f64_20090707_avarija_001
Foto: F64
Katra autoīpašnieka "Bonus - Malus" klase tiek aprēķināta, izrietot no apdrošināšanas dienu skaita, kuru nosaka, ņemot vērā apdrošināšanas līgumu spēkā stāšanās un beigu datumu un izraisīto ceļu satiksmes negadījumu (CSNg) skaitu pēdējo 11 gadu laikā.

Ņemot vērā abus parametrus, katram autoīpašniekam tiek noteikta riska pakāpe jeb "Bonus - Malus" klase. Lai gan "Bonus - Malus" ir galvenais parametrs, kas tiek ņemts vērā aprēķinot OCTA cenu, autovadītāju vidū valda daudz stereotipu un mītu par to, kā "Bonus - Malus" klase tiek aprēķināta un kādi faktori to var ietekmēt.

Lai izprastu autovadītāju informētību par "Bonus - Malus" klasēm un to ietekmējošajiem faktoriem, Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs (LTAB) veicis pētījumu. Iegūtie dati liecina, ka tikai 34% autovadītāju var pateikt, ka, pirmreizēji iegādājoties transportlīdzekli, tiek piešķirta sestā "Bonus - Malus" klase. Savukārt 35% respondentu uzskata, ka "Bonus - Malus" klase tiek aprēķināta transportlīdzeklim nevis tā īpašniekam.

Pētījuma rezultāti uzskatāmi liecina, ka autovadītāji ir informēti par "Bonus - Malus" sistēmu un to, ka tas ir viens no galvenajiem kritērijiem, pēc kā tiek aprēķināta OCTA cena. Tomēr tiklīdz tiek uzdoti padziļināti jautājumi, piemēram, kāda "Bonus - Malus" klase tiek piešķirta, autoīpašniekam pirmreizēji iegādājoties mašīnu, autovadītājiem ir sarežģīti sniegt atbildi.

"Ikdienas darbā esam novērojuši, ka autovadītāji bieži kļūdās jautājumos par "Bonus - Malus", pirmkārt, jau jautājumā – kam tiek rēķināta "Bonus - Malus" klase, jo ne visi ir informēti, ka tā tiek piešķirta autoīpašniekam nevis vadītājam. Arī citos jautājumos autovadītāji vadās pēc ļoti subjektīviem kritērijiem. Piemēram, tiek uzskatīts, ka, ja kaimiņam ir tādas pašas markas un gada auto, tad "Bonus - Malus" klasēm ir jābūt vienādām. Tas pats attiecas, ja auto īpašniekiem ir līdzīgs braukšanas stāžs. To spilgti arī ataino pētījuma dati. Tāpēc vēlos atgādināt, ka katra autoīpašnieka vēstures dati tiek analizēti pēc diviem parametriem: CSNg skaits un apdrošināšanas dienu skaits. Autoīpašnieka vai autovadītāja braukšanas pieredze, auto marka vai krāsa netiek ņemta vērā, aprēķinot "Bonus - Malus" klasi. Šādus parametrus var ņemt vērā apdrošinātāji, kuri bez "Bonus - Malus" klases, aprēķinot OCTA cenu, var vērtēt vēl citus riska parametrus," skaidro LTAB valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics.

Ja autoīpašniekam pieder vairāki transportlīdzekļi

Ja vienam transportlīdzekļa īpašniekam pieder vairāki vienas kategorijas transportlīdzekļi, piemēram, vieglās automašīnas, tad visiem spēkratiem tiek piemērota viena un tā pati "Bonus - Malus" klase. Savukārt, ja ar vienu no transportlīdzekļiem tiks izraisīts CSNg, tas ietekmēs visu, šīs kategorijas automašīnu "Bonus - Malus" klasi. Turpretim, ja autoīpašniekam pieder vairāki dažādu kategoriju transportlīdzekļi, piemēram, gan vieglās automašīnas, gan kravas auto, tad "Bonus - Malus" klases var atšķirties un katras kategorijas transportlīdzeklim būt cita.

Kas notiek transportlīdzekļu maiņas gadījumā

Nomainot transportlīdzekli pret tādas pašas kategorijas spēkratu, tās īpašniekam tiks piešķirta iepriekšējā "Bonus - Malus" klase. Tas attiecas arī uz gadījumiem, ja atšķiras iepriekšējās un jaunās mašīnas izdošanas gads un marka. Savukārt, ja vieglā transportlīdzekļa vietā tiek iegādāts citas kategorijas, piemēram, kravas, tad mainīsies arī "Bonus - Malus" klase. Būtiski atzīmēt, ka "Bonus - Malus" klase nekad netiek pārmantota no iepriekšējā transportlīdzekļa īpašnieka. Arī pārdodot auto, ar kuru izraisīts CSNg, un nopērkot tā vietā jaunu (tādas pašas kategorijas auto), netiek piešķirta jauna "Bonus - Malus" klase.

Kā "Bonus - Malus" klasi ietekmē ceļu satiksmes negadījumi

"Bonus - Malus" klasi ietekmē jebkurš CSNg, kā rezultātā nodarīti zaudējumi citas personas mantai vai veselībai, neatkarīgi no tā, vai CSNg tiek noformēts ar Saskaņotā paziņojuma palīdzību vai izsaucot Ceļu policiju. Tas attiecas arī uz CSNg, kurus ir izraisījusi cita persona, kurai ir uzticēts lietot spēkratu. Piemēram, ja automašīnas īpašnieks ir vīrs, bet ceļu satiksmes negadījumu ar automašīnu, kas reģistrēta uz vīra vārda, ir izraisījusi sieva, konkrētais CSNg ietekmēs vīra "Bonus - Malus" klasi, jo tā tiek piemērota transportlīdzekļa īpašniekam.

Gadījumā, ja CSNg rezultātā tiek noteikta dalītā atbildība, "Bonus - Malus" samazinājums tiks piemērots visiem transportlīdzekļa īpašniekiem.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!