![Pēc iebraukšanas bedrē Mārupē pilnībā noraksta svaigu elektroauto Pēc iebraukšanas bedrē Mārupē pilnībā noraksta svaigu elektroauto](https://images.delfi.lv/media-api-image-cropper/v1/268b311a-3e1f-4e24-8399-0cc06c1d7c2f.jpg?w=576&h=324&r=16:9)
Lai gan īstā bedru sezona uz autoceļiem vēl nav sākusies, apdrošināšanas sabiedrībā "Balta" jau konstatēts gadījums, kad bedres dēļ automašīnu nācies norakstīt, jo bojājumi bijuši tik pamatīgi, ka to remontēt nav bijis ekonomiski pamatoti. Klientam izmaksāta 23 800 eiro liela atlīdzība, bet kopumā pēdējo trīs gadu laikā bedraini ceļi izmaksājuši ap pusmiljonu eiro gadā.
1. janvārī "Balta" no kāda klienta saņēma ziņu, ka Mārupē pēc iebraukšanas bedrē elektroauto riepa nolaidusi gaisu un trieciena rezultātā, iespējams, bojāta arī automašīnas apakšējā daļa. Vēlāk izrādījās, ka ir cietis akumulators, kas elektroauto parasti veido lielāko daļu vērtības, un speciālisti atzinuši, ka remonts nebūtu ekonomiski pamatots.
Cietusī automašīna – Ķīnas ražotāja "GWM Ora 03" – bija tikai nepilnu gadu veca. Latvijas tirgū šis zīmols, pateicoties demokrātiskajai cenai, strauji guvis popularitāti, un šobrīd Latvijā reģistrētas jau vairāk nekā 100 šīs markas automašīnas.
Bedres uz ceļiem katru gadu kļūst par lielu un dārgu problēmu daudziem autovadītājiem. Pagājušajā gadā "Balta" atlīdzībās par bojājumiem, kurus izraisījusi iebraukšana bedrē, izmaksāja 493 000 eiro, arī citus gadus kopējie zaudējumi ir ap pusmiljonu: 2022. gadā – 539 000 eiro; bet 2023. gadā – 535 000 eiro.
"Parasti visvairāk atlīdzību pieteikumu par bojājumiem, kas radušies, automašīnām iebraucot bedrēs, apdrošinātāji saņem janvārī un februārī. Šogad silto laikapstākļu dēļ jaunas bedres veidojas jūtami mazāk – esam saņēmuši četrkārt mazāk pieteikumu nekā pirms gada, taču tik un tā atlīdzībās jau izmaksāti vairāk nekā 40 000 eiro. Paredzams, ka īstā bedru sezona sāksies vēlāk nekā citus gadus un lielākais negadījumu skaits gaidāms martā," skaidro "Balta" transporta produktu un risku parakstīšanas pārvaldes vadītājs Kristaps Liecinieks.
Iebraucot bedrēs, lielākoties cieš automašīnu riepas un diski. Nodarītie zaudējumi parasti ir no pāris simtiem eiro, ja bojātos diskus var remontēt, līdz 1500 eiro, ja tos nepieciešams mainīt. Rezultātā vidējā atlīdzība ir ap 500 eiro. Gadījumi, kuros pēc iebraukšanas bedrē automašīnu nākas norakstīt, notiek salīdzinoši reti.
Pēdējos trīs gados bedru negadījumiem "bagātākais" bija 2022. gada februāris, kad mēneša laikā "Balta" saņēma 234 pieteikumus, tam seko pagājušā gada janvāris ar 174 pieteikumiem, bet topu noslēdz 2022. gada janvāris ar 154 pieteikumiem.
"Sabojātas automašīnu detaļas nozīmē nepatīkamu pieredzi ikvienam autovadītājam. Tāpēc drošības spilvenu KASKO formā vērts iegādāties jebkura vecuma un markas auto īpašniekiem. Ja auto ir sabojāts, iebraucot bedrē, bet KASKO polises nav, auto īpašniekam ir tiesības vērsties pie atbildīgās iestādes par konkrētā autoceļa uzturēšanu, lai piedzītu zaudējumu kompensāciju. Mūsu pieredze gan liecina, ka tas var būt ilgstošs un sarežģīts process," uzsver Liecinieks.
Lai izvairītos no bedrainu ceļu izraisītiem bojājumiem un satiksmes negadījumiem, apdrošinātājs aicina autovadītājus būt piesardzīgiem un atbildīgiem – regulāri novērtēt transportlīdzekļa tehnisko stāvokli, tā atbilstību sezonai un laikapstākļiem, rūpīgi izvērtēt braukšanas ātrumu atbilstoši ceļa kvalitātei, kā arī ievērot katrā ceļa posmā noteiktos ātruma ierobežojumus, kas palīdzēs savlaicīgi pamanīt un iespēju robežās apbraukt sevišķi nelīdzenas vietas. Tāpat ir vērts atcerēties, ka, iebraucot bedrēs, visbiežāk cieš auto, kas aprīkoti ar zemprofila riepām. Latvijas apstākļos piemērotākas ir riepas ar augstāku profilu – šādiem transportlīdzekļiem ir labāka iespēja pārvarēt nelīdzenu segumu, negūstot bojājumus.