Rīgā un Ādažu apkārtnē notika "Latvijas Gada auto 2016" konkursa lielais testa braucieni. 25 žūrijas biedri trīs dienās ar 34 automobiļiem veica vairāk nekā 10 000 kilometrus. Kurš šogad iegūs prestižo "Latvijas Gada auto 2016" titulu? Šobrīd sīvākā cīņa notiek starp mazajiem un apvidus automobiļiem.
Testa braucieniem apstākļi bija ideāli. Visi automobiļi un žūrijas bāzes vieta atradās Ādažos, viesnīcā "Port Hotel". Ceļi – maģistrāles A1 Eiropas līmeņa asfalts, vietējās nozīmes trases Pabaži – Sēja – Murjāņi ielāpu ielāpi, Ropažu apkārtnes grants (klasiski rallija ātrumposmi), poligona smiltāji un tanku trases. Laika apstākļi – saule, lietus un krēsla. Kompetenti diskusiju partneri vakaros. Un tātad! Kurš labākais?
Līdz uzvarētāja paziņošanai vēl gandrīz divas nedēļas laika – šonedēļ tiek atlasīts fināla septītnieks. Tomēr jau iepriekš vērts atgādināt, ka galvenā balsojuma un papildnomināciju uzvarētāji nesaņem titulu "labākais", jo ir pārāk dažādas balsotāju (tāpat kā lietotāju) gaumes, vajadzības un iespējas. Lai cik objektīvi censtos būt vērtētāji, viedokļi ir ļoti atšķirīgi. Tomēr, kas spriedumos kopīgs? Lielāko vietu skaitu fināla septītniekā varētu ieņemt mazie (A un B segments pēc Auto Asociācijas klasifikatora) un apvidus automobiļi Tādi dalībnieku sarakstā ir vairāk nekā puse, un visi ļoti labi. Kuru un kāpēc izcelt priekšplānā?
Mazie. Kādi gan tie ir mazie, ja gan "Mazda 2", gan "Peugeot 208", gan "Opel Corsa", gan "Hyundai i20" gluži komfortabli ietilpina četrus pieaugušus cilvēkus? Vienīgā problēma rodas, ja aiz 185 cm gara vadītāja jāsēž tikpat raženam pasažierim. Maza jauda? Nē, jebkurš no tiem spēj pat nelīdzenos, garos Sējas apkārtnes līkumus izbraukt gandrīz divreiz ātrāk nekā Latvijā atļauts, un tajā pašā laikā saglabāt pietiekamu komfortu. Tāpat mazie nodrošina praktiski visu digitālo komfortu tādā pašā līmenī, kā "premium", kamēr maksā 12 000 līdz 17 000, nevis 95 000 EUR. Un pat ātri braucot, patērē 4,5 līdz 6 litrus uz 100 km, nevis 9 līdz 14. Tie ir ļoti labi pārvietošanās līdzekļi visiem, kuru vajadzības nav specifiskas kravu pārvadāšanas ziņā vai prestiža demonstrēšanas jomā.
Apvidus automobiļi jeb "krosoveri". Kraso cenu atšķirības dēl, šeit izvēle ir vēl grūtāka nekā mazajā klasē. Grupā, kas pretendē uz dabas tūrismu, sēņošanu un makšķerēšanu ezeros, līdz kuriem mazie netiktu, cenas sākas (pilnpiedziņas versijās) no 17 000 eiro ("Suzuki Vitara") un sasniedz 40 000 ("Kia Sorento"). "Premium" "simttūkstošniekus" šobrīd te klāt netiek jaukti, jo tas ir pavisam atsevišķs stāsts. Pa ielām un ceļiem visi brauc ļoti labi - atšķirības minimālas. Tomēr iedzenot mežā - tanku ceļā, par neoficiālo karali kļūst "Subaru Forester", kura dīzeļdzinēja un variatora ātrumkārbas kombinācija ļauj bez problēmām pieveikt ļoti nopietnus šķēršļus, pat bez speciālām vadītāja prasmēm. Tomēr ar pārbaudījumu tiek galā arī par diviem sprīžiem īsākā, 300 kg vieglākā un gandrīz divreiz lētākā "Vitara", kurai ir 1,6 l benzīna motors un manuālā ātrumkārba. Tāpat arī klusāk un maigāk uzlīgo "Fiat 500x", "Jeep Renegade" tehniskais radinieks, pats "Renegade" un citi...