
Ceļu satiksmē apdzīšana ir bīstamāks manevrs nekā pagrieziens pa kreisi. Tas ir sarežģīts process, līdzīgi kā spēlēt akordeonu: vienai rokai vieni taustiņi, otrai – citi, un vēl reizē ar abām rokām plēšas jādarbina. Aptuveni tikpat daudz lietu jāņem vērā autovadītājam, kurš veic apdzīšanas manevru, uzsver TV raidījuma "Zebra" vadītājs Pauls Timrots.
"Apdzīšanas manevrā vislielāko draudu rada pretimbraucošais transportlīdzeklis," raidījumam norāda CSDD drošas braukšanas eksperts Normunds Lagzdiņš. Autovadītājam ne vienmēr izdodas precīzi novērtēt, cik tieši tālu un ar kādu ātrumu traucas pretimbraucējs.
Jo garāks ceļa posms redzams uz priekšu, jo labāk autovadītājs var izvērtēt plānotā manevra drošību. Svarīga ir arī pati apdzīšanas tehnika – pretējā joslā ir jāpavada pēc iespējas mazāk laika. Tādēļ nav optimāli sēdēt lēnākam braucējam tieši astē, strauji raut pretējā joslā un tikai tad paātrināties – pareizi ir ieturēt distanci un, novērtējot drošu ceļu priekšā, savā joslā paātrināties jau pirms apdzenamā un jau ar paātrinājumu iebraukt pretējā joslā, uzsver Lagzdiņš.
Ja apdzen kravas automobili, jāparedz arī iespēja, ka smagais auto brauc lēni nevis pats, bet tam vēl priekšā ir mazāks transportlīdzeklis, kuru apdzinējs sākotnēji nepamana. Tādējādi apdzīšanas manevrs var izrādīties garāks, nekā sākotnēji šķitis.
Traģiskās avārijas parasti notiek, kad neizdodas laikus pabeigt apdzīšanas manevru – autovadītājs ir pārrēķinājis savas un sava spēkrata dinamiskās spējas. Piemēram, nonākot blakus apdzenamajam transportlīdzeklim, autovadītājs saprot, ka nespēs laicīgi manevru pabeigt – šādā gadījumā visdrošāk būtu bremzēt un atgriezties atpakaļ savā joslā, nevis spiest akseleratora pedāli grīdā un cerēt, ka "gan jau saies".
"Vislabākais veids, kā apdzīt, ir neapdzīt!" uzskata Pauls Timrots, "ja varam, braucam mierīgi aiz tās mašīnas, kas ir priekšā. Kā saka sens ķīniešu sakāmvārds – jo ilgāk brauc aiz kādas mašīnas, noteikti redzēsi, ka tā nogriežas".
Vairāk padomu no Lagzdiņa un rallija čempiona Ivara Vasaraudža skaties "Zebra" sižetā: