Ja no Vācijas un tai blakus esošajām valstīm katru mēnesi Latvijā tiek ievestas vairāk nekā četri tūkstoši lietotu automašīnu, tad no Skandināvijas šis skaits ir ievērojami mazāks – ap 111 automobiļiem mēnesī. Taču ievestie eksemplāri sit pušu daudzus līdz šim redzētos gadījumus.
Saskaņā ar portālu "autoDNA.lv" un "AutoDetektīvs" rīcībā esošo informāciju par ievestajiem automobiļiem no Skandināvijas laika periodā no šā gada 1. janvāra līdz 30. septembrim, ir ievesti nedaudz vairāk par tūkstoš spēkratiem. Nekas īpašs, ja vien neskaita to, ka 64% ievesto automašīnu no odometriem ir pazuduši kopumā 78,3 miljoni kilometru! Tas ir līdzvērtīgi attālumam no Zemes līdz tuvākajām planētām Marsam vai Venērai.
No spilgtākajiem eksemplāriem ir 2003. gada "BMW 530d", kurš Dāniju pametis ar 910 000 kilometru, savukārt Latvijā ievests jau ar krietni pieticīgāku odometra rādījumu – 318 115 km.
Starp visbiežāk un visvairāk "attītajiem" modeļiem ierindojas "Volkswagen" markas "Caravelle" busiņi. Starp TOP 10 visvairāk "notīto" automobiļu no Skandināvijas pieci ir "Caravelle" transporta līdzekļi (1999. – 2000. g.), kuriem oriģinālais nobraukums bijis no 641 līdz 734 tūkstošiem. Latvijā tie, saprotams, ievesti ar jau krietni zemāku nobraukumu, odometrā vidēji "notinot" 400 tūkstošu kilometru katram.
"No Skandināvijas ievestajiem auto šādi eksemplāri nav nekāds retums. Ja no Beļģijas vai Vācijas reti kad trāpās auto ar nobraukumu virs 500 tūkstošiem kilometru, tad no Skandināvijas valstīm šādu piemēru netrūkst. Latvijas pircējiem būtu jāpievērš īpaša uzmanība automobiļiem no šīm Ziemeļu valstīm un neticēt tam, ko pārdevēji raksta pārdošanas sludinājumos," norāda "autoDNA" pārstāvis Agris Dulevičs.
Visnekaunīgākais pārdevējs ir bijis 1998. gada "Mercedes-Benz E300" modelim, kas saskaņā ar "autoDNA.lv" rīcībā esošo informāciju 18 gadu laikā ir pieveicis 689 000 kilometru. Lai Latvijas sludinājumu portālā cienījamā vecuma "Mercedes-Benz" būtu iekārojamāks, tam tika nodzēsta lauvas tiesa nobraukto kilometru – 473 392 km.
"Lietoto automašīnu pārdevējiem nav izdevīgi vest automobili no Skandināvijas, jo automašīnām ar pilnu servisa vēsturi un daudz maz saprātīgu nobraukumu cena iekšzemē ir augstāka par Eiropas vidējo. Attiecīgi – eksportēti tiek vai nu pilnīgi nobraukti automobiļi, kas vairs nākamo pircēju nevar atrast iekšzemē, vai arī bojāti. Automobilis ar tīru vēsturi no Skandināvijas netiek eksportēts. Vienīgais izņēmums varētu būt latvietis, kas ilgstoši uzturējies Zviedrijā un atgriežas dzimtenē ar savu automobili, bet tas ir niecīgs skaits gadījumu – attiecīgi no atlikušajiem 36% varbūt 1%," stāsta biedrības Auto asociācija valdes loceklis Ingus Rūtiņš.
No galvenajiem iemesliem tik lielam nobraukumam Rūtiņš min lielos attālumus starp apdzīvotajām vietām. Savukārt "Volvo" markas automašīnas tiek bieži izmantotas taksometru kompānijās. Bet ievērojamais nodokļu slogs vietējos nemotivē samērā bieži mainīt spēkratu. "Mūsu tautieši Skandināvijā tieši meklē automašīnas ar lielu nobraukumu, jo tikai tādos gadījumos var kaut ko nopelnīt," papildina Rūtiņš.
Šajā ziņā drošākie auto no Skandināvijas, ar kuriem visretāk tiek veiktas manipulācijas ar odometra rādījumiem, ir "Citroen", "Opel" un "Peugeot". No visiem ievestajiem "Citroen" markas automobiļiem 73% ir saglabāts oriģinālais odometra rādījums, "Opel" gadījumā tie ir 62,5%, bet "Peugeot" – 68%.
Visvairāk lietoto automašīnu pārdevēji melo par "Volvo" un "Volkswagen" automašīnu patieso nobraukumu. "Volvo" gadījumā tikai 18,5% ir norādīts oriģinālais nobraukums, savukārt "Volkswagen" – 25%.