Latvijas Motoklubu asociācija (MCA), trešdien, 16. maijā, piedalīsies Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas sēdē, lai apspriestu grozījumus likumā "Par nodokļiem un nodevām" un Transportlīdzekļu nodokļu likumā, portālu "Delfi" informēja MCA prezidents Aivars Freimanis.
Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par nodokļiem un nodevām"" paredz ikgadējās transportlīdzekļu nodevas aizvietošanu ar transportlīdzekļa nodokli, kas neizbēgami paredzēs Valsts ieņēmumu dienestam pilnvaras iekasēt šo nodokli no transportlīdzekļu īpašniekiem, neatkarīgi no tā, vai transportlīdzeklis konkrētā taksācijas gada ietvaros ir ekspluatēts. Tāpat MCA uzskata, ka mototransporta nodevas piedāvātajā redakcijā ir pārmērīgas, jo motocikli, tricikli un kvadracikli ir sezonāla rakstura transportlīdzekļi, to ietekme uz ceļu nolietojumu proporcionāli ir vismaz uz pusi mazāka, nekā autotransportam.
Ministru Kabinets (MK) 2010. gada 30. novembra sēdē akceptēja virkni grozījumu tiesību aktu projektos, kas tieši skar Latvijas motobraucēju intereses. MK sēdē tika akceptēti grozījumi likumā "Par nodokļiem un nodevām" un Transportlīdzekļu nodokļu likumā. Transportlīdzekļu nodokļu likums paredz šādas nodokļa likmes:
Nodokli par motociklu, triciklu un kvadraciklu, kurš ir pirmo reizi reģistrēts pēc 2005. gada 1. janvāra un par kuru ir pieejama informācija par motora tilpumu, maksā atbilstoši tā motora tilpumam šādā apmērā:
1) līdz 500 cm3 – 12 lati;
2) no 501-1000 cm3 – 24 lati;
3) no 1001-1500 cm3 – 36 lati;
4) virs 1500 cm3 – 48 lati.
Savukārt nodoklis par motocikliem, tricikliem un kvadracikliem, kuri nav minēti iepriekšējā daļā, ir 25 lati.
Likumprojekta anotācijā norādīts, ka tā izstrādē piedalījās Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras pārstāvji, kas, pēc MCA domām, nav atbilstoša nevalstiskā organizācija šādu likumprojektu izskatīšanas jomā. MCA šo likumprojektu grozījumu izstrādes gaitā nebija pieaicināta.
MCA uzskata, ka mototransporta nodevas piedāvātajā redakcijā ir pārmērīgas, jo:
1) motocikli, tricikli un kvadracikli ir sezonāla rakstura transportlīdzekļi un to nodokļu likmes praktiski tiek piemērotas sešiem mēnešiem, kad ir braukšanai piemēroti klimatiskie apstākļi;
2) transportlīdzekļu nodokļi, vismaz teorētiski, nonāk valsts autoceļu uzturēšanas budžetā, un, ievērojot samērīgumu, motociklu, triciklu un kvadraciklu ietekme uz ceļu nolietojumu proporcionāli ir vismaz uz pusi mazāka, nekā autotransporta; piedāvātās transportlīdzekļu nodokļu likmes mototransportam ir pat augstākas kā virknei kompaktklases automašīnu. Turklāt, ja ņemam vērā, ka transportlīdzekļa nodokļi par mototransportu tiek maksāti praktiski tikai par sešiem sezonas mēnešiem, šīs likmes pat dubultīgi pārsniedz kompaktklases automašīnu nodokļu likmes, kas līdzinās jau vidējās klases (ģimenes auto) automobiļu likmēm.
MCA piedāvā šādas motociklu, triciklu un kvadraciklu transportlīdzekļu nodevu (nodokļu) likmes:
Nodokli par motociklu, triciklu un kvadraciklu, kurš ir pirmo reizi reģistrēts pēc 2005. gada 1. janvāra un par kuru ir pieejama informācija par motora tilpumu, maksā atbilstoši tā motora tilpumam šādā apmērā:
1) līdz 500 cm3 – 12 lati;
2) no 501-1000 cm3 –16 lati;
3) no 1001-1500 cm3 – 20 lati;
4) virs 1500 cm3 – 24 lati.
Savukārt nodoklis par pārējiem motocikliem, tricikliem un kvadracikliem, kuri nav minēti iepriekšējā daļā, būtu 12 lati.
Baltijas valstīs, piemēram, Igaunijā un Lietuvā, transportlīdzekļu nodokļi netiek piemēroti transportam, un autoceļu uzturēšana pilnībā tiek finansēta no akcīzes nodokļa ieņēmumiem par pārdoto degvielu. Zviedrijā maksimālā nodokļa likme par motociklu ir 21 lats gadā.
Šobrīd, pēc MCA iesnieguma pieņemšanas, Tiesībsargs ir atzinis, ka ir izvērtējama motocikla transporta nodokļa proporcionālā nesamērība pārējo transporta līdzekļu gada maksu, kā arī personas un valsts pienākumu loģisko attiecību mijiedarbību, maksājot nodevu par transportu, saņemot adekvātu un sakārtotu infrastruktūru, tātad ceļus.
Līdz Tiesībsarga atzinumam ir trīs mēneši. Ja situācija nemainīsies, MCA turpinās likumā noteiktā kārtībā aizstāvēt savu viedokli.
Lai atvieglotu atbilstoši vispārpieņemtajām cilvēktiesību normām invalīdu iekļaušanu sabiedrības apritē, MCA ierosina sadarbībā ar atbildīgajām valsts struktūrām izveidot komisiju speciālā invalīdu transporta reģistrācijai. Šodien ir konkrēti gadījumi, kad tas ir stipri sarežģīts process. Pamats būtu MCA iesniegums pilnvarotai komisijai izskatīt katru konkrētu gadījumu. Komisijas sastāvs tiktu veidots no nozares speciālistiem, valsts institūcijas un MCA pārstāvjiem.
Motociklu ikgadējā tehniskā apskate – saskaņā ar jaunajām iespējamām ES direktīvām no 2013. gada – apsvērt iespēju jaunam transporta līdzeklim veikt to ne biežāk kā reizi divos gados. Izskatīt iemeslus par to, kāpēc turpina reģistrēt transportu (motociklus) Lietuvā un kāpēc viss lietoto moto tirgus notiek caur Lietuvu, atstājot tur nodokļu maksājumus.
MCA ir sabiedriska organizācija, kurā apvienojušies vairāk nekā 40 Latvijas motoklubu un kas pārstāv motobraucējus visā valstī.