Automobilis, ņemot vērā informāciju par apkārtni un komunikāciju ar citiem auto, spēj pieņemt lēmumus par vadību, kontrolējot bremzes un akseleratoru, līdzīgi kā vieda kruīza kontroles sistēma.
Vadītājam atliek vien novērotāja loma ar iespēju pārņemt kontroli, ja tomēr tas būs nepieciešams. Tiesa, automobilis vēl tiek attīstīts, tas mēdz kļūdīties, un tāpēc notiek pētījumi, lai to uzlabotu.
Ķīpsalā aplūkojamā automobiļa prototipu ir radījuši Elektronikas un datorzinātņu institūta zinātnieki. Pētnieku kolektīvs pie šī projekta ar nelieliem pārtraukumiem strādā jau turpat četrus gadus, un darbs turpinās vēl joprojām.
Zinātnieki ir izstrādājuši algoritmus, aprīkojuši automobili "Mazda 6" ar virkni dažādu sensoru, piemēram, LiDAR, RTK-GPS, kā arī pašu izstrādāto stereoredzes sistēmu.
"Pasaulē pētnieciskais darbs pie pašbraucošajiem automobiļiem norit divos virzienos – automobiļu spējai braukt pašiem, kā, piemēram, "Google" auto ASV, un šādu automašīnu spējai sadarboties, sazinoties ar viedo ceļu infrastruktūru un pašām savā starpā. Šajā virzienā pamatā strādā Eiropā, tostarp arī mēs," norāda Elektronikas un datorzinātņu institūta pētnieks Krišjānis Nesenbergs un uzbur nākotnes vīziju: "Iedomājieties situāciju, kad visas mašīnas, sazinoties savā starpā, krustojumu var izbraukt bez sastrēgumiem un bremzēšanas!"
Starp citu, Latvijas zinātnieki jau divreiz ir pieņēmuši izaicinājumu un ar šo automobili ir piedalījušies divās autonomo transportlīdzekļu sacīkstēs, un pēdējās no tām – "Grand Cooperative Driving Challenge 2016" (GCDC) – norisinājās maijā Holandē. Pasākumā piedalījās desmit dalībnieku komandas no sešām Eiropas valstīm (Francijas, Spānijas, Zviedrijas, Latvijas, Vācijas, Nīderlandes) ar transportlīdzekļiem, kas ir aprīkoti ar papildu sensoriem, precīzām pozicionēšanas sistēmām, datoriem un bezvadu komunikācijas iekārtām. Šī pasākuma galvenais mērķis nav uzvarēt, bet gan demonstrēt jaunākos sasniegumus transportlīdzekļu automatizācijā un apmainīties ar viedokļiem.
Ideja par pašbraucošām automašīnām ir radusies pirms turpat 100 gadiem, un šodien tā beidzot ir realitāte. Tiesa, vēl ne plaši izplatīta. Pa ASV pilsētu ielām jau pārvietojas slavenie "Google" automobiļi, Singapūrā un ASV brauc pirmie taksometri, kuriem šoferis ir lieka greznība. Tāpat arī lielo kravu pārvadātāji "Scania" un "Mercedes-Benz", kā arī citi autoražotāji jau testē autonomās automašīnas.
Jau ziņots, ka 20. un 21. oktobrī Ķīpsalā notiks izstāde "Riga Comm" – ikgadējs IT un biznesa pasākums dažādās nozarēs strādājošajiem uzņēmējiem, valsts iestāžu vadītājiem un IT profesionāļiem.
"Riga Comm" kopā ar partneriem rīko Starptautisko izstāžu rīkotājsabiedrība "BT 1".