
Vairāk nekā trešā daļa jeb 40% Latvijas autovadītāju, jautāti par savu nākotnes sapņu automašīnu, atbild, ka izvēlētos hibrīdu. Tomēr šī brīža realitāte liecina par ko citu, proti, vairāk nekā puse – 62% – aptaujāto vada nevis elektroauto vai hibrīdu, bet ar dīzeļdegvielu darbināmu automašīnu, vēsta "If Apdrošināšana" veiktā aptauja.
Hibrīdi atbilst latviešu cerībām attiecībā uz automašīnu
Otrajā vietā kā nākotnes auto izvēli latvieši ierindo ar dīzeļdegvielu darbināmas automašīnas – tā norādījuši 30% autovadītāju, bet par 6% atpaliek benzīna automašīnas, ko 24% autovadītāju norādīja kā savu izvēli.

Savukārt elektroauto ierindojas tikai ceturtajā vietā, un to kā savu nākotnes auto izvēlētos 21% autovadītāju, bet vismazāk pievilcīgi latviešiem šķiet ar gāzi darbināmi auto (4%).
"Nav pārsteidzoši, ka hibrīda automašīnas kļūst par latviešu nākotnes auto pirmo izvēli. Šāda veida automašīnas apvieno labāko – iespēju ietaupīt degvielu, ja braukšana galvenokārt notiek pilsētā, vai arī veikt noteiktu distanci pilnībā bez degvielas, ja tas ir lādējamais (plug-in) hibrīds. Tas sniedz iespēju nemainīt autovadītāju ieradumus, ja jāveic tālāki ceļa posmi. Papildu tam svarīgi piebilst, ka hibrīda auto paredzēti dažādi atvieglojumi no valsts, lai vēl vairāk stimulētu šāda veida transportlīdzekļu iegādi," saka "If Apdrošināšanas" transportlīdzekļu atlīdzības grupas vadītājs Ģirts Kubliņš.
Hibrīdu popularitāte pieaug arī tāpēc, ka autovadītāji aizvien vairāk apzinās savu ikdienas izvēļu ietekmi uz vidi un ilgtspējību. Saskaņā ar "If" datiem 2024. gadā tika apdrošināts par 92% vairāk hibrīdu un par 47% vairāk elektroauto nekā 2023. gadā.
Situācija ir līdzīga arī kaimiņvalstīs Baltijā, piemēram, Lietuvā 42% autovadītāju nākotnē dotu priekšroku hibrīda automobilim, savukārt Igaunijā – pat 47%.
Tomēr situācija būtiski atšķiras 18–24 gadus vecu Latvijas autovadītāju vidū. 39% no aptaujātajiem jauniešiem atbildēja, ka nākotnē izvēlētos dīzeļdzinēja automašīnu, bet 32% – elektroauto. Hibrīdam dod priekšroku tikai 27% no aptaujātajiem jauniešiem.
Dīzeļdzinēji auto joprojām dominē, bet vai uz ilgu laiku?
Pētījuma laikā respondentiem tika jautāts ne tikai par to, kādu automašīnu viņi vēlētos vadīt nākotnē, bet arī par to, kādu auto viņi vada šobrīd. Izrādījās, ka lai gan daudzi sapņo par hibrīdu, lielākā daļa – 62% – latviešu autovadītāju joprojām vada dīzeļdzinēja auto. Ar benzīna automašīnām pārvietojas 32%, bet ar hibrīdu brauc 5%, ar gāzes auto – 4% un elektroauto – 2%.
"Latvijas iedzīvotājiem lielākoties patīk plaši, ekonomiski un gana jaudīgi auto. Turklāt daļai braucēju ir grūti mainīt līdzšinējos ieradumus. Bieži vien ģimenes vairākkārt maina vienu līdzīgu auto pret citu, jo vienkārši ir pieradušas pie konkrēta tipa auto. Tomēr regulāri palielinoties degvielas akcīzes nodoklim, arvien lielāks skaits autobraucēju kā labu alternatīvu varētu saskatīt hibrīda auto," saka Kubliņš.
Lietuvā ar dīzeļdzinēja automobiļiem brauc 65% autovadītāju, 29% – ar benzīna automašīnām. Igaunijā atšķirībā no Latvijas un Lietuvas populārākie ir benzīna automobiļi. Tos izmanto 47% cilvēku, bet dīzeļdzinēju – 44%.