Honda VFR1200 - 4
Foto: Publicitātes attēli
Drīz klāt motosezonas sākums, kad laiks kļūst siltāks, vairāk spīd saule, nokūst sniegs un nožūst ceļi. Šo brīdi gaida gan pieredzējuši motobraucēji, gan tie, kuri tikai pagājušā gadā ieguvuši vadītāja tiesības.

Portāls "Delfi" sadarbībā ar autoskolu DBS uzsāk publikāciju sēriju, kurā atkārtosim dažas ziemas pauzes laikā, iespējams, piemirstas motobraucēju drošības pamatnostādnes, kā arī pievērsīsimies izplatītākajiem riska faktoriem, kas īpaši aktuāli ir tieši pavasarī.

Šajā reizē par motocikla sagatavošanu pēc ziemas un to, cik ļoti motobraucēja drošību ietekmē ceļa un brauktuves stāvoklis.

Tehnikas sakārtošana pēc "ziemas guļas"

Izņemot dažus entuziastus, kuri motobraukšanu piekopj visu gadu, lielais vairums no mums rudenī motociklu noliek "atpūsties". Atnākot pavasarim, tam pēc ilgstošas dīkstāves, nepieciešams attiecīgas pārbaudes, vispārējā tehniskā stāvokļa novērtējums un sagatavošana, lai sezonas pirmie izbraucieni būtu droši un bez lieka riska.

Dzinēja darbība – jāpārbauda, vai dzinējs bez problēmām darbojas dažādos ekspluatācijas režīmos. Vai tas normāli uztur tukšgaitas apgriezienus, vai darbojas vienmērīgi un stabili, kā reaģē uz akselerāciju. Neveikli noslāpt krustojumā vai vajadzīgajā mirklī nespēt paātrināties – tie ir reāli apdraudējumi, ja, sākot sezonu, nav nomainīta ziemas konservācijas degviela, pārbaudītas aizdedzes sveces un dzinēja degvielas padeves sistēma.

Gaismas – ja motocikls bijis ieziemots neapkurinātās un mitrās telpās, jāpārbauda visu apgaismes ierīču, spuldžu un gaismas signālu darbība, jo šādos apstākļos mēdz bojāties elektroiekārtu kontakti. Atcerieties, ka gaismas ierīču pamatfunkcija ir gādāt, lai citi vadītāji savlaicīgi pamanītu jūsu klātbūtni uz ceļa. Parūpējieties, lai viņiem tas izdodas! Grūti ieraugāms motocikls ir ne vien izplatīts, bet arī nepiedodami muļķīgs negadījumu cēlonis.

Riepas – Par motocikla riepām tiek runāts daudz un bieži, bet parasti visas diskusijas beidzas ar secinājumu, ka tām jābūt labā stāvoklī. Pārbaudiet, vai tā ir. Pilnīgi noteikti sezonu nevajadzētu sākt ar riepām, kas bija jānomaina jau pagājušās vasaras beigās.

Pavasarī brauktuves vēl ir aukstas un braukt pa tām ar neatbilstošām (tostarp vecām) riepām ir ļoti riskanti. Obligāti pārbaudiet riepu spiedienu! Var gadīties, ka būsiet pārsteigti, cik ļoti tas ziemas laikā samazinājies. Vasarā optimālais spiediens ir 2,5 atmosfēras priekšējai riepai un 2,8 aizmugurējai, taču pavasarī zemākas gaisa temperatūra dēļ tam vajadzētu būt nedaudz mazākam, tā palielinot saķeri.

Ceļu un brauktuves stāvoklis

Diemžēl ziemas sals un atkušņi bojā ceļa segumu, tādēļ, braucot "pretī zelta pavasarim", īpaša uzmanība jāpievērš brauktuves kvalitātei. Bedres, plaisas, pagaidu ceļa remonta paliekas – tās ir nopietnas lamatas ikvienam motociklistam.

Ceļš, kas pērn likās nevainojams, šogad jau var būt pārvērties bīstamā izdzīvošanas poligonā, kurā iespējami šādi apdraudējumi:

  • Dziļas bedres, kurās var sabojāt riepas un diskus, vai arī avarēt.
  • Netīrīta brauktuve, kas rada radīt negaidītu saķeres zudumu. Ziemā kaisītās smiltis, kusušā sniega nosēdumi – pavasarī šādi netīrumi uz ceļa ir parasta parādība.
  • Zema brauktuves temperatūra. Atkarībā no ražotāja motocikla riepas ir paredzētas braukšanai pa ceļa segumu, kura temperatūra ir robežās no 10 – 50 grādiem pēc Celsija. Tikai šādā intervālā riepas nodrošina optimālo saķeri. Ja temperatūra ir zemāka, saķere pasliktinās. Īpaši, ja asfalts ir mitrs.
  • Atsevišķos ceļa posmos iespējams apledojums. Īpaši ar šādu – motobraucējam visnotaļ ekstrēmu - iespēju jārēķinās, ja braucat agrā rīta stundā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!