No 15. līdz 17. aprīlim izstāžu centā Ķīpsalā norisināsies izstāde "Auto 2016", kurā, kā ierasts, varēs apmeklēt arī konkursa "Latvijas Gada auto" stendu. Šogad konkurss piedāvā izstādes laikā vienviet apskatīt "Latvijas Gada auto 2016" titula ieguvēju "Hyundai i20" un "Eiropas Gada auto 2016" "Opel Astra" un personīgi salīdzināt tos savā starpā. Kāpēc "Latvijas Gada auto 2016" uzvarēja "Hyundai i20"? Konkursa organizatori sniedz detalizētāku ieskatu "Latvijas Gada auto" žūrijas vērtējumā.
Pagājušā gada pavasarī Latvijas tirgū nonāca korejiešu ražotāja "Hyundai" mazauto "i20" otrā paaudze, kura klasificējas kā "B" segments. Kā liecina kompānijas oficiālā informācija, iepriekš populārā modeļa "Getz" modernais pēctecis ticis veidots, izmantojot pilnīgi jaunu modeļu platformu.
Tiesa, nekādas radikālas konstruktīvas izmaiņas to nav skārušas. Automobilis atkal padarīts gabarītos brangāks – tā riteņu bāze pastiepusies garumā par solīdiem 45 mm, savukārt virsbūve izaugusi par 40 mm garāka un 24 mm platāka, toties kļuvusi par 16 mm zemāka. Proti, "Hyundai i20" tagad ir krietni lielāks nekā, piemēram, "Volkswagen Polo" (atšķirība starp abiem automobiļiem: garumā 63 mm, platumā 52 mm, augstumā 12 mm).
Speciāli eiropiešiem
"i20" ir īsts Eiropas automobilis – tā to ar lepnumu raksturo "Hyundai Motor Europe" vecākais viceprezidents Alans Rašforts. Nav arī nekāds brīnums, ka "Hyundai" mazulis pēkšņi izrādījies mums saprotamāks nekā tā priekšteči, jo tas radīts korejiešu kompānijas Eiropas dizaina studijā Riselsheimā, Vācijā un mērķtiecīgi veidots, izdabājot vietējās publikas gaumei, estētiskajām un komforta prasībām. Tādēļ jāpiekrīt Rašforta kungam – "Hyundai" izdevies visnotaļ pievilcīgs, mūsdienīgs eiropeisks auto.
Varbūt no skata tas ir nedaudz par nopietnu mazajai klasei, taču jārēķinās, ka šajā segmentā aizvien biežāk mēdz ielūkoties arī nopietni klienti. Lai arī "i20" tiek ražots Izmitas rūpnīcā Turcijā, "Hyundai" pārstāvji norāda, ka pastiprināta uzmanība veltīta detaļu izgatavošanas kvalitātei, uzsverot, ka neviena virsbūves detaļu salaiduma sprauga – vai tā būtu starp durvīm un spārniem, spārniem un motora pārsegu, virsbūves paneļiem un optikas elementiem u.tml. – nepārsniedz 3,5 mm. Vēl pirms gadiem pieciem ar šādiem kvalitātes parametriem varēja palepoties tikai "premium" klases spēkratu ražotāji.
Interjers
Šodien vairs nepārsteidz, ka mazās klases hečbeks realitātē tomēr ir liels un salīdzinoši ietilpīgs automobilis. Iekļūšanu "i20" salonā atvieglo salīdzinoši platās durvis. Jau pieminētais auto bāzes pagarinājums (+40 mm) ļāvis palielināt salona telpu. No kā jūtamākais ieguvums ticis otrās rindas pasažieriem, kam atvēlēts nedaudz vairāk brīvības kāju, īpaši ceļu apvidū. Aizmugurējā dīvānā vietas pietiek trim pieaugušiem braucējiem. Tiesa, sasēžot trijatā, tiem jārēķinās ar zināmu saspiestību, kas būs paciešama tikai relatīvi īsā braucienā.
Interjers veidots racionāli pārdomāts, bez liekiem greznumelementiem, taču tajā nav ne miņas no agrākā askētisma – uzstādīts parocīgāks, sportiskāka dizaina stūres rats, mūsdienīgākas un solīdākas aprises ieguvis mērinstrumentu panelis, kuru papildina kvalitatīva materiālu apdare.
Ir patīkami, pirmoreiz iesēžoties jauna auto vadītāja vietā, sajusties tik mājīgi un labi, it kā būtu ar to braucis jau vakar, aizvakar un vēl vairākas iepriekšējās dienas. "Hyundai i20" ir viena no tādām automašīnām. Pilota posteņa ergonomika ir vairāk nekā apmierinoša: sēdeklis – stingrs un ērts, ar labu sānu noturību, tā plašās regulācijas iespējas un diapazons ļauj viegli ieņemt optimālo sēdpozīciju; stūre pieregulējama gan augstumā, gan arī dziļumā; vadības pultī valda pārdomāta kārtība – slēdži un taustiņi izvietoti tieši tur, kur tos intuitīvi pierasts meklēt.
Bagāžnieka rekordists
Bagāžas nodalījuma tilpums no iepriekšējiem 295 l šeit izaudzis līdz 326 l, šajā "disciplīnā" padarot "i20" par savas klases izcilnieku. Tā bagāžnieks ir pat par 10 l apjomīgāks nekā klasi lielākam "Ford Focus". Turklāt kravas telpa ir aprīkota ar starpgrīdiņu, kas ļauj racionālāk izvietot līdzi vedamo mantību.
Komplektācija
"Hyundai i20" jau bāzes komplektā ietilpst klimata kontroles sistēma, muzikālais centrs ar radio un CD/MP3 atskaņotāju, sānu spoguļu, stūres un priekšējo sēdekļu elektroapsilde, durvju atslēgas distances vadība u.c. ikdienā noderīgi komforta elementi, bet standarta drošības paketē iekļauta gaitas stabilitātes kontroles sistēma, seši drošības spilveni, joslu maiņas kontroles sistēmu, riepu spiediena uzraudzības sistēmu un palīgsistēmu braukšanas uzsākšanai pret kalnu. Taču "Hyundai" pat dārgākajās komplektācijās netiek piedāvāta šodien par visai ikdienišķu lietu kļuvusī multimediju sistēma (komplektā ar GPS). Absolūti lielākajai daļai tiešo konkurentu šāda sistēma tiek piedāvāta.
Dzinēji
Lielākais no "i20" dzinēju gammas – 1,4 litru "Kappa" saimes motorītis, kas saņemts mantojumā no priekšteča –, ir dzīvīgs. Tā 100 "zirgi" ļauj komfortabli turēties nevienmērīgi plūstošajā pilsētas satiksmes straumē, tomēr pārāk lielu dinamiku automobilim nenodrošina. Acīmredzot tas "nosmacēts", lai spētu izpildītu "Euro6" ekoloģiskās normas. Toties elastības ziņā pretenziju nav – dzinējs dūšīgi velk arī no salīdzinoši zemiem apgriezieniem. Sešpakāpju transmisija strādā viegli un precīzi.
Skatīsimies patiesībai acīs – par izcili ekonomisku šo motoru gan nosaukt nevar. Pat brucot salīdzinoši saudzīgā režīmā, nebūs viegli pietuvoties tehniskajā specifikācijā solītajam vidējam rādītājam, kas ir 5,3 litri uz 100 km. Braucot sportiskāk, degvielas patēriņš, protams, palielinās, tomēr finišā tas parasti nepārsniedz 7 l/100 km atzīmi.
Lielas cerības "Hyundai" saista ar nesen kā klajā nākušo jaunās paaudzes trīscilindru turbomotoru ar tiešo degvielas iesmidzināšanu. Tas no 1,0 l darba tilpuma spēj izspiest līdz 120 ZS, turklāt solās būt ievērojami taupīgāks nekā līdzšinējie – vecā kaluma dzinēji.
Niansēs rekonstruētā šasija, salīdzinoši platā šķērsbāze, kā arī piecpadsmit-collīgie riteņi nodrošina "i20" itin apmierinošas gaitas īpašības. Elektriskais stūres pastiprinātājs (tā pretestība mainās atkarībā no braukšanas ātruma) rūpējas par vieglu vadāmību un manevrētspēju, turklāt spēj imitēt visai dabiskas atbildes reakcijas. Auto bremzes ir asas, taču prognozējamas. To efektivitāti kritiskās situācijās uzrauga četru kanālu ABS.
Konkursa "Latvijas Gada auto" žūrijas viedokļi
Uldis Rolis, "Rolis" SIA valdes loceklis: "Iesēdos auto, un tā interjers un vadītāja darba vieta pārsteidza ar lielisku gaumīgu neuzkrītošu dizainu un apstrādes kvalitāti (nedaudz sajutos kā kāda vācu auto salonā, nekā aziātiska). Ceļā uzrādīja lieliskas gaitas īpašības gan uz līdzenas šosejas, klusa viegla gaita, gan padomju armijas celtajā un bērziem noslēptajā nelīdzenajā ceļa posmā uzrādīja labu vadāmību. Tas pilnībā atbilda augstākas klases auto vadīšanai, neskatoties uz to, ka auto ir mazajā klasē."
Jānis Mežulis, arhitekts: "Viss nostrādāts gandrīz kā "Audi". Saku gandrīz, jo cena nav kā "Audi", bet palikusi darba cilvēkam sasniedzamā līmenī. Nē, nevis sasniedzamā, bet ņemamā līmenī. 14 000 ar kapeikām eiro, šis auto ir tā vērts. Pat vairāk. Tu saņem vairāk laba auto, nekā esi samaksājis."
Atis Jansons, konkursa "Latvijas Gada auto" žūrijas priekšsēdētājs un autožurnālists: ""Mazie". Kādi tie mazie, ja gan "Mazda 2", gan "Peugeot 208", gan "Opel Corsa", gan "Hyundai i20" gluži komfortabli ietilpina četrus pieaugušus cilvēkus (vienīgā problēma rodas, ja aiz 185 cm gara vadītāja jāsēž tikpat raženam pasažierim)? Jauda maza? Jebkurš no tiem spēj pat nelīdzenos garos Sējas apkārtnes līkumus izbraukt gandrīz divreiz ātrāk nekā Latvijā atļauts. Un saglabāt pietiekamu komfortu."
Izstādē "Auto 2016" tiks atklāts arī jaunais žurnāls - katalogs "Latvijas Gada auto 2016", un tikai pēc tam tas būs nopērkams visā Latvijā. Tas ir 112 lapušu biezs un maksā 3,48 eiro.