Viņš norāda, ka sludinājumos bieži vien tiek norādīts – "auto tikko no Beļģijas, oriģinālais noskrējiens, viens saimnieks, neprasa ieguldījumus". Tomēr saskaņā ar "autoDNA.lv" rīcībā esošajiem datiem par augustu no Beļģijas vien tika ievesti vairāk nekā 450 automobiļi. Teju pusei ir veiktas manipulācijas ar odometra rādījumiem un vidēji tiek notīti 92 000 kilometru.
Starp spilgtākajiem eksemplāriem ir 2003. gada "Volvo S80" modelis ar oriģinālo noskrējienu Beļģijā 523 364 kilometri, kurš Latvijā nonācis jau ar 302 002 kilometru lielu deficītu. Ne mazāk iespaidīgs ir kāds 2006. gada "Range Rover Sport", kurš no Beļģijas atceļojis ar 601 252 kilometriem uz odometra, savukārt Latvijā piereģistrēts ar 380 000 kilometru, kā arī 2010. gada "Volvo XC60" ar noskrējienu 14 000 kilometru, kas attīti no oriģinālajiem 193 689 kilometriem.
"Latvijā jau kopš neatkarības atgūšanas ir nostiprinājies stereotips, ka automašīnām ar nobraukumu virs 200 000 kilometru būs jāveic kapitāli remontdarbi. Rietumeiropā šos 200 000 kilometru var nobraukt diezgan ātri, savukārt automašīnu darba resurss ir krietni lielāks par šo biedējošo skaitli. Ja papēta Rietumeiropas tirgu, tad ļoti bieži automašīnām noskrējiens ir krietni virs 200 000 kilometru, un tas ir pilnīgi normāli," norāda Dulevičs.
Visbiežāk manipulācijas ar odometra rādījumiem tiek veiktas "Volvo" zīmola automašīnām. No visām augustā importētajām automašīnām no Beļģijas, kuras pārbaudītas "autoDNA" datu bāzē un konstatētas neatbilstības odometra rādījumos, 35% gadījumu tie ir tieši "Volvo" markas spēkrati.
"Šobrīd Eiropas Savienībā notiek diskusija par sadarbību starp valstu reģistriem un datu apmaiņu saistībā ar odometru rādījumiem. Pagaidām jautājums ir nacionālo valstu kompetencē. Latvija ir viena no pirmajām valstīm, kas jau vairākus gadus odometru rādījumus fiksē, veicot tehnisko apskati. Lai cilvēki varētu pārbaudīt Latvijā fiksēto odometru rādījumu objektivitāti, aicinām apmeklēt CSDD e-pakalpojumu sadaļu," norāda VAS "Ceļu satiksmes drošības direkcija" Sabiedrisko attiecību daļas vadītājs Jānis Aizpors.
Patlaban Saeimā tiek virzīts likumprojekts, kas ievērojami apgrūtinās negodprātīgo automašīnu pārdevēju darbību, informē Dulevičs.
"Šobrīd norisinās darbs pie grozījumu ieviešanas Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā – Saeimā likumprojekts ir ticis atbalstīts pirmajā lasījumā. Ar šiem grozījumiem paredzēts ieviest administratīvo atbildību par odometra rādījuma izmainīšanu, nosakot personai, kas to veikusi, naudas sodu. Ieviešot šo sistēmu, Valsts policija šādus pārkāpumus varēs kvalificēt kā administratīvos pārkāpumus, saucot personas pie atbildības. Tāpat ir paredzēts ieviest administratīvo atbildību arī par odometra rādījumu izmainīšanas pakalpojuma reklamēšanu vai piedāvāšanu, jo arī šādi pakalpojumi pēc būtības uzskatāmi par pretlikumīgiem," skaidro Valsts policijas Sabiedrisko attiecību nodaļas vadītāja vietnieks Dairis Anučins.
Dulevičs norādīja, ka ir arī gana daudz godīgu pārdevēju, pat tādi, kuri nebaidās norādīt 2006. gada ''Audi A6'' modeli ar nobrauktiem 300 000 kilometru. Taču pārsvarā godīgo autotirgotāju sludinājumos netiek pārkāpts jau iepriekš minētais 200 000 kilometru slieksnis.
Uzņēmumam "autoDNA" pieder lielākā datubāze Latvijā un viena no lielākajām visā Eiropā par automašīnu tehnisko stāvokli, piedāvājot transportlīdzekļu vēstures pārbaudi tiešsaistē, izmantojot vienīgi katram spēkratam unikālo VIN kodu. Pavisam "autoDNA" datu bāzē ir informācija par vairāk nekā 500 miljoniem automašīnu, tai skaitā arī ASV.
Dati par automašīnām ir ņemti no Beļģijas transportlīdzekļu reģistra. "autoDNA" ir vienīgie Eiropā, kurš sadarbojās ar Beļģijas Transportlīdzekļu reģistru un CAR-PASS nobraukumu reģistru.