Guļamvelosipēda un elektriskā motorollera krustojums
Transportlīdzeklis "BOA" ir guļamvelosipēda un elektriskā motorollera apvienojums. Braucot ar "BOA", vadītājs atrodas ērtā guļus pozā uz muguras, kas nodrošina patīkamu braucienu un uzlabo aerodinamiku. Tas sver ap 40 kg un attīsta ātrumu līdz pat 50 km/h.
""BOA" bateriju var lādēt, ne tikai izmantojot parasto kontaktligzdu, bet arī minot ģeneratoru, kas atrodas transportlīdzekļa priekšā. Turklāt enerģija, kuru braucējs rada, minot pedāļus, tiek nogādāta no pedāļiem uz aizmugurējo riteni ar vadu palīdzību, nevis tradicionālo ķēdi. Ar vienu uzlādi, braucot 30 km/h, var nobraukt aptuveni 50 km, bet, ja lietotājs braucot min pedāļus, tad šis attālums var būt pat divreiz lielāks," atklāj "BOA" autors – jaunais izgudrotājs Fricis Kalvelis.
Elektriskā transportlīdzekļa aizmugurē ir speciāls nodalījums bagāžai un pat paredzēta vieta līdzbraucējam. Starp citu, starptautiskajā izgudrojumu un inovāciju izstādē "Minox 2016" "BOA" ieguva 1. vietu un tika atzīts par labāko jaunieša izgudrojumu.
Trīs riteņu pneimobilis
Izstādē var apskatīt arī Rīgas Tehniskās universitātes studentu projektēto un konstruēto trīs riteņu pneimobili. Transportlīdzeklis darbojas ar noteikta apjoma saspiestu gaisu, kas darbina pneimatiskos cilindrus un vārstus. Pneimobiļa maksimālais ātrums ir 44 km/h, bet nobrauktais attālums ar 10 litru tilpuma pneimobalonu var sasniegt 4,4 kilometrus.
Izgudrojumam ir mehāniskā divu pārnesumu pārnesumkārba un divu kontūru bremzes – priekšējo riteņu bremzes ar hidraulisku pievadu, pakaļējās – ar mehānisku pievadu, apvienotas ar mehānisku stāvbremzi.
Elektroskrejritenis "Sentri"
Ķīpsalā var izbraukt arī ar izgudrotāja Miervalda Rozenberga uzmeistaroto elektroskrejriteni "Sentri". "Tas ir skrejritenis, kas pārtaisīts par pārvietošanas ierīci ar elektromotoru un akumulatoriem," skaidro autors. Elektroskrejritenis ar vienu uzlādi var nobraukt 44 km un attīstīt ātrumu līdz 26 km/h.
Biodegvielas ražošanas tehnoloģija no biomasas
Kaut arī lignocelulozes biomasa tiek uzskatīta par nākotnes izejvielu biodegvielas ražošanai, tās plašu lietošanu kavē sarežģītā pārstrāde un augstās ražošanas izmaksas. Šai problēmai risinājumu piedāvā pētnieki Linda Mežule un Tālis Juhna, kas izstādē "Vide un enerģija 2016" informē par izstrādāto biodegvielas ražošanas tehnoloģiju. Tās pamatā ir biodegvielas iegūšana no lignocelulozi saturošas biomasas, kas netiek izmantota pārtikā, piemēram, lauksaimniecības un kokapstrādes atkritumiem, nezālēm, salmiem.
Tā pamatojas uz vienkāršu biomasas priekšapstrādi, bioloģisko hidrolīzi un saražoto fermentējamo cukuru īpašu attīrīšanu un koncentrēšanu ar membrānu tehnoloģijām. Pozitīva ietekme ir papildu sistēmai, kas nodrošina enzīmu recirkulāciju. Tehnoloģiju var pielāgot gan bioetanola, gan biobutanola ražošanai. Izvēloties videi draudzīgus un maksimāli vienkāršus risinājumus, ir iespējams nodrošināt to, ka procesa laikā nerodas fermentāciju inhibējoši savienojumi un nav nepieciešams izmantot bīstamas ķīmiskas vielas. Sistēmas konstrukcija nodrošina iespēju izmantot dažādas biomasas izejvielas, nešķirojot tās.
Velosipēdi no otrreizējās pārstrādes materiāliem
Arī vecam metāllūznim ir iespējams dot otru elpu. Un tas turpina dzīvot savu jauno un aizraujošo dzīvi. Gatis Kreicbergs no "Kreicbike" izstādē demonstrēs velosipēdus, kas uzbūvēti no vecām un šķietami jau savu dzīvi beigušām lietām.
"No nolietotām lietām var uztaisīt funkcionālu lietu. Turklāt otrreizējā pārstrāde ir videi draudzīga un ekonomiski izdevīga, jo tiek taupītas izejvielas un kaitīgās vielas nenonāk apkārtējā vidē. Transportlīdzekļu nodošana veicina tīras un skaistas vides saglabāšanu, sakoptāku apkārtni, no velo vrakiem tīrus mežus un pagalmus," stāsta Kreicbergs.
Hibrīda un elektromobiļu ekspozīcija
Īpaša uzmanība izstādē veltīta videi draudzīgam transportam – e-mobilitātes ekspozīcijā būs aplūkojami elektromobiļi "Nissan Leaf", "Nissan e-NV200", "BMW i3", "VW e-up!", dažādu ražotāju elektrovelosipēdi un uzlādes stacijas. Ekspozīciju organizē Bezizmešu mobilitātes atbalsta biedrība sadarbībā ar Ceļu satiksmes drošības direkciju.
Tāpat izstādē ir apskatāmi jaunais hibrīda automobilis "Hyundai Ioniq".
Izstādi rīko Starptautisko izstāžu rīkotājsabiedrība "BT 1".