Sēdpozīcija, roku novietojums uz stūres un prasme pareizi stūrēt daudzos gadījumos būtu bijis glābiņš, lai izvairītos no ceļu satiksmes negadījumiem gan ar vieglām, gan letālām sekām. Tādēļ sestdien, 15. oktobrī, pie t/c "Mols" "Latvijas Gada auto testu dienas" ietvaros notiks bezmaksas semināri ar mērķi sniegt vitāli svarīgas pamatzināšanas, lai vadītu auto droši un pārliecinoši.
"Latvijas Gada auto testu diena Molā" no pulksten 11 līdz 18 ik stundu autožurnālists Atis Jansons un trīspadsmitkārtējais rallija čempions Ivars Caune klātesošajiem stāstīs par pareizas stūrēšanas nozīmi, kā arī to praktiski parādīs. Savukārt Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) speciāli izveidotā stendā ikviens uz savas ādas varēs praktiski pārbaudīt drošības jostu nozīmi automobiļa pēkšņas apstāšanās gadījumos.
Pareizs sēdekļa regulējums un pozīcija pie stūres ir ļoti svarīgas pamatzināšanas, kas ir svarīgas ikvienam autovadītājam. Auto novirzes no kursa cilvēks fizioloģiski daudz ātrāk sajūt ar savu ķermeni, nevis ar acīm, bet nepareiza sēdpozīcijas izvēle un darbība pie stūres ne vien mazina ķermeņa spējas uztvert automobiļa kustību, bet arī ļoti ierobežo manevrētspēju, it īpaši situācijās, kad jārīkojas ātri. Speciālisti šīs lietas raksturo kā ļoti vienkārši iegaumējamas, un, piemēram, gan roku pozīcijai uz stūres, gan stūrēšanai ir jābūt automātiskām. Ja reiz tas ir tik vienkārši, kādēļ to ievēro tikai retais?
Gan Ivars Caune, gan Atis Jansons nepareizu stūrēšanu galvenokārt saista ar cilvēku zināšanu trūkumu. "Uzskatu, ka autovadītāju sagatavošanā ir viens liels baltais plankums – viena pamatiemaņa, kas netiek ne skaidrota, ne mācīta. Katrs to stūres ratu groza kā pagadās. Esmu arī pavērojis, kā Uzvaras parkā instruktori pieņem kursantus – labākajā gadījumā noregulē spoguļus. Neesmu pamanījis, ka kāds rūpīgi noregulētu sēdekļus," par saviem novērojumiem stāsta Atis Jansons.
Ļoti bieži cilvēki "grēko" arī ar drošības jostām, atrodot dažādus argumentus to nelietošanai – josta spiež, "ar mani jau nekas nenotiks" vai tālu nav jābrauc. Ja vien mēs aizdomātos par tās nepieciešamību tikpat bieži, cik meklējot attaisnojumus, lai nesprādzētos. Autovadītāji aizmirst arī to, ka drošības josta ir ne vien drošības garants ārkārtas situācijās, bet liels atbalsts automobiļa vadīšanā, noturot autovadītāja ķermeni vietā, veicot straujākus manevrus.
Tādēļ sestdien arī CSDD ikvienam piedāvās pārbaudīt drošības jostas efektivitāti straujas apstāšanās gadījumos. "Ja Eiropas valstīs priekšā sēdošie sprādzējas gandrīz 100% gadījumu, tad Latvijā tie ir 80 līdz 90 procenti. Aizmugurējos sēdekļos diemžēl sprādzējas vēl mazāks skaits cilvēku – apmēram 50 līdz 60 procenti," stāsta CSDD sabiedrisko attiecību daļas vadītājs Jānis Aizpors.
"Drošības jostu darbību visai nopietni jau var sajust pat mazā ātrumā, ko arī šajā stendā piedāvāsim. Ātrums ir neliels, bet trieciens ir pietiekošs, lai saprastu to, kādas sekas var būt arī tad, kad ātrums ir lielāks. Aicinām cilvēkus to pārbaudīt šādā stendā, nevis par drošības jostu nepieciešamību pārliecinoties reālās sadursmēs," rezumē Aizpors.
Sestdien "Latvijas Gada auto testu dienā" būs iespējams doties testa braucienos ar ap 20 jaunākajiem auto modeļiem Latvijā, uzvarot veiklības braucienā, iegūt jauno "Volkswagen Tiguan" uz nedēļas nogali, semināros un diskusijās ar drošas braukšanas speciālistiem atsvaidzināt zināšanas un iemaņas auto vadīšanā, kā arī īpašas akcijas cenas un piedāvājumi visiem, kuri plāno iegādāties jaunu auto.
Video no pērnā gada "Latvijas Gada auto testu dienas":