Busiņš pret riteņbraucēju - 2
Foto: DELFI Aculiecinieks
Pastāv uzskats, ka ar personīgo transportlīdzekli autovadītājs pārvietojas citādi nekā ar uzņēmuma auto. Daži pārvietojas uzmanīgāk ar savu personīgo, smaga darba rezultātā nopelnīto automašīnu, toties cits vadītājs ir uzmanīgāks pie uzņēmuma auto stūres, jo tas nav paša īpašums. Bet vai tiešām tik izteikti atšķiras autovadītāju braukšanas paradumi un noteikumi atkarībā no vadītā transportlīdzekļa?

Kā norāda Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) pārstāvis Jānis Aizpors, braukšanas paradumiem drīkst būt tikai viens kritērijs – droša braukšana, kas atbilst satiksmes noteikumiem, neatkarīgi no tā, kam pieder transportlīdzeklis.

Neatkarīgi no tā, ka ceļu satiksmes noteikumi ir strikti un jebkuram autovadītājam vienādi, pastāv uzskats, ka ar uzņēmuma transportlīdzekļiem autovadītāju braukšanas paradumi mainās. Arī ārvalstu speciālistu pieredze liecina, ka autovadītāji, kuri pārvietojas ar uzņēmuma auto, patiešām maina savus braukšanas paradumus un tas mēdz novest pie satiksmes negadījumiem.

Viens no visizteiktākajiem pārkāpumiem ir ātruma pārsniegšana. Komerctransportam visbiežāk ir noteikti termiņi un laika grafiki, pēc kuriem ir jāvadās, un tas var vedināt pārkāpt atļauto braukšanas ātrumu. Ātruma pārsniegšana arī samazina iespēju pamanīt dažādus objektus uz ceļa – tātad autovadītājs kļūs neuzmanīgāks, atrodoties pie komerctransporta stūres.

Vēl viens svarīgs faktors, kas autovadītājam neapzināti liek mainīt braukšanas paradumus, ir ilgstoša strādāšana uzņēmumu autoparkā. Komerctransporta vadītājs ar daudzu gadu pieredzi kļūst daudz pārliecinātāks, taču paviršāks uz ceļa, jo vairs neievēro visus satiksmes noteikumus.

Kā liecina CSDD statistika par autovadītāju kategorijām transportlīdzekļu vadīšanā, komerctransports veido būtisku daļu no satiksmes Latvijā, un tādēļ ir svarīgi, lai tieši komerctransporta vadītāji nemainītu savas braukšanas paradumus, pārvietojoties ar darba auto.

Tādēļ, lai motivētu uzņēmumus uzturēt drošu un profesionālu autoparku, jau trešo gadu tiek organizēta "Balta" gada balva "Drošākais uzņēmuma autoparks", ļaujot uzņēmumiem gūt praktiskus padomus, kā uzlabot sava autoparka pārvaldību. Pieteikties "Balta" gada balvai iespējams saitē http://www.balta.lv/lv/pieteikums.

Ne tikai Latvijā, bet arī pasaulē komerctransporta drošībai tiek pievērsta arvien lielāka uzmanība, saprotot, ka drošība ir arī finansiāli izdevīga, piemēram, ASV uzņēmums "Pike Industries", kas darbojas ceļu būves nozarē, saviem darbiniekiem - autovadītājiem ieviesa noteikumus, ka visi jaunie šoferi iziet apmācības, bet katram jaunajam vadītājam tiek piešķirts "mentors" no pieredzējušāko kolēģu vidus. Tāpat arī pieredzējušie kolēģi apmeklē ikgadējus drošības kursus, savukārt visi uzņēmuma šoferi kopīgi katru nedēļu apmeklē neformālas sapulces jeb "toolbox talks", diskutējot par drošības jautājumiem.

Rezultātā uzņēmuma autovadītāji jau drīz pēc programmas uzsākšanas, 2003. gadā nobraucot apmēram divus miljonus kilometru, nepiedzīvoja nevienu nopietnu ceļu satiksmes negadījumu. Kompensācijas darbiniekiem par darba laikā gūtajām traumām no visu kompensāciju kopsummas samazinājās no 73% 2001. gadā līdz 2% 2003. gadā. Arī izmaksas par transportlīdzekļu remontu ceļu satiksmes negadījumu dēļ strauji kritās.

CSDD dati liecina, ka no visiem Latvijā reģistrētajiem transportlīdzekļiem 18% ir komerctransports. Tomēr komerctransports pieder ne tikai uzņēmumiem, bet arī privātpersonām – piemēram, ģimenei ir savs kravas auto, "busiņš" u.c. Kā rāda dati, no visa Latvijā reģistrētā komerctransporta 63% ir uzņēmumu īpašums, bet pārējie 37% pieder fiziskām personām.

Tāpat CSDD pārstāvis Jānis Aizpors norāda, ka no vairāk nekā 800 000 Latvijā izsniegtajām autovadītāju apliecībām C un D kategorijas tiesības, kas tiek izsniegtas komerctransporta vadīšanai, ir ieguvuši 14% no visiem tiesību īpašniekiem, taču ne visi strādā uzņēmumu autoparkos.
"CSDD darbība saistībā ar topošo autovadītāju sagatavošanu, autoskolu pārraudzību un jauno autovadītāju eksamināciju ir virzīta uz to, lai katrā laikā un ar jebkādu transportlīdzekli braucot, autovadītāji ievēro satiksmes noteikumus un drošas braukšanas paradumus. Braukšanas paradumiem drīkst būt tikai viens kritērijs – droša braukšana, kas atbilst satiksmes noteikumiem. Cita veida kritēriji neeksistē, līdz ar to braukšanai ar savu personīgo, uzņēmuma vai drauga auto nevajadzētu būt traucēklim vai nopietnam iemeslam, lai mainītu braukšanas paradumus. Neatkarīgi no tā, kādā transportlīdzeklī autovadītājs pārvietojas, ceļu satiksmes noteikumi nemainās," norāda CSDD pārstāvis Aizpors.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!