"Salīdzinājumā ar pagājušo mēnesi, autogāzes iekārtu uzstādīšanas apjomi šāgada septembrī samazinājušies par 20%," norāda Panders. "Likumsakarīgi, ka tik straujš kritums ir noticis pēc Latvijas Degvielas tirgotāju un Latvijas Gāzes asociāciju draudiem, ka autogāzes akcīzes nodokļa palielināšana iznīcinās nozari. Faktiski asociācijas ar savu retoriku ir darījušas visu, lai nozari patiešām iznīcinātu," uzskata "Autonams" vadītājs.
"Jāuzsver, ka plānotais autogāzes cenas kāpums būs minimāls un degvielas cenu svārstību dēļ ikdienā patērētājs to pat neizjutīs. Taču autogāzes nozare jau šobrīd ir cietusi no publiski izteiktajiem pieņēmumiem un diskusijām," nožēlu pauž Panders.
Atgādinām, ka novembra vidū tiek plānota 2014. gada valsts budžeta un tā pavadošo likumprojektu apstiprināšana Saeimā, līdz ar to autogāzes akcīzes nodokļa likme tiks paaugstināta no 90 LVL līdz 113 LVL par 1000 kilogramiem autogāzes. Rezultātā ietekme uz autogāzes cenu būs simboliska, jo maksimālais cenas pieaugums autogāzei sasniegs vien 1,54 santīmus litrā.
"Arī līdz šim autogāzes cena ir periodiski pieaugusi un samazinājusies. Piemēram, šāgada janvārī cena par vienu litru gāzes bija 0,429 LVL, savukārt oktobrī tā ir samazinājusies līdz 0,375 LVL. Gāzes cenu svārstības ir bijušas piecu santīmu robežās, taču, neskatoties uz to, tā vēl joprojām ir par 60% zemāka nekā benzīna cena," skaidro Panders.
"Viens no skaļākajiem izteikumiem, kas nodarījis kaitējumu autogāzes nozarei, pieder Latvijas Degvielu tirgotāju asociācijas prezidentam Ojāram Karčevskim. Viņa apgalvojums, ka agri vai vēlu autogāzes cena sasniegs vismaz 70 santīmu litrā, praktiski paralizēja autogāzes iekārtu uzstādīšanu," norāda Panders. "Tieši pēc šī paziņojuma autovadītāji, kuri bija izlēmuši uzstādīt autogāzes iekārtu, no šī nodoma atteicās."
Neskatoties uz faktu, ka Ekonomikas un Finanšu ministrijas mēģināja glābt situāciju un nāca klajā ar paziņojumiem, ka autogāzes pieaugums būs tikai 1,54 santīmi un tas būtiski neietekmēs autogāzes lietotājus, baumas vairs nebija apturamas.
"Mēs, kā viens no lielākajiem autogāzes iekārtu uzstādītājiem Latvijā, uzskatām, ka šobrīd abām asociācijām – Latvijas Degvielas tirgotāju un Latvijas Gāzes asociācijām – ir vismaz jāatvainojas nozarei par nodarīto kaitējumu, radot ieganstu baumām, ka autogāzes cena litrā sasniegs 70 santīmu litrā un ka autogāzes nozare tiks iznīcināta," uzskata Panders.
Savulaik ekonomikas ministrs Daniels Pavļuts (RP) skaidroja, ka iegūtie 2,8 miljoni latu no autogāzes akcīzes nodokļa palielināšanas tiks novirzīti energoefektivitātes pasākumiem transportlīdzekļu sektorā vai autoceļu infrastruktūras uzlabošanā.
"Protams, aktuāls jautājums, vai iekasētie līdzekļi no akcīzes nodokļa palielināšanas būs pietiekami, lai, piemēram, uzlabotu Latvijas ceļu stāvokli. Neapšaubāmi nākas aizdomāties, vai nodokļa paaugstināšana videi draudzīgam pārvietošanās veidam bija labākais risinājums, kā lāpīt valsts budžetu," retoriski vaicā Panders.