Pērn par braukšanu bez OCTA sastādīti 10 539 administratīvā pārkāpuma protokoli, portālu "Delfi" informēja Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojā (LTAB), atsaucoties uz Integrētās Iekšlietu Informācijas Sistēmas Ceļu policijas reģistra datiem.
"Kopējais autovadītāju skaits, kuri pārvietojas pa Latvijas ceļiem bez OCTA, ir apmēram 1%. Mūsu uzdevums ir cīnīties ar šiem neapzinīgajiem autovadītājiem, tādēļ jau no pērnā gada janvāra vidus Latvijā par braukšanu bez OCTA tiek piešķirti arī soda punkti. Savukārt līdz ar fotoradaru parādīšanos uz mūsu valsts ceļiem braukšanu bez OCTA fiksē arī šīs mērierīces," norāda LTAB valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics.
"Ja salīdzinām par braukšanu bez OCTA sodīto skaitu ar 2013. gadu, kad par šādu pārkāpumu tika sastādīti 11 027 protokoli, varam secināt, ka situācija ir nedaudz uzlabojusies, tomēr LTAB dati liecina, ka bieži ceļu satiksmes negadījumus ar smagām sekām izraisa tieši tie autoīpašnieki, kuri apzināti un regulāri pārkāpj likumu, braucot bez OCTA, derīgas tehniskās apskates un arī apreibinošu vielu iespaidā," atklāj Stengrevics.
"Diemžēl šādi recidīvisti vēl joprojām ir sastopami uz Latvijas ceļiem, tāpēc, lai iespēju robežās cīnītos ar šādiem neapzinīgajiem autoīpašniekiem, kā arī, lai sekmētu drošas braukšanas kultūras veidošanos autovadītāju apziņā ilgtermiņā, sodu sistēmā ir noteikti pārkāpumu uzskaites punkti arī par OCTA neesamību," papildina LTAB valdes priekšsēdētājs.
"Daudzās Eiropas valstīs braukšana bez apdrošināšanas tiek uzskatīta par īpaši smagu pārkāpumu. Lielbritānijas transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja veiktie pētījumi, analizējot ceļu satiksmes negadījumus (CSNg) un to izraisītāju datus, ir pierādījuši, ka īpašnieki, kas savus transportlīdzekļus neapdrošina, ar daudz lielāku varbūtību izdara arī citus pārkāpumus – 10 reizes biežāk, kā vidēji, brauc alkohola reibumā, sešas reizes biežāk brauc ar transportlīdzekli neatbilstošā tehniskā stāvoklī, ik gadu ir iesaistīti vairākos CSNg ar smagām sekām, ar ievainotajiem un bojāgājušajiem. Lielbritānijā par braukšanu bez apdrošināšanas draud ievērojama soda nauda, seši soda punkti, kā arī līdz brīdim, kad tiks iegādāta OCTA, transportlīdzekli konfiscē un nogādā policijas maksas stāvvietā," stāsta Stengrevics.
Lai samazinātu neapdrošināto skaitu un uzlabotu kopējo ceļu satiksmes drošību, 2013. gada nogalē tika atbalstīti grozījumi pārkāpumu uzskaites punktu sistēmas piemērošanas noteikumos, kuri paredz, ka kopš pērnā gada par braukšanu bez OCTA bez naudas soda tiek piemēroti arī divi soda punkti par katru pārkāpumu. Turklāt gadījumā, ja neapdrošināts transportlīdzeklis izraisa CSNg, visi avārijas rezultātā radītie zaudējumi gala rezultātā ir jāsedz vainīgajam autoīpašniekam.