Jaunā kārtība ikgadējās nodevas aprēķinam attieksies tikai uz automašīnām, kas ražotas pēc 2009. gada. Tātad samērā jauniem auto ar modernu dzinēju. Savukārt augstākās nodevas likmes paredzētas auto, kuru CO2 izmešu daudzums uz kilometru pārsniedz 200 gramus. Teorētiski tie ir lielie un jaudīgie auto, bet, analizējot pieprasītākos auto dažādos segmentos, var secināt, ka tieši apvidnieku un "premium" klases vieglo auto īpašnieki sajutīs vislielāko ieguvumu no jaunās nodevas. Līdz šim šādiem auto ikgadējā nodeva bija augsta, jo to noteica auto lielā masa un arī motora jauda. Toties CO2 izmešu jomā pat lielākie pēdējo gadu apvidus auto reti pietuvojas 200 g/km līmenim.
Populārākie mazlietotu auto modeļi apvidus auto kategorijā ir "BMW X5" un "Volkswagen Touareg", liecina autosalona "Baltie" pieredze. Ja aprēķinām, kā jaunā ikgadējā nodeva mainīsies šiem auto, tad redzam, ka "BMW X5" jaunā kārtība būs īpaši izdevīga. Gandrīz visiem šī auto modeļiem tas nozīmēs nodevas samazinājumu – jaudīgākajiem dīzeļiem pat gandrīz trīskārtīgu kritumu no 342 uz 144 eiro. Izņēmums ir vien daži modeļi ar benzīna dzinēju, kura darba tilpums pārsniedz 4,4 litrus. Līdzīga situācija iezīmējas arī "Volkswagen Touareg" modeļu klāstā, kur iecienītākajiem 3 litru dīzeļiem ikgadējais maksājums samazināsies vismaz par trešdaļu.
Vieglo auto segmentā, kur nemainīgi pieprasītākie ir "Audi" un BMW sedani vai universāļi, aina ir pilnīgi nepārprotama. Visiem "Audi A6" un BMW 5. sērijas modeļiem nodeva samazinās vai "sliktākajā gadījumā" paliek praktiski nemainīga. Turklāt tieši iecienītākie modeļi ar 3 litru dīzeļa dzinējiem būs lielākie ieguvēji. Šie dzinēji ir ekonomiski, bet arī jaudīgi, kas noteica to ikgadējo nodevu 170 līdz pat 300 eiro apmērā. Tagad tā nepārsniegs 120 līdz 144 eiro, turklāt daži pēdējo gadu "Audi A6" modeļi pat spēj iekļauties CO2 normās, kur maksājums ir vien 48 eiro gadā.
Tāpēc ir skaidrs, ka augstākas izmaksas par kādu konkrētu auto modeli nebūt nenoteiks jaunās CO2 likmes. Tā vietā daudz lielāka nozīme ir jaunieviestajai 300 eiro nodevai, kas jāmaksā, ja auto dzinēja tilpums pārsniedz 3,5 litrus. Šis nosacījums gan var radīt būtisku izmaksu kāpumu atsevišķiem auto, kuriem ir liels dzinēja tilpums, bet izmešu rādītāji nav tik zemi, lai kompensētu šīs papildu izmaksas.
Tas neizdevīgākā situācijā nostāda to autoražotāju modeļus, kuru dzinēju tilpumi "trāpa neizdevīgajā zonā". Piemēram, "Porsche Cayenne" modeļu klāstā dominē 3,6 un 4,8 litru dzinēji un arī to izmešu līmenis ir augsts. Vienlaikus, pat šādiem lielajiem dzinējiem iespējama situācija, ka kopējais ikgadējo maksājumu apjoms nepieaug. Piemēram, "BMW X5" ar 4,4 litru benzīna V8 dzinēju kopējais ikgadējā maksājuma apmērs saglabāsies iepriekšējā līmenī, jo izmešu līmenis tam ir salīdzinoši zems.
Tāpēc jāsaka, ka izmaksu pieaugums "premium" auto segmentā drīzāk būs izņēmuma gadījumos, jo pārsvarā Latvijā auto tiek iegādāti ar dīzeļa dzinējiem, kuriem ir mazāks darba tilpums un vieni no zemākajiem izmešu rādītājiem. Turklāt arī auto ražotāji fokusējas uz efektīvāku dzinēju piedāvājumu ar lielāku jaudu pie mazāka tilpuma.
Sākotnēji jaunie nosacījumi attieksies uz automašīnām, kas tiks reģistrētas Latvijā no nākamā gada 1. janvāra. Tāpēc sagaidāms, ka jau nākamgad varēsim redzēt pieprasījuma izmaiņas par labu efektīvākiem un pēc jaunajiem nosacījumiem izdevīgākiem auto. Vienlaikus, jaunu vai mazlietotu auto pircējiem pašlaik ir ieteicams savu pirkumu plānot tā, lai reģistrāciju veiktu nākamgad. Jo, ja vien nepērkat auto ar dzinēja tilpumu virs 3,5 litriem, tad, visticamāk, ka jaunā nodevas aprēķina kārtība ļaus ievērojami ietaupīt.