Piektdien, 18. novembrī, ēterā nonāca "TopGear" ("Gāzi grīdā!") bijušo vadītāju Džeremija Klārksona, Ričarda Hamonda un Džeimsa Meja jaunais automobiļu raidījums "The Grand Tour". Pēc tā noskatīšanās par to sajūsmā ir ne tikai skatītāji, bet arī profesionālie kritiķi.
"Gatavais kino – pirmā doma, kas iešāvās prātā, skatoties "Grand Tour". Producēšanas vēriens, kinematogrāfiskā kvalitāte, kadru pāreja un kinofilmu stilizācija – radās sajūta, ka šovs paredzēts lielajam ekrānam, nevis televizoram," savā slejā raksta raidsabiedrības BBC mākslas redaktors Vils Gomperts.
"The Grand Tour" debitēja ar sižetu, kurā viena minūte gatavā materiāla izmaksāja miljonu eiro – tas tiek dēvēts par visdārgāko sižetu TV vēsturē. Raidījums sākās ar bēdīgu Klārksonu, kurš pamet BBC ēku, atdod sargam savu dienesta caurlaidi un dodas uz lidostu, no kuras aizlido uz Losandželosu. Tur viņš auto nomā paņem "Ford Mustang" un viens pats brauc pa šoseju Kalifornijā. Tūlīt viņam piebiedrojas bijušie un nu jau atkal esošie kolēģi Ričards Hamonds un Džeimss Mejs katrs savā "Ford Mustang".
Tālāk viņu ceļš trijos "Ford Mustang" stiepjas caur tuksnesi Kalifornijā, kur filmas "Mad Max" stilā viņus pavada dažādi ērmoti spēkrati un virs galvām pārlido reaktīvās iznīcinātājlidmašīnas. Viņu ceļš apstājas pie milzīgas telts, no kuras tiek uzrunāta klātesošā auditorija un vadīts raidījums.
""Grand Tour" būtībā ir "TopGear" ar "Amazon" naudas piešprici, starpība ir acīmredzama. Pirmais raidījums ir pārliecinoša debija, kas BBC turpināto "TopGear" vienkārši atstāj putekļos," raksta "Evening Standard" žurnālists Bens Treviss.
"Paldies visiem, kuri teikuši labus vārdus par mūsu jauno automobiļu drāmu," savā "Twitter" profilā ierakstījis viens no "The Grand Tour" vadītājiem Džeimss Mejs. "Jūtamies glaimoti un atviegloti."
Lai arī skatītāju sajūsma varētu šķist pašsaprotama, Mejs britu tālrādes ITV raidījumā "This Morning" piektdienas rītā atzina, ka viņi visi trīs bijuši patiesi nervozi, gaidot pirmo skatītāju reakciju. Mejs to skaidroja ar apstākli, ka vairāk nekā gadu bijuši bez sava raidījuma un bažījušies, ka, iespējams, trijotnes savstarpējā attiecību ķīmija, kas savulaik "TopGear" padarīja globāli populāru, arī būs pagaisusi, ko pamanīt var tikai no malas. Par laimi, viss izrādījies kārtībā, par ko "The Grand Tour" vadītājiem ir neslēpts prieks, ar ko viņi dalās savos sociālajos tīklos.
"Esmu patiesi pateicīgs un atvieglots šodien. Milzīgs paldies visiem, kuri sūtījuši ziņojumus," tviterī raksta Džeremijs Klārksons. Tāpat viņš retvītojis savas bijušās darbavietas BBC žurnālista pozitīvo raidījuma recenziju.
Pirmā raidījuma galvenais sižets bija par trim hiperauto – "McLaren P1", "Porsche 918 Spyder" un "LaFerrari". Atgādinām, ka "TopGear" labajos laikos šāds salīdzinājums raidījuma veidotājiem bija liegts "Ferrari" cimperlīguma dēļ. "McLaren" un "Porsche" tūlīt piekrita "TopGear" dot savus hiperauto, kamēr "Ferrari" atteicās un pat draudēja – ja paņemsiet "LaFerrari" no kāda mūsu klienta, tad ziniet, ka viņš vairs nekad no mums nedabūs kādu ierobežotās sērijas "Ferrari".
"Vairāk nekā raidījuma formāts, pat vairāk nekā nauda, kas tajā tiek ielikta, vissvarīgākās ir personības. Jūs varat ieliet kaut ko citā traukā, bet tas garšos tāpat. Patīk tas vai nē, bet "The Grand Tour" garšo pēc Klārksona, Hamonda un Meja. Līdzšinējā "TopGear" fani būs tikai sajūsmā," raksta "The Guardian" žurnālists Sems Volastons.
Tomēr ne visi kritiķi lej ūdeni uz Klārksona dzirnavām. "The Times" žurnālists Endrū Bailens norāda, ka raidījuma veidotāji ir uzņēmušies "dažus riskus" un "jaunu ideju vācelīte bijusi visai tukša". Viņš raksta, ka raidījumam, kurš ir par ātrumu, ētera laiks bijis pārāk izstiepts – stunda un 10 minūtes. "Pirms ēterā nonāk nākamās 11 sērijas, es ceru, ka galvenais producents Endijs Vilmans atgriezīsies pie iepriekšējā montāžas formāta un samazinās hronometrāžu līdz 50 minūtēm."
Tikmēr visu nāciju TV skatītāji ir sajūsmā par "TopGear" vecās labās trijotnes atgriešanos ēterā. "Ir ļoti grūti izskaidrot savai draudzenei, kādēļ 32 gadus vecam tēvainim birst asaras, skatoties sižetu, kurā trīs briti brauc ar mustangiem," vēstīts vispopulārākajā skatītāja vīterojumā par "The Grand Tour" raidījuma debiju.
"Tas brīdis, kad vecā komanda sanāk kopā. Neatkārtojami!" raksta kāds cits vīterotājs. Tieši pasaulē visdārgākā TV sižeta vadlīnija, kur skumji un vientuļi braucošajam Klārksonam pēkšņi pievienojas viņa vecie cīņu biedri Hamonds un Mejs, ir radījusi visemocionālāko skatītāju rezonansi. "Man nekad nebūtu ienācis prātā, ka apraudāšos, skatoties, kā trīs jefiņi ar mustangiem brauc pa tuksnesi," raksta emuāra "Achievement Hunter" redaktors Endrū Blančards.
Neskatoties uz to, ka Latvijā "The Grand Tour" oficiāli varēs skatīties tikai no decembra, vietējie tomēr kaut kādā veidā pamanījušies jauno raidījumu dabūt savos datoros vai televizoros. Arī mūsu tautieši ir sajūsmā. "Te nebūšot... vai kaut kad vēlāk. Ir jau... un ir labs!" savā soctīkla profilā raksta Arnis.