Moto diena
Foto: Publicitātes foto

Portāls "Delfi" sadarbībā ar autoskolu DBS turpina publikāciju sēriju par motobraukšanas drošības pamatnostādnēm un riska faktoriem, kas īpaši aktuāli tieši pavasarī. Šoreiz par braukšanas prasmēm.

Pirmssezonas treniņš

Nebraucot iemaņas neuzlabojas. Tādēļ pēc vairāku mēnešu pauzes sezona jāsāk ar prasmju atsvaidzināšanu, vēlams, trasē vai īpašās nodarbībās. Derēs arī slēgts laukums, kurā atkārtosiet tos pašus figūrelementus, ko vajadzēja izbraukt motovadītāja eksāmenā. Svarīgi, lai tas notiktu ārpus satiksmes plūsmas, jo reālā satiksmē pat neliela saminstināšanās vai kļūda var radīt nopietnu bīstamību.

Ja sezonu uzsākat ar jaunu motocikla modeli, šāds treniņš jāveic obligāti, jo katram motociklam ir nedaudz atšķirīgas vadīšanas īpatnības, un vecie ieradumi var izrādīties nevietā un pat traucējoši.

Atsvaidziniet bremzēšanas un manevrēšanas iemaņas dažādos ātrumos. Arī, ja iepriekš braucāt "kā dievs", jābūt gatavam, ka tagad ne viss var izdoties uzreiz.

Pareizs braukšanas ātrums

Vienmēr jāizvēlas situācijai un ceļa segumam atbilstošs ātrums. Pilsētā īpaša uzmanība jāpievērš izbrauktuvēm no pagalmiem, degvielas uzpildes stacijām, autostāvvietām u.tml. Katra šāda izbrauktuve motociklistam jāuztver kā krustojums.

Ja ielas malā novietotas automašīnas, autovadītāji var motociklistu nepamanīt, tādēļ savlaicīgi jāsamazina ātrumu. Veicot straujas ātruma izmaiņas, motobraucējam jāpārliecinās, vai citi satiksmes dalībnieki to redz un nepieciešamības gadījumā var atbilstīgi reaģēt.

Bremzēšana

Bremzējot jāatceras vairāki pamatprincipi. Pirmkārt, bremzējot (tāpat arī iebraucot pagriezienā) jāņem vērā ceļa seguma specifika – kontrolaku vāki, baltie ceļa apzīmējumi, izbirušas smiltis, bedres, asfaltā iebrauktas riepu pēdas, eļļas plankumi u.c.. Visi minētie apstākļi var radīt riteņu izslīdēšanu, tāpēc bremzējot motociklam jābūt vertikālā stāvoklī un jābrauc taisni.

Tuvojoties bīstamai vietai, jābremzē savlaicīgi un pārliecināti. Uzsākot bremzēšanu, vadītāja rokām jābūt taisnām un motocikla smaguma centru pakāpeniski jāpārnes uz priekšējo riteni, lai priekšējais amortizators būtu nospiests līdz galam.

Bremzēšanas sviru jāspiež pakāpeniski, turot nospiestu līdz motocikls apstājas. Nav pieļaujama strauja un vairākkārtēja sviras nospiešana – šādā gadījumā pastāv reāls priekšējā riteņa nobloķēšanas, izslīdēšanas un kritiena risks. Bremzēt, apbraucot šķērsli, ir bīstami.

Bīstamas situācijas un to nepieļaušana

Izplatītākie motociklu satiksmes negadījumu iemesli ir vadītāja pieredzes trūkums, pārāk liels ātrums, nepareizs situācijas novērtējums un slikta motocikla redzamība. Nereti satiksmes negadījumi ir saistīti ar izrādīšanos, kad nepieredzējis motociklists veicis savām iemaņām neatbilstošus manevrus.

Vadītājam jāspēj savlaicīgi atpazīt bīstamas situācijas un atbilstoši rīkoties. Tāpat jābūt gatavam piekāpties un dot ceļu citiem braucējiem. Ievērojiet distanci un intervālu, brauciet ar ātrumu, kas pārējos satiksmes dalībniekus nepārsteidz nesagatavotus!

Pasliktinoties redzamībai vai saķerei ar ceļa virsmu, samaziniet ātrumu, vienmēr izvēlieties pareizu braukšanas trajektoriju un darbību secību! Un atcerieties, ka vienīgais veids, kā neapdraudēt sevi un citus, ir braukt savaldīgi un piesardzīgi.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!