Francijas valdība paziņojusi par plānu pakāpeniski ierobežot dīzeļdegvielas piedāvājumu vieglajiem pasažieru automobiļiem un izveidot sistēmu, kas identificē videi viskaitīgākos transportlīdzekļus, paziņojis premjerministrs Manuels Valss, neskatoties uz vietējo autoražotāju "Renault" un "PSA Peugeot Citroen" iebildumiem.
"Francijā jau daudzus gadus priekšroku esam devuši dīzeļmotoriem. Tā bija kļūda, un mēs to labosim progresīvi, intelektuāli un pragmatiski," premjerministru Valsu citē aģentūra "Reuters". Šāds plāns sabiedrībā ir ļoti nepopulārs, jo aptuveni 80 procenti Francijā reģistrētā autoparka ir ar dīzeļmotoru.
Jau nākamgad Francijas valdība ieviesīs identifikācijas sistēmu, kurā transportlīdzekļi tiks kvalificēti atbilstoši to vides kaitīgumam. Ņemot vērā šo sistēmu, pilsētas varēs ierobežot ekoloģiski bīstamāko transportlīdzekļu pielaidi savai ceļu satiksmei.
Francijas premjerministrs uzskata, ka nodevu sistēma būtu jāpārveido tā, lai jaunu auto pircējus motivētu izvēlēties ekoloģiskākus spēkratus. 2015. gadā pirmais valdības solis būšot palielināt dīzeļdegvielas akcīzes nodokli.
Plānots, ka dīzeļdegvielas akcīze tiks palielināta par diviem eirocentiem, kas 2015. gada budžetā ļaus iekasēt par 807 miljoniem eiro vairāk. Tāpat Francijas valdība plāno piešķirt līdz pat 10 tūkstoš eiro kompensāciju tiem auto īpašniekiem, kuri dīzeļa spēkratu nomainīs ar elektromobili.
Saprotams, ka Francijas autoražotāji ir pret šādu iniciatīvu. "Renault" un "PSA Peugeot Citroen" norāda, ka dīzeļdegvielas akcīzes nodokļa palielināšana nepalīdzēs uzlabot gaisa kvalitāti. Turklāt šāds nodokļa palielinājums nediferencē vecos un jaunos dīzeļmotorus. Tāpat "PSA Peugeot Citroen" brīdina, ka cīņa ar dīzeļmotoriem kaitēs autoražotāja konkurētspējai ar Vācijas autoražotājiem.