Foto: Publicitātes foto

Jau 50 gadus "911" ir "Porsche" zīmola kodols. Tikai daži auto modeļi pasaulē ir ar tik ilgstošu leģendas vēsturi kā "Porsche 911". Jau gadiem "Porsche 911" tiek uzskatīts kā sportiska automobiļa etalons, ar kuru tiek salīdzināti pārējie. "Porsche 911" ietekmējis arī jebkura cita šīs markas modeļa vizuālo un tehnisko izpildījumu. Sākot no "Cayenne" un beidzot ar "Panamera", katrs "Porsche" ir sportiskākais automobilis savā klasē, tādējādi turpinot "911" filosofiju.

Kopumā saražots vairāk nekā 820 tūkstoš "911" vienību septiņās paaudzēs, padarot to par visveiksmīgāko sportisko automobili pasaulē. Turklāt katrā no "911" paaudzēm tika ieviesti dažādi tehnoloģiskie jauninājumi, kas pirms tam pārbaudīti sacīkšu trasēs. Divas trešdaļas no "Porsche" vairāk nekā 30 tūkstoš uzvarām sacīkstēs izcīnītas tieši ar kādu no "911" modifikācijām.

Šogad "Porsche" svin "911" modeļa 50 gadu jubileju. Visu gadu autoražotājs šajā saistībā organizēs dažādus svinīgus pasākumus visā pasaulē – gan sacīkstes, gan izstādes. "DELFI Auto" iepazīstina ar visām septiņām "Porsche 911" paaudzēm.

Pirmais "911" – leģendas dzimšana


Foto: Publicitātes foto

"Porsche 911" tapa kā "356" pēctecis un uzreiz iekaroja sportisku auto cienītāju sirdis. Jaunā modeļa prototips tika prezentēts 1963. gada Frankfurtes autoizstādē kā "901", bet tika pārsaukts par "911" pirms tā nonākšanas tirdzniecībā 1964. gadā.

Tā sešcilindru gaisa dzesēšanas dzinējs attīstīja 130 zirgspēku jaudu, ļaujot paātrināties līdz tam laikam iespaidīgajiem 210 km/h. Tiem, kuriem automobilis šķita par jaudīgu vai dārgu, no 1965. gada bija pieejams četrcilindru "Porsche 912".

1966. gadā "Porsche" prezentēja 160 ZS jaudīgo "911 S". Tajā pašā gadā debitēja arī "911 Targa" – pasaulē drošākais kabriolets ar tērauda drošības rāmi aiz pasažieru galvām. No 1967. gada bija pieejama "Sportomatic" versija ar četrpakāpju pusautomātisko pārnesumkārbu.

Ar katru nākamo gadu "Porsche 911" kļuva arvien jaudīgāks līdz ar dzinēja darba tilpuma palielināšanu – sākotnēji līdz 2,2-litriem (1969. gadā) un vēlāk līdz 2,4-litriem (1971.).

1972. gada "Porsche 911 RS 2.7" ar 210 ZS un mazāk kā tonnas pašmasu daudziem joprojām ir sapņu auto. Šīs versijas "pīles aste" ir pasaulē pirmais aizmugurējais spoileris sērijveida automobilim.

Modeļa otrā paaudze – visilgāk ražošanā


Foto: Publicitātes foto

Desmit gadus pēc oriģinālā modeļa debijas, 1973. gadā, "Porsche" inženieri veica pirmo būtisko spēkrata modernizāciju, ieviešot otro modeļa paaudzi. Jaunais modelis tika ražots periodā no 1973. līdz 1989. gadam – ilgāk kā jebkura cita "911" paaudze. Šis modelis atšķīrās ar ievērojami uzlabotu drošības līmeni, lai atbilstu stingrajiem ASV standartiem.

Šīs paaudzes modelis kļuvis leģendārs ar pirmo "Turbo" modifikāciju, kas tika ieviesta 1974. gadā. Automobilis bija aprīkots ar trīslitru, 260 ZS jaudīgu dzinēju un milzīgu aizmugurējo spoileri. Nākamais jaudas palielinājums bija 1977. gadā, kad "911 Turbo" dzinēja darba tilpumu palielināja līdz 3,3-litriem, bet jaudu – līdz 300 ZS. Tas kļuva par jaudīgāko automobili savā klasē.

No 1982. gada "Porsche 911" bija pieejams arī kā kabriolets, bet 1989. gadā ieviesa arī "Speedster" modifikāciju, tādējādi atsaucoties uz leģendāro 50. gadu "356" modeli.

Trešā paaudze (964) – klasika tiek modernizēta


Foto: Publicitātes foto

Kad auto nozares eksperti paredzēja "911" ēras beigas, "Porsche" 1988. gadā prezentēja "911 Carrera 4" (964 – rūpnīcas indekss). Pēc 15 gadu ražošanas "911" platforma tika būtiski modernizēta, nomainot 85% komponenšu un tādējādi padarot to par modernu un konkurētspējīgu sportisku automobili.

Šis spēkrats bija aprīkots ar 3,6-litru gaisa dzesēšanas boksermotoru, kas attīsta 250 ZS. Lai arī vizuāli šis automobilis no priekšteča atšķīrās tikai minimāli (citādi buferi un spoileris), tehniski tas bija pilnīgi citāds. Jaunais modelis bija paredzēts ne tikai sportiskai braukšanai, bet arī komfortablai kreisēšanai.

Automobilim bija pieejama bremžu pretbloķēšanās sistēma ABS, automātiskā pārnesumkārba "Tiptronic", stūres pastiprinātājs, drošības spilveni un pilnībā jaunas konstrukcijas balstiekārta bez aizmugurējā vērpstieņa.

Šīs paaudzes "911" bija pirmais, kas pieejams ar pilnpiedziņas sistēmu. Papildus "Carrera Coupe", "Cabriolet" un "Targa" no 1990. gada bija pieejama arī "Turbo" versija. Sākotnēji tā bija pieejama ar 3,3-litru boksermotoru, bet no 1992. gada "Turbo" ieguva 3,6-litru dzinēju ar 360 ZS.

Šobrīd "Carrera RS", "Turbo S" un "Carrera 2 Speedster" ir iekārojamākie kolekcionāru auto no šīs paaudzes "911".

Ceturtā paaudze (993) – pēdējā ar gaisa dzesēšanu


Foto: Publicitātes foto

Daudzi "Porsche" cienītāji uzskata, ka ceturtā paaudze (993 – rūpnīcas indekss) ir pēdējais īstais "911" modelis, jo tas ir pēdējais, kurš vizuāli līdzinās oriģinālajam, un tas ir pēdējais ar gaisa dzesēšanas dzinēju.

Ceturtās paaudzes "Porsche 911" modelim bija alumīnija komponenšu balstiekārta. Šajā paaudzē tam bija īpaši laba vadāmība un tehniskā uzticamība.

"Turbo" versija pirmo reizi bija ar divām turbīnām. Šāda konstrukcija nodrošināja ne tikai lielāku jaudu, bet arī zemāku kaitīgo izmešu daudzumu izplūdē. Tāpat bija pieejama "911 GT2" versija, kas paredzēta pamatā braukšanai pa sacīkšu trasi. "Targa" modifikācijas jauninājums bija elektriski nolaižamais jumts.

Piektā paaudze (996) – pirmā ar ūdens dzesēšanu


Foto: Publicitātes foto

1997. gadā debitējusī "Porsche 911" piektā paaudze (996 – rūpnīcas indekss) bija būtisks pagrieziena punkts modeļa vēsturē. Tas saglabāja līdzšinējo "Porsche 911" paaudžu raksturiezīmes, tomēr konstrukcijā tas bija principiāli jauns automobilis.

"Porsche 911" pirmo reizi ieguva boksermotoru ar ūdens dzesēšanu. 300 ZS jaudīgais dzinējs ar četriem vārstiem uz cilindru bija arī klusāks, ekonomiskāks un ekoloģiski tīrāks darbībā.

Lai arī šajā paaudzē "Porsche 911" saglabā klasisko siluetu, tā dizains salīdzinoši būtiski atšķīrās no iepriekšējām paaudzēm, lai pazeminātu aerodinamisko pretestību. Šāds dizains daļēji skaidrojams arī ar dažām kopīgajām komponentēm ar "Boxster" modeli.

Piektās paaudzes "Porsche 911" modelim bija īpaši daudz dažādu modifikāciju, no kurām ievērojamākā bija "GT3", kas debitēja 1999. gadā. Savukārt "GT2" bija pirmais automobilis ar keramiskajām bremzēm jau standartā.

Sestā paaudze (997) – modernais klasicisms


Foto: Publicitātes foto

2004. gada jūlijā "Porsche" ieviesa jaunās paaudzes "911 Carrera" (325 ZS) un "911 Carrera S" (355 ZS) modeli ar rūpnīcas indeksu 997. Atšķirībā no iepriekšējā modeļa šim bija ovāli priekšējie lukturi un atsevišķi pagrieziena rādītāji priekšējā buferī, tādējādi atgriežoties pie klasiskā "911" risinājuma.

2006. gadā tika ieviesta "911 Turbo" modifikācija – pirmais benzīna dzinēja automobilis pasaulē ar mainīgas ģeometrijas turbīnu. Automobilis tika modernizēts 2008. gadā, ieviešot jaunu degvielas iesmidzināšanas sistēmu un sekvenciālo transmisiju "PDK" ar diviem sajūgiem.

Sākot ar "Carrera", "Targa", "Cabriolet", "Turbo", "GTS" un beidzot ar speciālajām modifikācijām, koplietošanas ceļiem pielāgotajām "GT"sacīkšu versijām, šajā paaudzē kopumā bija 24 modeļa variācijas.

Septītā paaudze (991) – pieredzes kvintesence


Foto: Publicitātes foto

Pašreizējās, jau septītās paaudzes "Porsche 911" (991 – rūpnīcas indekss) tika prezentēts 2011. gada rudenī Frankfurtes autoizstādē. Jaunā paaudze ieguva dažādus tehniskus jauninājumus, modeli padarot vēl jaudīgāku un ekonomiskāku.

Salīdzinājumā ar priekštečiem, septītās paaudzes modelim ir lielāka riteņu garenbāze un šķērsbāze, lielāki riteņi un ergonomiskāks interjers – tas viss uzlabo gan "Porsche 911" sportiskās, gan komforta raksturiezīmes.

Tāpat šis automobilis ir pasaulē pirmais ar septiņpakāpju mehānisko pārnesumkārbu.

Salīdzinājumā ar iepriekšējo paaudzi, vēl vairāk līdzinoties oriģinālajam modelim, esošā paaudze uzskatāma par visu laiku labāko "Porsche 911" – līdz nākamajai paaudzei.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!