Foto: Publicitātes foto

Britu kompānijas "Land Rover" modelis "Range Rover" ir pilnpiedziņas, luksusa klases apvidus automobilis, kas tiek ražots jau kopš 1970. gada. "Land Rover" ir pasaulē otrais vecākais pilnpiedziņas auto ražotājs. Pašlaik "Range Rover" ir savā ceturtajā paaudzē, un pēdējo gadu laikā "Range Rover" ir izveidots jau par atsevišķu modeļu saimi, kam pievienojušies divi "blakus" modeļi – "Range Rover Sport" un "Range Rover Evoque".

Mazliet pieskaroties senākai vēsturei, "Land Rover" jau 1951. gadā sāka eksperimentēt ar jaunu modeļu ieviešanu, kurš izmēros būtu lielāks par tajā laikā ražotajiem šīs markas džipiem. Paejot 16 gadiem, 1967. gadā, tika uzbūvēts pirmais "Range Rover" prototips, kurā jau bija manāma klasiskā Range forma. Aizritot vēl trīs gadiem, jaunais lielizmēra apvidnieks tika palaists sērijveida ražošanā.

Pirmā paaudze


Foto: Publicitātes foto

Pirmā "Range Rover" paaudze šobrīd ir pazīstama kā klasiskais "Range Rover" jeb "Range Rover Classic". Oriģinālais modelis netika veidots kā "premium" klases pārstāvis, bet kā ikdienas apvidnieks ar funkcionālu interjeru. Pat tādas lietas kā stūres pastiprinātājs, kondicionieris, ādas vai auduma sēdekļu pārvalki un koka apdares interjers tika pievienots vēlāk. Sākotnēji auto izmantoja "Rover" izstrādātus dzinējus, bet vēlāk, trešajā paaudzē, pārgāja uz "BMW" V8 motoriem.

Nozīmīgas izmaiņas pirmās paaudzes "Range Rover" piedzīvoja 1981. gadā, kad tas ieguva četru durvju versiju līdzšinējās divu durvju versijas vietā. Pēdējos ražošanas gados klasiskais Range nāca klajā ar savu pagarināto versiju "LSEi", kas bija pirmais sērijveida pagarinātais apvidnieks pasaulē. Beidzoties pirmās paaudzes "Range Rover" ērai (1996. gadā), pats ražotājs to nodēvēja par savu klasisko modeli, lai atšķirtu to no saviem pēctečiem.


Otrā paaudze


Foto: Publicitātes foto

Gandrīz 25 gadus vēlāk kopš pirmā "Range Rover" tika izlaista nākamā paaudze ar indeksu "P38". Šajā, no 1994. gada ražotajā "Range Rover", salons jau izskatījās daudz greznāks, un auto tika aprīkots ar pneimatisko balstiekārtu, kā arī tā virsbūves paneļi bija izgatavoti no alumīnija. Kompānija savos automobiļos ievietoja atjauninātu "Rover" V8 dzinēju. Bija iespējams iegādāties arī versiju ar "BMW" 2,5 litru turbodīzeļa dzinēju.

Ar šo paaudzi "Land Rover" bija nonācis kompānijas "BMW" īpašumā, kura "Range Rover" vēlējās ievietot savu V12 dzinēju, bet projekts tika atcelts, jo tādam motoram būtu nepieciešama lielāka motortelpa, kuras palielināšana savukārt varēja kaitēt apvidus pārgājības spējām.

Trešā paaudze


Foto: Publicitātes foto

Trešā paaudze dienas gaismu ieraudzīja 2002. gadā. Šis modelis ir samērā populārs un pieprasīts arī Latvijā, kā arī tas tiek izmantots kā galvenais filmēšanas grupas "darba zirgs" britu televīzijas auto šovā "Top Gear" ("Gāzi grīdā").

Ar šo paaudzi "Range Rover" vēl vairāk nostiprināja savas pozīcijas klasē – tā apvidus pārgājības spējas ir vislabākās kā līdz tam, un interjers kļuvis par tik "luksīgu", ka to salīdzina pat ar "Rolls-Royce" piedāvājumu. Pārsvarā visa elektronika ir aizgūta no "BMW" modeļiem – sākotnēji 7. sērijas (E38), pēcāk 5. sērijas (E39). Turklāt modeļa komplektācijās vairs nepiedāvāja manuālās pārnesumkārbas, jau standartā visus "Range Rover" aprīkojot ar automātisko transmisiju.


Ceturtā paaudze


Foto: Publicitātes foto

Šī "Range Rover" paaudze debitēja pagājušā gada septembrī Parīzes auto izstādē. Tas izgatavots uz alumīnija platformas, kura pēc būtības ir "Jaguar XJ" šasija. Arī auto virsbūvē ir izmantota alumīnija konstrukcija, kas padara mašīnu vieglāku par aptuveni 420 kilogramiem salīdzinājumā ar iepriekšējo paaudzi. Pēc ražotāja vārdiem, jaunajā "Range Rover" uzlabota vadāmība un stūres sistēma, kā arī interjers ieguvis vēl augstāku luksusa līmeni.

"Range Rover" ceturtās paaudzes bāzes versijā ir 258 zirgspēku jaudīgs V6 dīzeļdzinējs. Pieejama vēl arī 4,4 litru V8 dīzeļa agregāts ar 339 zirgspēkiem, kā arī pieclitru V8 benzīna kompresormotors ar 510 ZS. Līdzīgi kā klasiskajam modelim, arī šim tuvākā gada laikā ražotājs sola pagarinātās riteņu garenbāzes versiju.

Pavisam nesen, 12. janvāri, šis jaunākās paaudzes "Range Rover" modelis oficiāli ieradās arī pie mums Latvijā.


"Range Rover Sport" un "Evoque"

Foto: Publicitātes foto

Esam nonākuši pie diviem "Range Rover" modeļiem, kuri izlaisti paralēli trešās paaudzes "reindžiem". Divi pavisam atšķirīgi un tajā pašā laikā ideoloģiski līdzīgi modeļi.

"Range Rover Sport" nosaukums liek noprast, ka tas varētu būt radīts sportiskā stila braukšanas piekritējiem, bet patiesībā tā gluži nav. Lai gan šis auto ir mazliet manevrēt spējīgāks par citiem modeļiem no "Range Rover" klāsta, to būtu grūti salīdzināt ar tādu sportiska rakstura SUV kā "BMW X5". Latvijā "Range Rover Sport" ir visnotaļ populāra izvēle.

Savukārt futūristiskā stila "Range Rover Evoque" ir kompānijas līdz šim provokatīvākais auto, kas ieturēts "Land Rover LRX" koncepta dizaina stilā. Tā veidols ļāvis auto iegūt vairākus internacionālus nozares apbalvojumus. Pats ražotājs automobili pozicionē pamatā braukšanai pilsētas satiksmē. To iecienījušas arī skaistā dzimuma pārstāves. Lai gan auto ir ekonomiskās un dabai draudzīgāks par citiem "Range Rover" modeļiem, arī šim spēkratam apvidus pārgājības spējas nav uz "Jūs".

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!