52% autovadītāju ziemas sezonā plāno izmantot tās pašas lietotās ziemas riepas, ko gadu iepriekš. Tajā pašā laikā vien katrs trešais autovadītājs savas automašīnas ziemas riepas uzskata par pilnīgi drošām, liecina jaunākais bankas "Citadele" pētījums.
Pērnās ziemas sezonā tehniskās apskates laikā riepu bojājumi atklāti aptuveni 14 tūkstošiem transportlīdzekļu jeb nepilniem 7% automobiļu, liecina Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) dati.
Kopumā ar iepriekšējās sezonas riepām šoziem brauks divas trešdaļas autovadītāju – "Citadeles" aptaujas dati atklāj, ka 52% autovadītāju šogad lietos pagājušās sezonas ziemas riepas, savukārt gandrīz katrs piektais vadītājs turpinās pārvietoties ar esošajām vissezonas riepām. Pavisam neliela respondentu daļa uzskata, ka ziemā braukt ir bīstami, tāpēc šajā gadalaikā izvēlas nelietot savu automašīnu vispār – tādu ir 2% autovadītāju.
Tikai 28% vadītāju ir pilnīgi pārliecināti par savas automašīnas ziemas riepu drošumu, kamēr divas trešdaļas tās uzskata par drīzāk drošām. Vien 3% autovadītāju ir nobažījušies par savu ziemas sezonai paredzēto riepu kvalitāti, vērtējot tās kā nedrošas. Tikmēr CSDD dati liecina, ka šim skaitlim vajadzētu būt lielākam.
Kā norāda CSDD, pagājušajā ziemas sezonā (no 2014. gada 1. decembra līdz 2015. gada 1. martam) veiktas gandrīz 206 tūkstoši tehniskās apskates. To laikā konstatēts, ka gandrīz nepilniem 7% bija nepietiekams riepu protektora dziļums vai nopietni riepu bojājumi, kas apdraud satiksmes drošību, nenodrošina atbilstošu saķeri ar ceļu un faktiski nereti liedz automobiļiem piedalīties ceļu satiksmē.
CSDD atgādina, ka drošas braukšanas pamatā, īpaši ziemā, ir laika un ceļa apstākļiem atbilstošs ātrums, tehniskā kārtībā esošs auto, kā arī riepas. Riepām jāpievērš īpaša uzmanība, jo tās vienīgās nodrošina auto saķeri ar ceļu. Ziemā būtiski pagarinās bremzēšanas ceļš – piemēram, braucot ar ātrumu 50 km/h uz sausa seguma un uz slidena ceļa tas atšķiras pat trīs reizes.
Būtisks ir gan riepu protektora dziļums (vieglajiem auto ziemas riepām minimālais dziļums ir 4 mm), bet arī riepu vecums. Ieteicams neizmantot riepas, kas vecākas par pieciem, sešiem gadiem, jo braucot nodilst gan protektors, gan laika gaitā gumija zaudē nepieciešamās īpašības. Uz vienas auto ass jābūt vienādām riepām; jāņem vērā arī tas, ka vienam auto vienlaikus nedrīkst būt radžotas un neradžotas riepas.
Iedzīvotāju aptauju sadarbībā ar banku "Citadele" veica "Snapshots" oktobra beigās, aptaujājot 1005 Latvijas iedzīvotājus vecumā no 18 līdz 74 gadiem.