vietu "Eiropas Gada auto 2025" finālā. Šī ir jau ceturtā "Kia" šāda atzinība pēc "EV9" (2024), "Niro" (2023) un "EV6" (2022), kas arī iekļuva starp šī prestižā konkursa septiņiem finālistiem. Savukārt analoģiskā konkursā Latvijā "Gada elektroauto 2025" titulu izcīnīja "Renault Scenic E-Tech", tomēr tas ir dārgāks par iepriekšminētajiem – tā cena ir no 44 tūkstošiem eiro.
Eiropas Savienības pašreizējie centieni samazināt CO2 emisijas ietver jaunus finanšu stimulus ilgtspējīga transporta veicināšanai. Šie pasākumi apvienojumā ar ražotāju centieniem ražot elektromobiļus par pieņemamām cenām var veicināt nozares izaugsmi.
"Parādās lētāki elektromobiļi – tas ir tieši tas, kas vajadzīgs pircējiem. Līdz šim elektromobiļi tika uzskatīti par luksusa preci, jo iekšdedzes dzinēja automobiļi par to pašu cenu piedāvā labākas lietošanas iespējas. Ja ražotāji vēlas mainīt šo situāciju, viņiem ir jāgādā par cenā pieejamiem un ikdienā labi funkcionējošiem elektromobiļiem," rezumē Buzelis.