Šāgada deviņos mēnešos par ātruma pārkāpšanu sodīti 67192 auto vadītāji, no kuriem 6390 pārkāpumi fiksēti ar fotoradaru starpniecību, liecina policijas statistika. Savukārt par braukšanu bez OCTA šajā pašā periodā sodīti 5605 auto īpašnieki, 106 gadījumos piedalīšanos ceļu satiksmē bez apdrošināšanas fiksējuši fotoradari. Nereti ir gadījumi, kad vienam un tam pašam auto īpašniekam vienas dienas laikā tiek fiksēti atkārtoti pārkāpumi. Dažreiz cilvēki vienas dienas laikā saņem pat piecus administratīvā pārkāpuma protokolus.
"Sabiedrībā nereti tiek uzskatīts, ka par vienu pārkāpumu var sodīt tikai vienu reizi. Tādējādi, ja tiek piefiksēts, ka transportlīdzeklis piedalās ceļu satiksmē bez OCTA, tad otro reizi tajā pašā dienā konkrētais auto īpašnieks netiks sodīts. Taču tie ir sabiedrības mīti, kuri izriet no neinformētības. Auto īpašnieks par vienu un to pašu pārkāpumu var tikt sodīts vairākkārtīgi, ja šos pārkāpumus fiksēs fotoradars vai ceļu policijas ekipāža, un sodu nāksies maksāt par katru šādu gadījumu neatkarīgi, vai tas ir bijis divas vai desmit reizes," skaidro LTAB valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics.
Kā liecina LTAB aplēses, ja līdz šim esošie četri fotoradari fiksēja salīdzinoši nelielu transportlīdzekļu skaitu, kuri pārvietojas bez OCTA, tad pabeidzot uzstādīt plānotos 160 fotoradarus visā Latvijā, tiek lēsts, ka neapdrošināto skaits, kuri tiks fiksēti ar fotoradaru starpniecību varētu pieckāršoties.
"Kaut arī neapdrošināta transportlīdzekļa izraisītu ceļu satiksmes negadījumu cietušajiem zaudējumu atlīdzības tiek segtas no OCTA garantijas fonda, kurā iemaksas tiek veiktas no apzinīgo transportlīdzekļu īpašnieku iegādātajām OCTA polisēm, bet pēc tam regresa kārtībā atgūtas no vainīgā transportlīdzekļa vadītāja vai īpašnieka, braukšana bez OCTA ir nopietns pārkāpums. Šajā gadījumā papildus fotoradaru uzstādīšana ir apsveicama nevis tāpēc, lai sodītu vairāk, bet, lai kalpotu kā prevensijas līdzeklis uz neapdrošinātajiem autoīpašniekiem. Nākotnē palielinot fotoradaru skaitu, prognozējam vēl efektīvāk cīnīties ar vieglprātīgiem autovadītājiem. Tomēr sodīto auto vadītāju skaita palielināšanās nekādā mērā nenozīmē, ka palielināsies arī neapdrošināto auto īpašnieku skaits. Tiek lēsts, ka neapdrošināto transportlīdzekļu īpašnieku procentuālais samērs arī nākamā gada pirmajā pusgadā varētu palikt nemainīgs vai pat nedaudz samazināties," informē Stengrevics.
Saskaņā ar LTAB rīcībā esošo informāciju šobrīd ceļu satiksmē piedalās 2-3% neapdrošinātu transportlīdzekļu. Pēc ekspertu novērojumiem, tieši autovadītāji ar agresīvu braukšanas stilu, kas bieži pārkāpj ātrumu vai vada transportlīdzekli alkohola reibumā, bieži pārvietojas arī ar neapdrošinātu transportlīdzekli.