Lai samazinātu neapdrošināto skaitu un uzlabotu kopējo ceļu satiksmes drošību Ministru kabineta sēdē tika atbalstīti grozījumi pārkāpumu uzskaites punktu sistēmas piemērošanas noteikumos, kuri paredz, ka turpmāk par braukšanu bez OCTA un spēkā esošas tehniskās apskates tiks piešķirti divi soda punkti par katru pārkāpumu.
Bieži ceļu satiksmes negadījumus (CSNg) ar smagām sekām izraisa autoīpašnieki, kuri ne tikai nav iegādājušies OCTA, bet arī transportlīdzeklim nav izieta valsts tehniskā apskate, liecina Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) dati.
Šādi negadījumi nereti ir ar ļoti smagām sekām – cietušas, bojā gājušas personas, palikušas apgādājamās personas bez apgādātāja, nodarīti nopietni bojājumi gan transportlīdzekļiem, gan citam īpašumam (ēkām, būvēm, ceļam u.c.).
Tāpat nereti gadās, ka, baidoties par iespējamām finansiālajām sekām un piemērojamo sodu, neapdrošināti transportlīdzekļu vadītāji pēc CSNg izraisīšanas no notikuma vietas aizbrauc.
"Gadās situācijas, kad CSNg cietusī persona tiek pamesta notikuma vietā, pie kam bieži vien bezpalīdzības stāvoklī. Bailēs no iespējamām sekām autovadītāji satraukumā pamet CSNg vietu un ar savu agresīvo braukšanu rada papildu draudus ceļu satiksmes drošībai, izraisot jaunus CSNg," skaidro LTAB valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics.
"Galvenie riski, ko šāda rīcība rada un ko atbildīgais transportlīdzekļa vadītājs nemaz neapzinās, ir potenciālās sekas, gan attiecībā pret cietušajām personām, gan pašam pret sevi. Tāpēc, lai iespēju robežās novērstu šādas situācijas, kā arī, lai radītu priekšnoteikumus apzinīgu autovadītāju loka izveidei ilgtermiņā, jaunajā sodu sistēmā ir noteikti pārkāpumu uzskaites punkti arī par OCTA neesamību," uzsver Stengrevics.
Vienlaikus LTAB norāda, ka sodu punktu piešķiršana par braukšanu bez OCTA jau ilgu laiku veiksmīgi darbojas dažādās Eiropas valstīs. Piemēram, Lielbritānijā braukšana bez apdrošināšanas tiek uzskatīts par vienu no smagākajiem pārkāpumiem par kuru draud seši soda punkti, kā arī līdz brīdim, kad tiks veikta OCTA, transportlīdzekli konfiscē un nogādā policijas maksas stāvvietā.
"Lielbritānijas transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja veiktie pētījumi, analizējot CSNg un to izraisītāju datus, ir pierādījuši, ka īpašnieki, kas savus transportlīdzekļus neapdrošina, ar daudz lielāku varbūtību izdara arī citus pārkāpumus – 10 reizes biežāk kā vidēji brauc alkohola reibumā, sešas reizes biežāk brauc ar transportlīdzekli neatbilstošā tehniskā stāvoklī, ik gadu ir iesaistīti vairākos CSNg ar smagām sekām, ar ievainotajiem un bojāgājušajiem," skaidro Stengrevics.
"Tāpēc arī valsts ar visu bardzību vēršas pret šādiem autoīpašniekiem, kuri ir potenciāls drauds sabiedrībai. Ieviešot Latvijā soda punktus par braukšanu bez OCTA, mēs ceram uz turpmāku neapdrošināto skaita samazināšanos," rezumē Stengrevics.
OCTA likums paredz, ka ikvienam autoīpašniekam ir jāiegādājas OCTA polise. Par braukšanu ar transportlīdzekli, kuram nav OCTA, likumdošanā ir paredzēts administratīvais sods 85 līdz 114 eiro apmērā, kā arī turpmāk tiks piešķirti divi soda punkti.
Gadījumā, ja neapdrošināts transportlīdzeklis izraisīs CSNg, visi avārijas rezultātā radītie zaudējumi gala rezultātā būs jāsedz vainīgajam autoīpašniekam.