Foto: Publicitātes foto
Pareizi noregulēts galvas balsts, sēdekļa augstums, tā attālums no stūres un ērts roku novietojums – tas viss ietekmē drošību auto vadīšanas laikā. Padomus autovadītāja sēdekļa pareizai noregulēšanai sniedz "Renault" Braukšanas skola.

Augstums


Vadītājam ir jānoregulē sēdeklis tādā augstumā, lai no tā varētu labi pārredzēt dzinēja pārsegu un zemi četrus metrus uz priekšu no automašīnas. Vienlaikus vadītāja galva nedrīkst atrasties pārāk tuvu jumtam – minimālais ieteicamais attālums ir 10 cm.

"Sēdekļa augstums ietekmē autovadītāja drošību. Ja sēdeklis ir pārāk zems, ir ierobežota redzamība, savukārt, ja tas ir pārāk augsts, pastāv lielāks traumu risks avārijas gadījumā," skaidro "Renault" Braukšanas skolas vadītājs Zbigņevs Veseli.

Attālums


Attālums no vadītāja sēdekļa līdz stūrei ir jāregulē, nospiežot sajūga pedāli, jo tas ir tālākais punkts, līdz kuram braukšanas laikā sniedzas vadītāja kāja. Pedālis ir jānospiež ar visu pēdu, nevis tikai ar kājas pirkstiem. Turklāt celim ir jābūt nedaudz saliektam.

Sēdekļa atzveltnei ir jābūt sasvērtai atpakaļ tādā leņķī, lai vadītājs ar plaukstas locītavu varētu pieskarties pulksteņa rādījumam 12 (iedomājoties, ka stūre ir pulksteņa ciparnīca), neatraujot muguru no atzveltnes. Šādi noregulēts sēdeklis nodrošina optimālu drošību un ērtības.

"Ja sēdeklis ir aizbīdīts pārāk tālu uz priekšu, nav iespējams ērti un brīvi darboties ar stūri. Turklāt, atlaižot pedāli, vadītāja kāja var saskarties ar stūri, padarot braukšanu vēl neērtāku," stāsta "Renault" autoskolas vadītājs.

Diametrs


Stūre ir jātur ar abām rokām pulksteņa rādījuma 9 un 3 pozīcijās, proti, stūres horizontālā diametra galos. Rokām nav jāatrodas virs plecu līmeņa, jo šāda pozīcija veicina nogurumu un apgrūtina manevrēšanu.

Ķermeņa augšdaļa


Vēl viens svarīgs drošības faktors ir galvas balsta regulējums. Galvas balsta centram ir jābūt vienā līmenī ar pakausi. "Avārijas gadījumā trieciena spēks vispirms virza automašīnā sēdošo ķermeņus uz priekšu, pēc tam triec tos atpakaļ. Galvas balsts ir vienīgais, kas šādos gadījumos var aizsargāt kakla skriemeļus no smagām traumām," brīdina Zbigņevs Veseli.

Citi drošības līdzekļi, tajā skaitā spoguļi un drošības jostas, ir jāregulē tikai pēc tam, kad ir pareizi noregulēts vadītāja sēdeklis.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!