Citroen DS-2
Foto: Publicitātes foto
Mūsdienās automobiļu cienītāji pieraduši, ka spēkrats, kas tiek ražots jau vairāk nekā piecus gadus, uzskatāms par novecojušu. Tomēr vēl pavisam nesen vairums automobiļu tika ražoti pat gadu desmitiem.

Pirms kāda laika jau publicējām apskatu ar automobiļiem, kuru ražošana ilga daudzus gadus, tomēr punktu šim apkopojumam likt ir par agru – ilgmūžnieku saraksts ar to nebeidzas.

Portāls "Delfi" piedāvā otro daļu sarakstam ar automobiļiem, kas uz ražošanas konveijera pabijuši daudzus gadus. Dažus no šiem modeļiem vairs neražo, bet dažus, tieši pretēji, joprojām turpina ražot.

14 gadus uz konveijera; ražošana pārtraukta


Foto: Publicitātes foto

Mūsdienās "Mercedes-Benz" flagmanim S-klasei jaunu modeļu paaudzi ievieš ik pēc astoņiem gadiem. Agrāk viss bija citādi. Piemēram, S-klase ar rūpnīcas indeksu W126 tika ražota no 1979. gada novembra līdz 1993. gada aprīlim.

Tieši šīs paaudzes S-klase bija automobilis, kas pirmo reizi pasaulē ieguva virkni aprīkojuma, bez kura mūsdienu spēkrats nemaz nav iedomājams. Piemēram, W126 bija pirmais sērijveida automobilis pasaulē, kas ieguva gaisa drošības spilvenus vadītājam un pasažierim, bremžu pretbloķēšanās sistēmu ABS, automātiski regulējamo klimata kontroli, kruīza kontroles sistēmu, kas seko ceļa reljefam.

Neskatoties uz šiem jauninājumiem, nozares eksperti savulaik uzskatīja, ka W126 ir "aizkavējies" uz konveijera. Neskatoties uz to, šo modeli visvairāk pirka tieši tā mūža izskaņā – 1989. un 1990. gadā. Turklāt šis modelis bija tik veiksmīgs, ka tā ražošanu vēl nepārtrauca pat tad, kad 1991. gadā debitēja tā pēctecis W140.

Kopumā tika saražotas 818 063 vienības šī modeļa sedanu.

14 gadu uz konveijera; ražošana pārtraukta


Foto: Publicitātes foto

"Chevrolet Corvette" – tieši ar šo vārdu daudziem cilvēkiem asociējas amerikāņu autobūve. "Corvette" ir jaudīgs, ātrs, skaļš un neliels sporta auto, ko ražo kopš 1953. gada. Taisnības labad jānorāda, ka pirmās paaudzes "Corvette" nebija nemaz tik ātra.

Situācija mainījās 1963. gadā, kad ražošanā nonāca modeļa otrā paaudze, kas ieguva nosaukumu "Sting Ray". Tieši ar šo modeli "Corvette" ieguva īpašības, ar kuru to pazīstam arī mūsdienās – jaudīgs dzinējs un fantastiska dinamika.

Tomēr visu šo kvalitāšu esenci "Corvette" sasniedza tieši trešajā paaudzē, kas debitēja 1968. gadā. Automobilis kļuva ļoti populārs un tā dizains joprojām tiek uzskatīts par visveikmīgāko šim modelim.

14 ražošanas gadu laikā trešās paaudzes "Corvette" tika izgatavota 542 861 vienībā. Visjaudīgākā modifikācija "ZR1" attīstīja 430 zirgspēku.

18 gadu uz konveijera; ražošana pārtraukta


Foto: Publicitātes foto

"Mercedes-Benz" greznākie rodsteri modeļu paaudzi reti nomaina arī mūsdienās. Tāpēc nav brīnums, ka agrākie modeļi uz konveijera spēja nodzīvot pat 18 gadu. No 1971. gada ražotajam "Mercedes-Benz SL" rodsters (R107 – rūpnīcas indekss) pieticīgu vai mazjaudīgu versiju nebija – šo automobili par pēdējo naudu nepērk.

Šīs paaudzes rodsteru pārtrauca ražot 1989. gadā, kad modelim apritēja 18 gadu. Kopumā tika izgatavoti 237 287 eksemplāri.

18 gadu uz konveijera; ražošana pārtraukta


Foto: Publicitātes foto

Savu garo mūžu "Audi 100" (C3 – virsbūves kods) uzsāka 1982. gadā. Nākamajā gadā tas ieguva Eiropas Gada auto titulu. Savam laikam šis modelis atšķīrās ar pirmšķirīgu virsbūves aerodinamiku, kas labvēlīgi ietekmēja degvielas ekonomiju. Tāpat tā dizains ievērojami apsteidza laiku, īpaši ja runa ir par univerāli "Avant".

Tieši šajā modelī debitēja ilgu laiku populārais 2,5-litru dīzeļdzinējs ar 120 ZS, kas apvienoja degvielas ekonomiju ar samērā lielu griezes momentu.

1984. gadā "Audi 100" ieguva pilnpiedziņas sistēmu "quattro", bet 1985. gadā – viscaur cinkotu virsbūvi.

1991. gadā debitēja nākamās paaudzes "Audi 100" (C4), tomēr līdzšinējās paaudzes modeļa ražošana netika pārtraukta. C3 paaudzes ražošanu turpināja Ķīnā "First Automotive Works" (FAW) rūpnīcā. Ķīnā, kur šis auto skaitījās īsts limuzīns, tika ražots līdz pat 2000. gadam, kad to nomainīja "Audi A6".

19 gadu uz konveijera; ražošana pārtraukta


Foto: Publicitātes foto

Tieši pateicoties "240" modelim, "Volvo" marka kļuva atpazīstama un cienīta jebkurā pasaules malā. Izņemot dzimto Zviedriju, "Volvo 240" vēl tika ražots arī Austrālijā, Beļģijā, Kanādā, Itālijā un Malaizijā – tas patiešām bija globāls modelis.

Neskatoties uz savu popularitāti, "Volvo 240" nekad nebija plašām tautas masām pieejams automobilis – gan 70. gados, gan 90. gadu sākumā tas skaitījās "premium" klases auto.

Īpaši iecienīts "Volvo 240" bija ASV un Kanādā – tur automobilis, līdz ar savu tiešo konkurentu "SAAB", tika uzskatīts par automobili cilvēkiem, kuri savā dzīvē jau ir kaut ko sasnieguši – piemēram, ārsti vai jaunie juristi.

Montāžas kvalitāte bija augstā līmenī, ne velti šis modelis ceļu satiksmē joprojām ir bieži sastopams. Augsts bija arī šī automobiļa drošības līmenis.

"Volvo 240" tika ražots līdz 1993. gada 14. maijam, kopumā izgatavojot 2,85 miljonus vienību.

21 gads uz konveijera; ražošana pārtraukta


Foto: Publicitātes foto

"Citroen DS" bez šaubām var nosaukt par vienu no vislabākajiem franču auto. Avangarda sedans, kas bija aprīkots ar tam laikam inovatīvām tehnoloģijām, kļuva par pilnvērtīgu Francijas simbolu – kā Edīte Piafa, Elizejas lauki un Eifeļa tornis.

"Citroen DS" tika prezentēts 1955. gadā Parīzes autoizstādē, kur tā futūristiskais dizains radīja ažiotāžu. Jau pirmajā stundā pēc prezentācijas bija saņemti 800 pasūtinājumu šī modeļa iegādei.

Neskaitot ekstravaganto dizainu, "Citroen DS" nodrošināja arī virkni jaunu tehnoloģiju. Hidropneimatiskā balstiekārta ar klīrensa regulēšanas iespējām, disku bremzes visiem riteņiem, automātiskais sajūgs, hidrauliskā pārnesumu pārslēgšanas sistēma – tas viss jau bija bāzes aprīkojumā.

"Citroen DS" bija viens no retajiem franču auto, ko eksportēja arī uz ASV tirgu, kur to realizēja 38 tūkstoš vienībās. Kopumā šī modeļa 21 gada pastāvēšanas vēsturē tika saražoti 1,33 miljoni "Citroen DS" eksemplāru.

32 gadus uz konveijera; ražošana pārtraukta


Foto: Publicitātes foto

80. gadu sākumā "Volkswagen Santana" bija parasts "tautas auto", kurš ne ar ko īpašu neizcēlās. Sedans, kas tapis uz "Passat" modeļa bāzes, atšķīrās ar nedaudz uzlabotu interjeru un iespēju to aprīkot ar jaudīgu pieccilindru dzinēju.

Tomēr rezultātā "Santana" kļuva par vienu no galvenajiem "Volkswagen" koncerna dižpārdokļiem visā pasaulē nākamos pārdesmit gadus. Dažādos pasaules reģionos šis modelis bija pieejams ar dažādiem nosaukumiem: Eiropā (vēlāk arī Ķīnā) – "Santana"; ASV – "Quantum"; Meksikā – "Corsar"; bet Argentīnā – "Carat".

Eiropā šo modeli pārstāja piedāvāt 1987. gadā, bet ražošanu turpināja Šanhajā (Ķīna) vienā no "Volkswagen" filiālēm. Automobilis bija tika populārs, ka tā ražošanu pārtrauca tikai pavisam nesen – 2013. gada janvārī.

48 gadus uz konveijera; ražošana turpinās


Foto: Publicitātes foto

Robustais padomju laika mikroautobuss "UAZ-452" joprojām ir ražošanā vēl no 1965. gada.

Pilnpiedziņas mikroautobuss šobrīd aktīvi kalpo Krievijas armijai, kā arī to izmanto neatliekamās medicīniskās palīdzības brigādes attālākajos Krievijas un NVS valstu reģionos.

Šo 48 gadu laikā automobilim nav veikts nekādu vizuālu pārveidojumu, tomēr tehniski tas laiku pa laikam ir uzlabots. Piemēram, 2011. gadā mikroautobusu aprīkoja ar bremžu pretbloķēšanās sistēmu ABS, modernām drošības jostām, kā arī stūres hidraulisko stūres pastiprinātāju.

55 gadus uz konveijera; ražošana turpinās


Foto: Publicitātes foto

"Hindustan Ambassador" ir īstens Indijas tautas automobilis. Tas tiek ražots jau no 1958. gada ar minimālām izmaiņām. Šis indiešu auto radīts, par pamatu izmantojot britu automobili "Morris Oxford", kas Lielbritānijā tika ražots no 1956. līdz 1959. gadam. Vēlāk tā ražošanu pārcēla uz Indiju.

Indiešu "Hindustan Ambassador" nav ne ar ko ievērības cienīgs – tas ir neliels, arhaisks sedans, kas no 50. gadiem saglabājis ne tikai dizainu, bet arī konstrukcijas īpatnības un drošības līmeni. Tomēr Indijas iedzīvotājus šis automobilis apmierina – tas ir lēts un vienkāršs ekspluatācijā. Ar to brauc ne tikai taksisti un vienkāršā tauta, bet arī politiķi un ierēdņi.

Citi ilgdzīvotāji


Foto: Publicitātes foto

"SAAB" un "Mercedes-Benz"; "Ņiva" un "Volkswagen"… Par šiem un citiem ildzīvotājiem uz autorūpnīcu konveijeriem jau stāstījām šī apskata pirmajā daļā, ar kuru iepazīties var, klikšķinot šeit.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!