Pasaulē lielākais smagās un speciālās tehnikas tirdzniecības portāls "Mascus" piedāvā ieskatu transporta nozarē. Šoreiz par kravas auto riepu klasifikāciju, ekspluatācijas īpatnībām un pārvadātāju pieredzi.
Kravas auto riepu tipi
Lai gan modeļu skaits ir ļoti liels, vieglo auto riepu pasaule ir relatīvi vienkārša: ir vasaras riepas un ir ziemas riepas, bet visas citas atšķirības nosaka spēkrata pielietojums un pircēja rocība.
Kravas auto, šajā gadījumā vispirms domājot lielos puspiekabju vilcējus, "darba apavu" klasifikācija ir krietni sazarotāka. Savukārt piemērotu riepu izvēle, korekta ekspluatācija vai tās ignorēšana dod gan lielāku pozitīvo efektu, gan spēcīgāku negatīvo.
Raugoties uz visu kopumu, smagās tehnikas riepas nosacīti var iedalīt trīs lielās kategorijās: kravu pārvadāšanai, cilvēku pārvadāšanai un būvniecībai.
Kravas pārvadāšanai domātās sīkāk var nošķirt pēc lietošana apstākļiem: tālo distanču braucieniem, reģionālajiem pārvadājumiem un lietošanai uz jaukta seguma.
Īpašību griezumā vēl var izdalīt ziemas riepas, ko pieprasa Skandināvijā, un riepas, ko paredzēts atjaunot, padziļinot protektoru vai nomainot protektora daļu.
Tomēr tas vēl nav viss. Kravas auto riepas atšķiras atkarībā no tā, kurai asij tās paredzētas – stūrējošajiem riteņiem, velkošajiem vai piekabei.
Vēl viens fakts, kas varētu šķist neparasts kravas transporta nespeciālistiem, ir riepu izmēri. Ja vieglajiem auto disku un riepu izmēri ir veselās collās, kravas auto tie pārsvarā ir 17,5, 19,5, 22,5 un 24,5 collas.
Visbeidzot, iespējams, vislielākā un būtiskākā atšķirība ir kravas riepu kalpošanas ilgums. Ja vieglā auto riepas (vasaras vai ziemas) kalpo četrus, varbūt piecus gadus un šajā laikā noripo 40 līdz 50 tūkstošus kilometru, vilcēja riepas pie ļoti labvēlīgiem apstākļiem var paveikt pat pusmiljonu kilometru.
Pat ja praksē tās maina pie pusotru vai divas reizes mazāka nobraukuma, šāda veiktspēja, mēnesī sakrājot 20 000 km, ir ļoti svarīga.
Un vēl viena tehniska nianse – kravas spēkrata riepās gaisa spiediens ir apmēram četras reizes lielāks nekā vieglajā auto.
Tehnoloģiju un cenas kompromiss
Kravu pārvadātāji, kā ikviena nozare, meklē izdevīgākos ekspluatācijas risinājumus, un tas attiecas arī uz riepu izvēli. Tāpēc pastāv vēl viena klasifikācija – kvalitātes un cenas attiecība.
"Te var runāt par četrām grupām – augstākās kvalitātes prestižo marku modeļi, kuros izmanto jaunākās tehnoloģijas un materiālus, vidējās klases modeļi, kas pārstāv dažus gadus vecas izstrādes, tad Āzijā izgatavotas riepas, kuru kvalitāte nav vienmērīga, un atjaunotās riepas," skaidro Tāls Meļķis no riepu tirdzniecības kompānijas "Laneks".
Kā piemēru viņš min riepu ar izmēru 265/70 R19,5, kuras cena minētajās kategorijās ir attiecīgi 425, 300, 160 un 230 eiro.
Pēc "Laneks" pārstāvja teiktā, optimālo izvēli nosaka pielietojums un rocība, tādēļ nevar kategoriski apgalvot, ka pašas dārgākās riepas vienmēr ir labākās un otrādi. "Piemēram, baļķu vedējam var būt nepieciešamas 20 riepas. Mazam vai vidējam uzņēmumam tie ir lieli izdevumi."
Bet kas notiek jauno riepu izstrādes jomā? Jānis Ārmanis no kompānijas "Goodyear" skaidro, ka tiek veidotas aizvien specializētākas riepas. "Tālbraucējiem pati svarīgākā ir degvielas ekonomija un riepu ilgmūžība, reģionālajiem pārvadātājiem – izturība un ilgmūžība."
Skaidrojot to, kas ir inženieru un ķīmiķu uzmanības lokā, Ārmanis nosauc riepu karkasus, kas, izmantojot inovatīvus metodes, tiek padarīti vieglāki, vienlaikus absorbē mazāk enerģijas, taču nezaudē izturību. Tas dodot vienmērīgāku atbalsta laukumu, un jo labāk riepa ripo, jo pilnīgāk tiek izmantots protektora raksts. Līdztekus pētnieki strādā pie gumijas sastāva un protektora zīmējuma.
Raksturojot progresa sniegtās priekšrocības, "Goodyear" pārstāvis teic, ka degvielas patēriņa atšķirība starp labāko A klases riepu un vājāko G klases produktu ir 7,5%. Labākā riepa nodrošina par 30% īsāku bremzēšanas ceļu un ir četras reizes klusāka.
Vēl Ārmanis piebilst, ka tirgotājiem moderno riepu pircējus obligāti ir jāinformē par riepas klasi, kas raksturo degvielas ekonomiju, saķeri un trokšņu līmeni.
Ko izvēlas pārvadātāji
Kompānija "Kurbads un Ko" nodarbojas ar vieglo automobiļu pārvadāšanu, galvenokārt piegādājot jaunus un lietotus spēkratus, bet apkalpo arī speciālus pasūtījumus, piemēram, transportē sacīkšu tehniku. Darbības areāls – visa Eiropa un Skandināvija.
Ivars Čiblis, "Kurbads un Ko" kravas servisa vadītājs, skaidro, ka, laika gaitā eksperimentējot ar dažādu ražotāju riepām, tajā skaitā Ķīnā ražotajām, uzņēmums nonācis pie secinājuma, ka dārgās riepas galu galā izrādās visizdevīgākās, jo kalpo visilgāk un, galvenais, ir drošākas, jo labāk iztur lielu slodzi.
Kompānija izvēlas "Michelin" produkciju un par papildu priekšrocību uzskata riepu pastiprināto struktūru, kā arī iespēju pēc zināma nobraukuma padziļināt velkošo riteņu protektoru.
"Mēs izmantojam arī atjaunotās riepas, kurām ar vulkanizāciju uzliek jaunu protektoru, bet atzīstam tikai tās, kas restaurētas "Michelin" rūpnīcā," uzsver Čiblis.
Pēc "Kurbads un Ko" pārstāja teiktā, riepu kalpošanas ilgumu ietekmē gaisa spiediens un ceļa stāvoklis. Riepas bojā ne tikai bedres, bet arī risas, no svara ir šofera prasmes ar riepām apieties saudzīgi manevru laikā.
Savukārt kompānijas "Kreiss" autoparkā ir vairāk nekā 3000 tehnikas vienību, kuras kravas pārvadājumiem tiek izmantotas visās Eiropas valstīs, Krievijā, dažās Āzijas valstīs un pat Marokā.
"Kreiss" pārstāve Svetlana Avene-Aveniņa teic, ka "Kreiss" riepas izvēlas tā, lai tās atbilstu konkrēta reģiona ceļu kvalitātei un laikapstākļiem.
"Mūsu partneri ir "Goodyear", "Michelin", "Bridgestone", "Continental", "Pirelli" u.c. un šo ražotāju riepas atbilst mūsu prasībām. "Kreiss" izmanto arī riepas ar atjaunotu protektoru, jo tas ir izdevīgi," skaidro Avene-Aveniņa.
Riepu gaisa spiedienu un mehāniskos bojājumus primāri uzrauga šoferi, taču uzņēmumā ir savi riepu nodaļas speciālisti, kuri seko to stāvoklim visā ekspluatācijas laikā.
Skats no kravas auto vadītāja kabīnes
Māris Dzelzgalvis, kompānijas "Kreiss" vadītājs - instruktors, daloties ar personīgo pieredzi, par saviem galvenajiem kritērijiem nosauc komfortu un kalpošanas ilgumu. "Man vislabāk patīk "Michelin" riepas, to gaitas īpašības, turklāt tām ir gumijas kante, kas riepu un disku pasargā, uzbraucot apmalēm."
Viņš riepas inspicē pirms katra brauciena, un, ja atklājas problēmas, kompānijas mehāniķis tās novērš. Reisa laikā viņš riepas pārbauda ik reizi, kad mainās šoferi, proti, ik pēc 3,5 stundām. "Pieliekot roku, var just, vai riepa ir uzsilusi. Ja ir, tas nozīmē, ka spiediens par zemu."
Kā mainās automobiļa uzvedība, braucot ar nepietiekamu spiedienu? "Auto kļūst valkans, nedaudz pieaug degvielas patēriņš."
Jautāts, ko viņš domā, uz ceļa redzot riepu driskas, Dzelzgalvis teic: "Pirmkārt – kaut man tā negadītos. Otrkārt, ir žēl šoferus, kam jāstrādā tādos uzņēmumos". Viņš ir pārliecināts, ka tādas problēmas var rasties, tikai braucot ar stipri pārkrautiem spēkratiem un ar vecām, iespējams, nekvalitatīvi atjaunotām riepām.
Kravas vilcēju riepu pārbaudes uz ceļa
Latvijā, tāpat kā citās Eiropas savienības dalībvalstīs, komerctransporta tehnisko stāvokli pārbauda ne tikai ikgadējā tehniskajā apskatē, bet arī starplaikos, kad tie piedalās ceļu satiksmē. Pārbaudes veic Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) sadarbībā ar ceļu policiju. Atsevišķi policija kontrolē, vai pārvadātāji ievēro svara ierobežojumus, kravas stiprināšanas prasības, kā arī pārbauda darba un atpūtas režīma ievērošanu u.c.
Pārbaudi uz ceļa veic identiski tai, kas notiek tehniskās apskates laikā: vērtē gaismas iekārtas, bremzes, rāmja stāvokli, rūsas esamību u.c.
CSDD transportlīdzekļu kontroles un sertifikācijas inspekcijas priekšnieka vietnieks Aldis Adiņš skaidro, ka 2015. gadā pārbaudītas 4400 transporta vienības, no tām ap 30% ārvalstu.
Pēdējos gados, pēc viņa teiktā, situācija ir stabila. "Apmēram 10% transportlīdzekļu konstatē būtiskas problēmas un apmēram 1% atklāj defektus, kuru dēļ turpināt ceļu ir aizliegts." Visvairāk pārvadātāji grēkojot ar riepām – tās ir pārāk nodilušas.
Pēc CSDD novērojumiem, starptautisko pārvadātāju tehnikas stāvoklis ir labāks nekā vietējo pārvadātāju. Tas esot saistīts ar prasībām pārvadātājiem, atļauju saņemšanu un ceļu maksas iekasēšanu dažādās valstīs.