Reģistrēto pasažieru automašīnu skaits aizvadītā gadā ir bijis teju identisks (10 636 vienības) 2012. gada reģistrāciju skaitam (10 665), bet vieglais komerciālais transports 2013. gadā reģistrēts par 3% (2 175) mazāk nekā gadu iepriekš (2 236).
"2013.gads auto tirdzniecības nozarē ir noslēdzies veiksmīgi, lielākā klientu aktivitāte bija vērojama tieši gada pēdējā ceturksnī, tādējādi palīdzot noturēties kopējam jaunu auto tirgus kritumam tikai 1% robežās, kas arī atbilst iepriekš izteiktajām Auto asociācijas prognozēm," situāciju auto tirgū skaidro asociācijas viceprezidents Ingus Rūtiņš.
"2013. gada auto tirgu kopumā var raksturot kā ar skaitliskā ziņā stipri samazinātiem lielajiem korporatīvajiem darījumiem – ļoti maz bija lielāku valsts iestāžu iepirkuma konkursi. Tieši korporatīvo darījumu mazo apjomu dēļ kritusies arī vieglā komerctransporta realizācija, kas savukārt kalpoja par pamatu auto tirgus pieaugumam 2012.gadā," norāda Rūtiņš.
"Tomēr, ja analizējam Latvijas auto tirgus potenciālu, nevar nepieminēt, ka kopējais auto reģistrāciju skaits ir nedaudz mānīgs, jo tas ietver arī re-eksportētos auto. Tie ir darījumi, kas dažu mēnešu laikā no reģistrācijas Latvijā tiek noņemti no uzskaites un pēc tam izvesti uz citām valstīm. Ja 2012. gadā re-eksporta apjoms bija 9% no kopējā pirmreizēji reģistrēto vieglā transportlīdzekļu skaita, tad 2013. gadā re-eksportēto auto apjoms ir jau sasniedzis 14%," uzsver Rūtiņš.
2013. gadā Latvijā visbiežāk reģistrētās pasažieru automašīnas bija "Volkswagen" (2 080), kas aizņem 16% tirgus daļu, "Toyota" (1 519) ar 12%, "Peugeot" (900) ar 7%, "Škoda" (835) ar 6,5% un "Nissan" (667) ar 5% lielu tirgus daļu.
Populārākie pasažieru auto modeļi bijuši "Volkswagen Golf" (450), "Ford Focus" (357) un "Peugeot 3008" (321), no pēdējām gandrīz visas (309) ir izvestas no Latvijas.
Populārākie jaunie vieglie komerciālie transportlīdzekļi – "Toyota Hilux" (243), "Renault Master" (216) un "Volkswagen Caddy" (133).
"2013. gadā Latvijā nav notikušas būtiskas izmaiņas auto klašu sadalījumā – mēs joprojām ieņemam vadošo vietu Eiropā apvidus klases automobiļu īpatsvarā ar 34,7% salīdzinājumā ar 2012. gada 33,7% no kopējā pasažieru auto tirgus. Savukārt mazā un kompaktā klase attiecīgi aizņem tikai 6,8% un 24,4%. Šādu klientu ieradumu iemesli ir meklējami gan globālās pirkšanas tendencēs, gan ražotāju modeļu attīstībā, gan arī mūsu brūkošajos ceļos," pārliecināts ir Rūtiņš.
"Ievērības cienīgs ir fakts, ka ir dubultojies "premium" klases realizācijas apjoms, kas gan absolūtajos skaitļos nav liels. Galvenokārt tas saistīts ar veiksmīgu "Mercedes-Benz" jaunā S-klases modeļa ienākšanu tirgū, kā arī "Porsche Panamera" un "Lexus LS" tirdzniecību," skaidro Rūtiņš.
Viens no lielākajiem izaicinājumiem Latvijas auto tirgus noturīgai izaugsmei joprojām ir dalījums starp privātpersonu un juridisko personu auto iegādēm. Privātpersonām reģistrēto auto skaits arī 2013. gadā ir bijis ar izaugsmi, aizņemot 21% no kopējām pirmreizējām reģistrācijām, salīdzinot ar 20% gadu iepriekš. Tas gan joprojām ir ļoti zems rādītājs, tomēr pieauguma tendence nenoliedzami ir laba ziņa.
"Zemā privātpersonu aktivitāte ir skaidrojama ar jau vairākkārt izskanējušiem argumentiem – neesošo Latvijas vidusslāni, nepietiekamajiem uzkrājumiem pirmajai līzinga iemaksai un aplokšņu algām, kas neļauj saņemt finansējumu," uzsver Rūtiņš.
2013. gadā starp līzinga kompānijām ir palielinājusies konkurence, cīņa par klientiem un tirgus daļu, jo tieši aizvadītā gadā pirmo reizi kopš lielās ekonomiskās krīzes līzingā iegādātie automobiļi vienu mēnesi sasniedza 60% atzīmi no kopējām jaunu auto reģistrācijām.
Auto līzinga finansējuma apjoms privātajām un juridiskajām personām attiecīgi ir 53% un 49,4%. Kopējais līzinga finansējuma apjoms 2013. gadā ir būtiski audzis, sasniedzot 56% salīdzinājumā ar 48% gadu iepriekš, liecina Auto asociācijas dati.
Aizvadītā gadā Latvijas korporatīvo darījumu apjoms (trīs un vairāk automašīnu vienā darījumā) pasažieru un vieglā komerctransporta tirgū 2013. gadā bija 23,4% (2 996), kas salīdzinājumā ar iepriekšējā gada 34% ir būtisks samazinājums.
Lielākos apjoma darījumus nodrošināja vadošie auto nomas uzņēmumi – SIA "Transporent" (500), SIA "ALD Automotive" (400) un SIA "Ideal Services" (129), kas pēcāk nodrošina jaunu auto piegādes iepirkumos valsts un pašvaldību iestādēm, kā arī valsts un pašvaldību iepirkumi – "Latvijas Valsts Meži" (134), "Latvenergo" (111) un "Rīgas Satiksme" (108).
2013.gadā auto līzinga līderos joprojām atrodas SIA "Nordea Finance Latvia" ar 28,5% (1 831) no visiem darījumiem, apsteidzot SIA "SEB Līzings", kam 2013. gadā kopumā pieder 23% (1 476) auto līzinga darījumu tirgus, trešajā vietā atrodas SIA "Swedbank Līzings" ar 16,8% (1 078).
2013. gadā pirmreizēji reģistrēto vieglo automašīnu vidējais CO2 izmešu daudzums ir samazinājušies, sasniedzot 152,2 g/km, salīdzinājumā ar vidējo CO2 izmešu daudzumu 2012. gadā (156 g/km).
"Īpaši izceļams ir fakts, ka 2013. gadā autorizēto servisa pakalpojumu sniegšanā bija ievērojams kāpums, īpaši izteikti gada otrajā pusē, ļaujot secināt, ka auto tirgotāju piedāvājums ir kļuvis konkurētspējīgāks un izveidotie piedāvājumi klientiem ir aktuāli," skaidro Rūtiņš.
"Prognozējam, ka pēc iestāšanās eirozonā, kā arī uz ekonomikas vispārējās atveseļošanās un konkurētspējas palielināšanās fona, jaunu auto tirgus nākamajos gados varētu atgriezties pie mērenas, bet stabilas izaugsmes, 2014. gadā pieaugot par 6% un sasniedzot 13 600 reģistrētu jaunu pasažieru un vieglā komerctransporta auto vienību," pieļauj Rūtiņš.
Igaunijā jaunu automašīnu tirdzniecības apjomi 2013. gadā ir pieauguši par 14.5%, sasniedzot 23 189 reģistrētās vienības, savukārt Lietuvā pirmreizēji ir reģistrēti 12 152 (-0.1%) vieglie automobiļi.
Saskaņā ar Eiropas auto ražotāju asociācijas sniegtajiem datiem Eiropā jaunu auto tirgus kopumā 2013. gadā noslēdzies ar 1,7% tirgus kritumu, arī auto lielvalstis – Francija (-5,7%), Vācija (-4,2%) un Itālija (-7,1%) saglabā negatīvus realizāciju apjomus, izņemot Lielbritāniju, kurai 2013. gadā izdevies realizēt par 10,8% vairāk pasažieru automašīnas nekā 2012. gadā.