Rumānija ar tās brīnišķigo un daudzveidīgo dabu, kalniem un arī pilīm tepat Eiropā, viens no labākajiem galapunktiem, turklāt tieši Rumānijā notiek vienas no pasaules sūrākajām enduro sacensībām – "Red Bull Romaniacs", uz kurām šogad dodas motokluba "apPasaule" pārstāvji.
Ceļš uz Rumāniju
Par piedzīvoto stāsta motokluba "apPasaule" biedrs Zigmārs Brunavs – sportists, kurš klātienē redzējis vienas no pasaules ekstrēmākajām enduro sacensībām – "Red Bull Romaniacs".
Kas var būt labāk, zinot, ka tieši Rumānijā notiek vienas no pasaules "sūrākajām" enduro sacensībām – "Red Bull Romaniacs". Līdz sacensību norises vietai, Rumānijas pilsētai Sibiu var nokļūt pa dažādiem – taisnākiem vai interesantākiem ceļiem. 2012. gadā motokluba "apPasaule" dalībnieku un viņu draugu - četru motoekipāžu kopa - satikās tieši tur, uz Rumānijas robežas. Taisnāk ir braukt caur Baltkrieviju un Ukrainu (taču vajag Baltkrievijas vīzu), bet drošāk un gludāk caur Poliju, Slovākiju un Ungāriju. Izvēles brīvība!
Kopumā ir jārēķinās ar 1700 - 2100 nobrauktiem kilometriem. Taču, ja negribas "sāpināt dibenus" garos pārbraucienos, kā viena no alternatīvām ir iespēja garo ceļu mērot ar kādu busiņu un piekabi, kurā var savietoties draudzīga ceļotāju komanda kopā ar visiem rumakiem.
Sibiu, arī Hermannštate vai Naģsebena ir sena un skaista pilsēta Rumānijas legendām un daudziem vēsturiskajiem notiekumiem apvītajā Transilvānijas reģionā. Sibiu krāšņumu apliecina arī fakts, ka tā 2007. gadā ir bijusi Eiropas kultūras galvaspilsēta.
Kas ir "Red Bull Romaniacs"?
Taču rodas jautājums – kāpēc motobraucējiem ir tik ieteicams Sibiu izvēlēties par savu mērķi? "Red Bull Romaniacs" ir ekstrēmas enduro bezceļu motociklu sacensības, kuras ik gadus notiek Rumānijā kopš 2004. gada. Tā ir daļa no "Red Bull Hard Enduro" sērijas kopā ar "Erzberg Rodeo" sacensībām "The Tough One", "Sea to the Sky" un "Hell's Gate". Turklāt daudzkārtējais Dakāras rallija čempions Sirils Desprē šīs sacensības ir ierindojis starp trim labākajām "hard enduro" sacensībām pasaulē.
Tātad – nav jābrauc nemaz līdz uz Argentīnu un Čīli pārcelto Dakāras ralliju, lai pieredzētu ko tik īpašu! Sacensības sastāv no prologa un četru dienu pārbraucienu posmiem pa īpaši sarežģītām bezceļu trasēm.
Prologs – "Romaniacs" kara zona
Iedomājieties, ka Rīgā, 11. novembra krastmalā, tiek savesti un īpaši sakrauti baļķi, riepas, elektrības kabeļu spoles, vecas automašīnas, jūras konteineri, asi šķelti akmeņi un vēl daudz kas cits. Tieši tāpat Sibiu galvenajā ielā, blakus galvenās pils mūriem, no tā visa tiek izveidota smaga šķēršļu trase, kas arī ir sportistu pirmais pārbaudījums. Ik pa pieciem braucējiem tiek dots starts.
Tur ir ko redzēt - gan kā mazāk veiklie un pieredzējušie klūp un krīt pie nepārvaramajiem trases elementiem, gan kā ar viegli elegantiem uzrāvieniem un palēcieniem par sekundēm cīnās pasaules līderi Džonijs Volkers un Greiems Džarviss. 2012 gadā dalībnieku rindās sastapām arī piecus igauņu sportistus.
Četru dienu trase
Sibiu ir vēlams ierasties savlaicīgi, jo pat prologa trasē izvietotajā infomācijas centrā visa informācija pirmās dienas nogalē ir izķerta. Mums paveicās, ka kāds no dalībniekiem padalījās ar savu bukletu, kurā bija iespējams pa dienām atrast starta un finiša punktus, kā arī tā saucamos "skatītāju punktus" – atraktīvākās (lasi – grūtākās) vietas, kurās iespējams piebraukt pa ceļiem vai takām, lai redzētu dalībnieku veiksmes vai mokas. Kritiskākajās vietās ir iespējams sacensībās iesaistīties pašam un palīdzēt dalībniekiem tikt kādā kalnā vai pāri šķērslim.
Trase kopumā šķērso pārdomāti izvēlētas kalnu teritorijas, akmeņainas zemes, gravas un ielejas - asfalta posmu praktiski nav. Pārbraucienu garumi svārstās starp 100 km un 220 km katru dienu atkarībā no dalībnieku klases. Galvenie izaicinājumi sportistiem ir tehniski sarežģīti posmi, kas ved caur mežiem, kur ir visdažādākie dabas reljefa šķēršļi - koki klintis, dubļi, strauti, un stāvi kāpumi. Aptuveni ik pa 70 km ir degvielas uzpildes pieturas, kur dalībnieki var ieliet degvielu saviem motocikliem un atsvaidzināt arī sevi.
Dabā trase ir marķēta ar baneriem, zīmēm un krāsainu marķējumu. 2012. gadā tas izpaudās tā – ja tu brauc pa "Husqvarna" marķējumu, tad esi uz pareizās takas, kamēr KTM bantes jau nozīmē, ka esi iebraucis ne tur, kur vajag. Dalībniekiem protams ir arī GPS, lai garantētu drošību. Sava brauciena laikā pabijām gan pie stāva un gara slēpošanas kalna, kurā bija jātiek augšā, gan pie meža kalnu gravām, ar īpaši nepateicīgu grunts segumu, kur mocis spolē, bet augšā nevelk. Tāpat bijām klāt arī finišā, kurā pat bija iespējams parunāt ar sacensību dalībniekiem. Kad parunāju ar kādu ļoti apaļu holandieti tā ap gadiem 50, kurš pēc finiša no kabatas izvilka cigareti ar teicienu, "it was hard, but now I need my beer, and my grill" (tas bija smagi, bet tagad es gribu savu alu un savu grilu) – tad, protams, nevilšus ir jāaizdomājas – kāpēc es pats tur nepiedalos!?
Šobrīd ir īpašs prieks, ka divi mūsu kluba "apPasaule" dalībnieki Aivars Kūkojs un Raitis Kalniņš pilnā nopietnība ir gatavi šogad būt par pirmajiem latviešu dalībniekiem šajās pasaules TOP 3 "Hard Enduro" sacensībās. Atgādinām, ka šīs sacīkstes šogad notiek no 12. – 14. jūlijam - vēl var pagūt aizbraukt, izbaudīt, un just līdzi!