Fotoradars - 6
Foto: F64
Starptautiski veiktie pētījumi ir pierādījuši ātruma fotokameru jeb fotoradaru pozitīvo ietekmi. Tāpat zinātnieki, par pamatu pētījumiem izmantojot ceļu satiksmes negadījumu statistiku, secinājuši, ka stacionārie fotoradari ir efektīvāki par pārvietojamajiem, aprēķinājuši Nēderlandes Ceļu satiksmes drošības izpētes institūta akadēmiķi.

Ceļa posmos, kas aprīkoti ar fotoradariem, satiksmes negadījumu skaits, kuros tiek gūti ķermeņa ievainojumi, samazinās par 20%. Pētījumā īpaša uzmanība veltīta arī fotoradaru blakusefektiem, ieskaitot ”ķengura efektu” – strauja bremzēšana, ieraugot fotoradaru, kam seko strauja ātruma palielināšana, pabraucot garām fotoradaram.

Pētījums norāda, ka pastāv atšķirības starp stacionāro un pārvietojamo fotoradaru radītajiem efektiem. Stacionārie fotoradari uzskatāmi par efektīvākiem, jo ar to palīdzību satiksmes negadījumu skaits samazinās par 35%, savukārt pārvietojamo fotoradaru gadījumā šis rādītājs ir 14%. ”Ātruma pārsniegšana ir galvenais autovadītāju izraisīto satiksmes negadījumu faktors. Tieši tāpēc ir svarīgi izmantot dažādas metodes un instrumentus, ieskaitot fotoradarus, lai mainītu autovadītāju sliktos ieradumus un aicinātu viņus ievērot ātruma ierobežojumus,” norāda ”Renault” Braukšanas skolas vadītājs.

Fotoradara radītais efekts ilgst maksimums 10 kilometru garumā pēc fotoradara šķērsošanas. Šis attālums palielinās gadījumā, ja ierīces ir labi atzīmētas un saredzamas jau no liela attāluma, kā arī tad, ja informācija par fotoradaru izvietota dažus kilometrus pirms tā. Ar šādām darbībām var izvairīties arī no ”ķengura efekta”. ”Pēkšņai bremzēšanai un straujai ātruma palielināšanai ir negatīva ietekme uz vienmērīgu satiksmi, vidi un ceļu satiksmes drošību. Ja šie argumenti nepārliecina autovadītājus, tad ir vērts pieminēt arī ekonomisko aspektu. Vienmērīga braukšana nozīmē degvielas ekonomiju,” skaidro ”Renault” instruktori.

Šobrīd Latvijā uz ceļiem darbojas četri Valsts policijas fotoradari, kas darbību uzsāka 2008. gadā. Līdz šāgada 29.septembrim uz Latvijas ceļiem darbojās 61 fotoradars – 27 stacionārie un 34 pārvietojamie. Tomēr saistībā ar līguma laušanu ar ”V-traffic” šo fotoradaru darbība uz laiku pārtraukta. Līgumu nolemts lauzt, jo radaru ieviesējs nav pildījis līguma nosacījumus. Atbilstoši līgumam "Vitronic Baltica un partneri" kopumā bija jāuzstāda 160 stacionārie fotoradari, no kuriem 100 ir ar mērierīcēm un 60 – tukši ietvari.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!