Šobrīd viena auto modeļa dzīves cikls ir seši līdz astoņi gadi. Tomēr agrāk tirdzniecībā veiksmīgus modeļus nesteidza noņemt no konveijera, bet gan turpināja ražot, ik pa pāris gadiem veicot nelielu tā modernizāciju.
Portāls "Delfi" piedāvā apkopojumu ar vairākiem, bet ne būt ne visiem auto modeļiem, kas ražošanā pabijuši vairāk nekā 11 gadus. Interesanti, ka daži no šiem spēkratiem joprojām tiek ražoti.
11 gadu uz konveijera; ražošana pārtraukta
"Mercedes-Benz" modeļu saime ar 124. indeksu – sedans (W124), kupeja (C124), universālis (S124) un kabriolets (A124) – kļuva par klasiku vēl savas ražošanas laikā. Modelis debitēja 1984. gada beigās un uzreiz kļuva populārs – to iecienīja taksometru parki, kompānijas, uzņēmēji un vienkārši turīgie iedzīvotāji. Automobilis nebija lēts, tomēr kvalitatīvā montāža, aprīkojuma līmenis un elegantais dizains bija tā vērts.
124. mersedesam, neskaitot iepriekšminētās standarta versijas, bija virkne speciālo modifikāciju – pagarinātais limuzīns, neatliekamās medicīniskās palīdzības spēkrats un pat katafalks.
Atsevišķas izcelšanas vērta ir modifikācija "500E" (pēc atjaunināšanas 90. gadu sākumā to pārsauca par "E500"), kas ir šī modeļa sportiskā versija, kuru palīdzēja izstrādāt un ar rokām montēt "Porsche" inženieri. Pat šodien šāds spēkrats lietotu auto tirgū var maksāt 50 tūkstoš eiro.
13 gadu uz konveijera; ražošana pārtraukta
Zviedru autoražotāja "SAAB" flagmanis "9-5" tika prezentēts 1997. gada rudenī kā pēctecis modelim "9000" (starp citu, arī tika ražots ilgāk nekā 10 gadu). Jau tobrīd jaunā modeļa dizains bija pārlieku konservatīvs, ja ne vecišķs. Tomēr tirgus šo automobili uzņēma pozitīvi – spēkratam bija bagātīgs standarta aprīkojums, augsta līmeņa drošība un salīdzinoši zema cena.
Lai arī 2005. gadā modernizēto "9-5" daudzi gribēji pasniegt kā jaunas paaudzes "9-5", patiesībā tas bija iepriekšējais modelis ar kardināli mainītu virsbūves priekšdaļu, kas bija bagātīgi papildināta ar hromētiem akcentiem.
Nākamās paaudzes "SAAB 9-5" ražošanā nonāca 2010. gadā. Atšķirībā no priekšteča jaunais modelis varētu kandidēt uz visīsāko periodu ražošanā esošo automobiļu sarakstu – divus gadus vēlāk "SAAB" bankrotēja.
21 gadu uz konveijera; ražošana pārtraukta
Luksusa "gran turismo" klases automobilis "Jaguar XJS" tika ražots periodā no 1975. līdz 1996. gadam. Šis modelis tika izstrādāts uz klasiskā "XJ" sedana bāzes un britu markas piedāvājumā kļuva par "E-Type" (vai "XK-E") pēcteci. Pēdējais, 115 413. eksemplārs no konveijera noripoja 1996. gada 4. aprīlī, pēc kā to "Jaguar" piedāvājumā nomainīja "XK" modelis.
30 gadu uz konveijera; ražošana pārtraukta
VAZ-2106, domājams, ir visizplatītākais padomju vieglais pasažieru automobilis, kas popularitātē apsteidzis pat savu ciltstēvu – pirmo žiguli jeb VAZ-2101.
VAZ-2106 ražošanā nonāca 1976. gadā, bet pēdējais tā eksemplārs no konveijera noripoja 2006. gada janvārī.
Interesanti, ka pagājušā gadsimta 80. gados VAZ-2106 maksāja dārgāk par "Ņiva" apvidnieku, kas konstrukcijā bija daudz sarežģītāks un modernāks. Nozares speciālisti šo cenas atšķirību skaidro ar "sestā žiguļa" popularitāti, kas savā ziņā bija "padomju mersedess".
30 gadu uz konveijera; ražošana turpinās
Britu apvidus automobilis "Land Rover Defender" ir tiešais pēctecis 50. gadu oriģinālajam un pirmajam šīs markas apvidniekam. "Defender" joprojām tiek ražots kopš 1983. gada ar salīdzinoši nelielām izmaiņām konstrukcijā.
Automobilim šo gadu laikā mainījušies dzinēji, interjera noformējums un lukturi, kamēr virsbūve un pati būtība palikusi iepriekšējā – pirmšķirīgs bezceļu pārgājējs.
34 gadus uz konveijera; ražošana turpinās
Pagājušā gadsimta 70. gados Irānas šahs pasūtināja "Mercedes-Benz" izstrādāt uzticamu un ērtu apvidus automobili armijas vajadzībām. Vācu inženieri ar savu uzdevumu tika galā, tomēr pasūtinātājam šie mersedesi vairs nebija vajadzīgi – 1979. gadā Irānā notika islāma revolūcija.
"Mercedes-Benz" nemeta plinti krūmos un prezentēja G-klasi (Gelandewagen – automobilis bezceļiem) kā civilu automobili kādā no tuvākajām starptautiskajām autoizstādēm. G-klase ātri kļuva populāra un šo interesi nav zaudējusi arī pēc 34 gadiem.
Ja sākotnēji G-klase bija visai skopi aprīkota, tad 90. gadu sākumā, pateicoties klientiem no bijušās PSRS, modelis kļuva par luksusa spēkratu – iegūstot ne tikai V8 dzinēju, bet arī plašas papildus aprīkojuma iepsējas.
35 gadus uz konveijera; ražošana pārtraukta
Pirmās paaudzes "Volkswagen Golf" debitēja 1974. gadā –, automobilis bija tik veiksmīgs, ka tas uz ilgu laiku kļuva par šīs klases spēkratu etalonu. Vācijā "pirmais golfs" tika ražots līdz 1983. gadam, kad to nomainīja modeļa otrā paaudze.
Veiksmīgā pirmā "golfiņa" ražošana tika turpināta citās valstīs, tostarp Austrālijā, ASV, Meksikā, Dienvidāfrikā un Bosnijā. Pēdējais pirmās paaudzes "VW Golf" eksemplārs no konveijera noripoja 2009. gadā Dienvidāfrikā, kur tas bija pazīstams kā "CitiGolf".
36 gadus uz konveijera; ražošana turpinās
Leģendārais VAZ-2121 jeb "Ņiva" 1977. gadā kļuva par pionieri kompakto apvidus automobiļu klasē – tamlīdzīga spēkrata nebija pat labākajiem rietumu autoražotājiem. Jau no paša sākuma "Ņiva" kļuva īpaši populāra aiz PSRS robežām – vēl padomju laikos vairāk nekā 80% saražoto "Ņivu" nonāca Eiropā, ASV, Kanādā un Japānā ar "Lada 4x4" nosaukumu.
"Ņiva" tiek ražota joprojām – nesen "AvtoVAZ" paziņoja, ka no maija šis modelis tiks modernizēts kārtējo reizi. Turklāt joprojām "Lada 4x4" ir nopērkams arī Rietumeiropā, tostarp Vācijā un Lielbritānijā.
41 gadu uz konveijera; ražošana pārtraukta
Lai arī "Citroen 2CV" nav nekāds stereotipiski skaistais automobilis, Francija ar to joprojām lepojas, jo tas ir viens no nācijas simboliem. Šī spēkrata konstrukcijā pielietoti vairāk oriģināli un tiem laikiem progresīvi tehniskie risinājumi. "Citroen 2CV" jau no sākuma tika projektēts kā lēts un viegli remontējams automobilis, kas spējīgs braukt arī pa sliktu ceļa segumu.
"Citroen 2CV" tika ražots no 1949. līdz 1990. gadam. Šajā periodā tika izgatavoti aptuveni septiņi miljoni dažādu modifikāciju "2CV".
63 gadus uz konveijera; ražošanu pārtrauks šogad
Mikroautobuss "Volkswagen Type 2" (VW T2), kas tika prezentēts 1950. gadā, kļuvis ne tikai par hipiju dzīves stila simbolu, bet arī ir pildījis sociāli svarīgu funkciju, kļūstot par vienu no pionieriem komerctransportam Rietumeiropā.
VW T2 ražošana Vācijā tika pārtraukta 1967. gadā, pēc kā tā izlaide tika turpināta Brazīlijā. Šis modelis Dienvidamerikā kļuva tik populārs, ka VW vadība joprojām nav pārtraukusi tā ražošanu, ja vien… Brazīlija grozījusi likumu, kas nosaka, ka visiem jaunajiem automobiļiem, kas tiek tirgoti šajā valstī, jau standartā jābūt aprīkotiem ar diviem drošības spilveniem un ABS bremzēm. Skaidrs, ka pēckara gados radītajam modelim šīs salīdzinoši modernās ekstras ieviest neatmaksājas, tāpēc šāgada beigās VW T2 ražošana tiks pārtraukta.
65 gadus uz konveijera; ražošana pārtraukta
"Volkswagen Beetle" (oriģināli "Käfer", bet visā pasaulē tas pazīstams vienkārši kā "vabole") ir visilgāk ražotais automobilis vēsturē. Šis modelis debitēja vēl 1938. gadā Vācijā, kamēr šī spēkrata pēdējais eksemplārs no konveijera noripoja 2003. gadā Meksikā. Šo 65 gadu laikā kopumā tika saražoti nepilni 22 miljoni "vaboļu".
"Volkswagen Käfer" izstrādi uzsāka 1933. gadā, kad Hitlers konstruktoriem deva uzdevumu radīt katram vācietim pieejamu automobili. 1938. gadā, kad Vācijas auto maģistrāļu tīkls jau bija pietiekami attīstīts, automobilis bija gatavs ražošanai.
Otrā pasaules kara laikā "vaboles" civilās versijas ražošana tika apturēta – tās vietā uz tādas pašas platformas tika izgatavots militārā modifikācija "Kubelwagen". Savukārt jau pazīstamā "vabole" uz konveijera atgriezās 1947. gadā, un Vācijā tika ražota līdz pat 80. gadu sākumam.
Vēlāk "VW Beetle" ražošana tika pārcelta uz Meksiku, kur tas vairāk nekā 20 gadus bija vispopulārākais automobilis valstī.