"Aston Martin" ir britu autobūves kompānija, kas jau kopš 1913. gada ražo luksusa klases superauto un kurai šogad aprit tieši 100 pastāvēšanas gadi. Vairumam cilvēku "Aston Martin" asociējas ar slaveno spiegu "007" Džeimsu Bondu, kuram šī marka ir prioritārā auto izvēle. Tomēr Aston ir bagāta pagātne, kura ir pilna ar elegantām, jaudīgām un sportiskām automašīnām. Arī sacīkšu auto ražošana viņiem nav uz Jūs.
Kamēr kompānija plāno garas un grandiozas svinības, esam sagatavojuši nelielu ieskatu sešos visu laiku visspilgtākajos "Aston Martin" stūrakmeņos. "DELFI Auto" parādīs, kuras no "Aston Martin" automašīnām iegājušas vēsturē ar uzvarētam sacīkstēm, leģendāriem braucējiem vai vienkārši nepārspējamu autobūvi.
"DB9" – Paliekošs iespaids
Kā pirmo no sešiem ievērojamākajiem "Aston Martin" uznācieniem jāmin modelis "DB9", kas saules gaismu ieraudzīja 2004. gadā un bija pirmais spēkrats, kas tika uzbūvēts "Aston Martin" jaunākajā ražotnē Vorikšīrā. "DB9" bija arī pirmais Aston automobilis, kas izstrādāts uz alumīnija platformas.
"Aston Martin DB9" ir ražotāja etalons, kas pieteicis sevi kā vizuālu mantojumu visiem nākamajiem Aston modeļiem (izņemot mazajam un dārgajam pilsētas auto "Cygnet" uz "Toyota iQ" bāzes). Izsmalcinātība, kaisle un ātrums ir tā raksturiezīmes. "DB9" ir džentlmeņu superauto, kurš nepārprotami uzskatāms par vienu no labākajiem "Aston Martin" lolojumiem.
"Aston Martin V12 Zagato" – Bauda acīm
"Aston Martin V12 Zagato" tika izstrādāts, lai nosvinētu "Aston Martin" 50 gadu ilgo sadarbību ar itāļu inženierijas un dizaina konsultācijas kompāniju "Zagato". Šis automobilis ir viens no modernākajiem un izskatīgākajiem "Aston Martin" modeļiem, zem kura "dzelzs ādas" slēpjas 510 zirgspēku dzinējs un 120 litru liela degvielas tvertne.
Un kā jau liek manīt bākas izmēri, "V12 Zagato" tika radīts ne tikai ielas vajadzībām, bet arī lai gūtu panākumus sacīkšu trasēs, kas diemžēl "Aston Martin" pilotiem ar šo spēkratu tā arī neizdevās. Auto kopumā izgatavots 150 eksemplāros un 2011. gadā ieguva balvu par labāko dizainu itāļu ikgadējā konkursā "Concorso d'Eleganza Villa d'Este". Šis koncepta, sacīkšu un ielas auto salikums ir pelnījis vietu topā kā viens no "Aston Martin" visvaldzinošākajiem auto.
"Aston Martin Vantage V600 Le Mans"
"Vantage V600 "Le Mans"" ir pēctecis 1989. gada "Aston Martin Virage" modelim. Ar 604 ZS dzinēju tas bija visjaudīgākais Aston automobilis līdz pat 2009. gadam, kad klajā nāca "Aston Martin One-77". Īpašu "Vantage V600" sporta automobili padara vārds, kādā tas nosaukts – "Le Mans", kas ir dots par godu "Aston Martin" uzvarai 1959. gadā prestižajās Lemānas 24 stundu sacīkstēs. Automobilis debitēja 1999. gadā 40 vienību ierobežotā sērijā, simbolizējot iespaidīgās uzvaras 40 gadu jubileju.
Ekstravagantais stils piešķir auto papildu unikalitāti un vietu mūsu topā.
Leģendārais "DBR1"
1956. gadā debitējušais "Aston Martin DBR1" tika radīts dzīvei sacīkšu trasēs. Piedaloties vairākās sacensībās un čempionātos, panākumu virsotne tika sasniegta 1959. gadā, kad "Aston Martin" komandas braucēji ar "DBR1" izcīnīja pirmās divas vietas iepriekš minētajās Lemānas 24 stundu sacīkstēs. Tajā pašā gadā "Aston Martin" ieguva arī lielo balvu – 1959. gada Pasaules sporta auto čempionāta titulu, kas ir bijis līdz šim viņu vienīgais pasaules čempiona tituls.
Pagājušā gadā pārdošanā nonāca arī leģendārā autobraucēja Stērlinga Mosa "Aston Martin DBR1/2" automobilis, kas guva uzvaru un čempiona titulu viņam un Aston kompānijai 1959. gadā. Tā cena ir 20 miljonu sterliņu mārciņu (aptuveni 16,9 milj. latu), kas ir otra vislielākā fiksētā automašīnas pārdošanas cena uzreiz aiz 1962. gada Ferrari 250GTO, kas tika pārdots par 22 miljonu mārciņām (aptuveni 18,5 milj. latiem). Pie "DBR1" modeļa stūres ir sēdējuši arī tādi slaveni sacīkšu braucēji kā Karols Šelbijs un Džims Klārks.
"Martin, Aston Martin"
Esam nonākuši pie automobiļa, kas, droši var teikt, sev ir nopelnījis ikonas statusu. Visiem zināmā filmu varoņa Džeimsa Bonda pirmais autiņš – "Aston Martin DB5". Tas tika ražots divus gadus, sākot ar 1963., un kopā tika izlaisti mazliet vairāk par tūkstoš eksemplāru. Pievilcīgais "DB5" daudziem iekritīs sirdi kā nepārspējams spiegu auto, kura vērtība nav mērāma tikai naudā, bet arī atstātajā vēsturiskajā mantojumā.
Pirmo reizi tas parādījās uz lielajiem ekrāniem 1964. gadā kinolentē "Džeimss Bonds: Zeltnesis". Filmā izmantotais "DB5" tika pārdots pirms trim gadiem par aptuveni trim miljoniem mārciņu (ap 2,3 miljoniem latu). Un tomēr, aizritot gandrīz 50 gadiem, "Aston Martin DB5" piedzīvoja savu atgriešanos pagājušajā gada filmā "Operācija "Skyfall"". Atstājis manāmu zīmogu populārajā kultūrā, šis Bonda auto noteikti ir viens no visspilgtākajiem "Aston Martin" izlaidumiem, kas padara to par neatņemamu mūsu izlases sastāvdaļu.
Viens un sešas nulles
"Aston Martin One-77" – automašīna, kas neapstrīdami ir labākais ražotāja veikums. Līdz šim visjaudīgākais, dārgākais un ātrākais no "Aston Martin" modeļiem "One-77" izgatavots tikai 77 eksemplāros, kas iešifrēts arī tā nosaukumā. Katrs no tiem darināts ar rokām, milzu atdevi un precizitāti, jo tomēr miljona latu vērta spēkrata sagaida autobūves augstāko virsotni. "One-77" attīsta 760 ZS jaudu un 750 Nm griezes momentu. To nodrošina tā 7,3-litru V12 dzinējs. No vietas līdz 100 km/h tas paātrinās 3,7 sekundēs, un maksimālais ātrums sniedzas līdz pat 354 km/h. "Aston Martin One-77" noteikti nevar dēvēt par parastu superauto. Tas ir luksusa klases superauto līderis, kurš viennozīmīgi visspilgtāk atspoguļo ražotāja saukli "Jauda, Skaistums, Dvēsele".
"One-77" pievilcīgums ļāvis tam iegūt teju neskaitāmas dizaina balvas. Varbūt tāpēc kāds "Aston Martin" entuziasts no Saūda Arābijas iegādājies desmit no 77 eksemplāriem.
Kā par brīnumu vai nē, pagājušajā gada septembrī viens šāds automobilis tika reģistrēts arī pie mums Latvijā.