Auto audio galva. Kompaktdisku atskaņotājs, minidisku atskaņotājs, kasešu atskaņotājs un, protams, jebkurš no tiem ar radio. Tā ir auto audio sistēmas svarīgākā daļa, kas nodrošina mūzikas signāla uztveršanu (radio) un atskaņošanu, visas sistēmas vadību un kontroli, kā arī visas dienesta un citas informācijas pārskatāmību.

Galva parasti ir apgādāta ar četru kanālu pastiprinātāju, kura jauda jau sniedzas līdz 50 W uz kanālu. Cenu diapazons, kādā pieejamas auto audio galvas, ir iespējams visplašākais - sākot ar 70 latiem par vienkāršu aparātu un beidzot ar vairāk nekā 1500 latiem par Nakamichi, McIntosh un citu auto audio aristokrātu izstrādājumiem.

Pēdējā laikā ļoti bieži šajās galvās tiek iemontēti arī dažādi ar multimediju iespējām saistīti komponenti, piemēram, LCD ek-rāns. Galva parasti tiek montēta uz auto centrālās konsoles jeb torpedo viegli sasniedzamā vietā.

Pastiprinātājs

To varētu dēvēt par lielāko sistēmas komponentu, kas liek visai audio saimniecībai skanēt skaļāk. Auto audio sistēmā visbiežāk izmanto vienu (daudzkanālu - 4; 5; 6) vai vairākus (monoblokus vai daudzkanālu) pastiprinātājus.

Ja mašīnā uzstādīta nopietna sistēma, katrai skaļruņu grupai vai joslai var būt paredzēts pat atsevišķs pastiprinātājs. Ļoti bieži atsevišķs aparāts tiek uzstādīts sabvūferim.

Automašīnu audio pastiprinātāji būtībā ir jaudas pastiprinātāji, un tie atšķiras no mājā lietojamiem ar to, ka tajos nav atsevišķa bloka ieejas signāla komutēšanai no dažādiem mūzikas avotiem un priekšpastiprinātāja. Auto audio pastiprinātājos visbiežāk ir atsevišķi bloki, ar kuru var regulēt skaņas diapazona platumu konkrētam aparāta kanālam.

Pastiprinātāja kanālus visbiežāk ir iespējams saslēgt tiltā (divus kanālus vienā), tādā veidā palielinot kopējo jaudu, ko parasti izmanto, lai apskaņotu sistēmas, kurās ir sabvūfers. Pastiprinātāja jauda var būt no 50 - 60 W uz kanālu līdz pat vienam kilovatam, piemēram, tādam milzim, kāds ir amerikāņu McIntosh.

Kompaktdisku mainītājs

Pazīstams arī kā CD changer jeb tautas valodā čeindžers. Viens no interesantākajiem un dīvainākajiem aparātiem auto audio sistēmā. Savā vizuālajā izpausmē tas ir pazīstams kā melnā kaste. Šo ierīci parasti vada ar tās pašas firmas galvu, bet ir arī iespēja instalēt tikai atsevišķu kompaktdisku mainītāju - bez atbilstošas firmas galvas.

Šādā gadījumā vienalga būs nepieciešams radio kā starpnieks, kas konkrētā FM frekvencē uztvers mainītāja sniegto informāciju un nodos to tālāk pastiprinātājam un akustikām. Šāds risinājums gan nav īpaši populārs un netiek bieži lietots.

Kompaktdisku mainītājs ir uzstādāms gandrīz jebkurā pietiekami brīvā vietā (starp priekšējiem sēdekļiem, cimdu nodalījumā un citur), bet visbiežāk tas ir auto bagāžniekā vai arī zem kāda sēdekļa. Čeindžeriem parasti ir paaugstināta noturība pret vibrācijām, un ražotāji pieļauj to uzstādīšanu gan vertikālā, gan horizontālā stāvoklī.

Skaļruņi

Auto skaļruņiem jāstrādā vidē, kura ir daudz problemātiskāka nekā mājas audio sistēmām, tāpēc prasības pret tiem ir stingrākas. Ja skaļruņi ir augstas klases, to izgatavošanai tiek izmantoti paši labākie materiāli.

Skaļruņi var būt sadalīti atsevišķi katrai joslai, t. i., pīkstuļi jeb augsto frekvenču, vidējo frekvenču un zemo frekvenču skaļruņi jeb vūferi. Ja skaļruņi ir dalīti atsevišķās joslās, tie arī tiek uzstādīti konkrētās vietās: pīkstuļi - visbiežāk uz priekšējā paneļa vai arī jumta priekšējos balstos; vidējo frekvenču skaļruņi - priekšējās durvīs; vūferi - priekšējo durvju apakšējā daļā.

Uzstādot šādus skaļruņus, ļoti būtisks ir to novietojums, tādēļ, lai iegūtu labu un pareizu skaņas skatuvi, šo darbu vēlams uzticēt kompetentam speciālistam - akustiķim, kurš kopā ar jums atradīs labāko risinājumu. Ir nopērkami arī skaļruņi, kuros visas joslas ir apvienotas vienā blokā. Tāda komplektācija atvieglo uzstādīšanu, taču skanējuma ziņā tie zaudē skaļruņiem ar atsevišķām joslām. Kaut kas līdzīgs kompleksajām pusdienām - lēti un parasti garšīgi, bet ne vienmēr tieši tas, ko vēlējies.

Sabvūfers

Faktiski ir viens no skaļruņiem, bet auto audio pasaulē tiek izdalīts absolūti atsevišķi. Tā pienākums ir nodrošināt skaņas diapazona pašu zemāko daļu, un savu mājvietu tas parasti atrod auto bagāžniekā vai arī uz auto aizmugurējā plaukta.

Lai sabvūfers skanētu atbilstoši un pildītu savus pienākumus, tam nepieciešams konkrēts apjoms gaisa, kuru tas iekustina. Sabvūfers vai nu ir free air - spēlē uz visu bagāžnieka apjomu -, vai arī tas ir iebūvēts speciālā, lieluma ziņā stingri noteiktā korpusā.

Lai sasniegtu ļoti zemu basu, var gadīties, ka apjomam jāizmanto, piemēram, visa džipa aizmugurējā daļa vai kāda cita tikpat liela telpa. Latvijā gan šādi galēji ekstrēmi aparāti redzēti samērā reti. Labs sabvūfers noteikti prasīs arī atbilstošu pastiprinātāju un jaudu.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!