авария на том самом "чёрном перекрестке"
Foto: DELFI Aculiecinieks
Kopš 2007. gada no Garantijas fonda kopumā izmaksāti 6,8 miljoni latu, no kuriem šobrīd ir atgūti 2,2 miljoni jeb 32%, liecina Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) dati. Parādu piedziņa notiek gan par tikko notikušām avārijām, gan 15 gadus vecām lietām, un pēdējos gados LTAB ir dažādojis naudas līdzekļu atgūšanas metodes, izmantojot šajā procesā ne tikai iekšējos resursus.

OCTA likums nosaka – ja ceļu satiksmes negadījums tiek izraisīts ar auto, kura īpašnieks nav apdrošinājis savu civiltiesisko atbildību, tad cietušajiem nodarītie zaudējumi sākotnēji tiek atlīdzināti no OCTA Garantijas fonda, bet vēlāk ar regresa prasībām atgūti no neapdrošinātā auto īpašnieka vai vadītāja. "Vainīgajai pusei vienmēr tiek piedāvāts sākotnēji atrisināt jautājumu pirmstiesas ceļā, abpusēji vienojoties par parāda atmaksas kārtību. Tomēr, ja vainīgā puse atsakās labprātīgi atlīdzināt parādu, lieta saskaņā ar OCTA likumu tiek izskatīta tiesā, un šie līdzekļi tiek atgūti piespiedu kārtā, ieturot daļu no ienākumiem, vai ar tiesu izpildītāju starpniecību, apķīlājot mantu," skaidro LTAB priekšsēdētājs Juris Stengrevics.

No atgūtās summas gandrīz puse parādnieku parāda atmaksu Garantijas fondā ir veikuši labprātīgi, 28% gadījumu ir noslēgtas vienošanās par līdzekļu atmaksu noteiktā kārtībā ilgstošākā laika periodā, savukārt 24% gadījumos parāds ir atgūts jau ar zvērināto tiesu izpildītāju (ZTI) palīdzību, liecina LTAB dati par 2011. un 2012. gadu. Tomēr, kā norāda Stengrevics, kaut arī autovadītāji apzinīgāk sākuši attiekties pret parāda saistībām, cenšoties atrast veidu kā regulāri veikt maksājumus, nereti tomēr jāsastopas ar uzskatu, ka parādu piedziņa tiek attiecināta tikai uz neseniem ceļu satiksmes negadījumiem.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!