f64_jel_100324_001
Foto: F64

Valda Dombrovska valdības atbalsts autoceļiem paredzētā finansējuma turpmākai piesaistei ceļu lietotāju maksājumiem ir vērtējams kā nozīmīgs solis ceļu turpmākās sabrukšanas novēršanā. Arī valdības lēmums par papildus 20 miljonu latu piešķiršanu ceļu būves nozarei ir neliels, tomēr nepieciešams finansiāls ielāps.

Tajā pašā laikā stratēģiski vissvarīgākais ir atbalsts priekšlikumam pakāpeniski līdz 2020. gadam panākt, lai 80 procenti no iekasētā degvielas akcīzes nodokļa tiktu novirzīti ceļiem. Šobrīd "Valsts autoceļu fonda" rīcībā nonāk tikai 25% no iekasētā degvielas akcīzes un ikgadējā ekspluatācijas nodokļa, kas ir aptuveni 70 miljoni latu un ir kādas 3-4 reizes mazāk nekā nepieciešams. Atliek cerēt, ka līdzīgu izpratni izrādīs Saeima, kurai jāpieņem atbilstošas izmaiņas budžetā.

Tik tiešām ir svarīgi, lai ceļu būves nozare varētu rēķināties ar noteiktu finansējumu ilgākā laika periodā nevis tikai ar to, ko konkrētā brīdī varam un gribam atļauties. Valstij savā attīstībā vienmēr būs operatīvas vajadzības, tomēr to apmierināšana nedrīkst būt uz sabrūkošo ceļu rēķina. Ir zināms līdzekļu apjoms, kuru valsts saņem ik gadus no degvielas akcīzes nodokļa, tāpat šo apjomu ir iespējams prognozēt arī turpmākajiem gadiem. Tas dod iespēju veikt kalkulācijas un izstrādāt objektīvus vidēja termiņa ceļu būves plānus, iegūstot pārliecību, ka iesāktos darbus būs iespējams turpināt un pabeigt, ka konkrētam ceļu infrastruktūras mezglam arī pēc gadiem pieciem būs iespējams attīstīt turpinājumu.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!