Pagaidām nav iespējams prognozēt konkursa "Latvijas Gada auto 2017" uzvarētāju, kas tiks paziņots 9. decembrī. Balsojuma rezultāti neapšaubāmi būs ļoti blīvi, jo spilgti izteikta pārsvara šogad nav, portālu "Delfi" informēja "Latvijas Gada auto" organizatori.
Tomēr šogad interesantākais ir tas, ka pirmo reizi "Latvijas Gada auto" vēsturē klātienē sacenšas vairāki pikapi – "Nissan Navara", "Mitsubishi L200" un "Toyota "Hilux". Universāli, Teksasas reindžeru un fermeru sen mīlēti prēriju kuģi.
Cik tādiem piekritēju citur un cik Latvijā? Pasaulē ik gadus tiek pārdots ap 600 000 jaunu pikapu. Skaitlis aug ne tikai uz Amerikas, bet arī uz Eiropas rēķina – pērn par sešiem procentiem.
Latvijā pirmskrīzes gados tika nopirkti ap 600 pikapi ik gadus, bet pašlaik mazāk. Tomēr daži modeļi pārsniedz 100 gadā un tādēļ dīleriem tie ir būtiski. Populārākais Latvijas pikaps gandrīz nemainīgi ir "Toyota Hilux", kam seko "Mitsubishi L200" un "Volkswagen Amarok", "Nissan Navara" un "Ford Ranger". "L200" ir vienīgais, kuram izdevies "Hilux" pārspēt 2007. gadā.
Kāds būs turpinājums? "Gada auto" žūrijas priekšsēdētājs Atis Jansons ar smaidu, bet, šķiet, visai nopietni saka: "Ja Latvijai neizdosies straujš ekonomikas lēciens – šie ir mūsu nākotnes auto. Nebaidās nekādu ceļu (neceļu), ir pietiekami ātri, lai Latviju dienas laikā kaut divreiz šķērsotu, ir moderni, komfortabli, bet nav uzpūtīgām un, manuprāt, nevajadzīgām "fīčām" pārbāzti. Un spēj pa ceļam no Rīgas uz mājām kaut tonnu rītdienas darbam vajadzīgu materiālu līdzi paņemt".
Kurš no trijotnes "labākais"? Tehniski – rezultāts praktiski neizšķirts. Izmēri, svars, celtspēja atšķiras vien par mata tiesu. Kravas kastes lielums arī. Un tās vājā vieta visiem kopīga – attālums starp riteņu arkām par mazu, lai "eiropaleti" (120x80 cm) liktu šķērsām, tuvāk kabīnei. Iznāk aizmugurējo tiltu slogot vairāk, padarot vadāmību tādu dīvainu.
Svarīgākie bezceļa rādītāji gandrīz vienādi – klīrenss visiem gandrīz 30 cm bez kravas un paliek labu "krosoveru" līmenī (20 – 22 cm) pat ar pilnu slodzi. Ir pazeminātie pārnesumi, kuru nu jau vairs nav gandrīz nevienam "krosoveram", ir mehāniskas vai elektroniskas aizmugurējā diferenciāla bloķēšanas iespējas. Rezultāts – Lilastes tanku ceļā kalngalu, kurā pirms tam "uz vēdera" sēdēja gandrīz divreiz dārgāks pilnpiedziņas limuzīns, šie "traktoriņi" visai viegli forsēja ne tikai pa "špūri", bet arī demonstrēja spēju šķērsām vai pusmetru dziļajām risām apgriezties. Arī citos sniegotu kāpu eksperimentos pa retai kļūmītei gadījās vien pilotu (nepietiekams adaptācijas laiks, nepietiekamas iemaņas darbā ar manuālo kārbu – "Navarai" vienīgajai tāda bija) vainas dēļ.
Jānis Bite, AS "Latvijas valsts meži" Saimniecības pārvaldes vadītājs: "Veiksmīgo iepriekšējā modeļa risinājumu ar plašo otrās rindas sēdvietām jaunais modelis ir saglabājis un, ja ir kādam bieža nepieciešamība pārvadāt ne tikai sevi, bet arī līdzbraucējus – "Mitsubishi L200" būs pareizā izvēle!
Vadītāja darba vieta ir ieguvusi uzlabojumu – stūres regulēšanu dziļumā, bet diemžēl šī iespēja nav pieejama pamatkomplektācijas "Invite" modifikācijai.
Pašmasa (1945 kg) un pilna masa (2900 kg) ir saglabājusies līdzīgos skaitļos ar iepriekšējo modeli, un tas var izrādīties būtiski ietekmējošs faktors nākamā gada pārdošanas apjomam, jo lielākajai daļai konkurentu pilnas masas vērtība pārsniedz 3000 kg un tas nozīmē ap 300 eiro gadā kā "papildu ieguldījums ceļu infrastruktūrā".
Jau bez šī "bonusa" "Mitsubishi L200" ik gadu demonstrē labus pārdošanas apjomus un tam par iemeslu ir konkurētspējīga cena un pieņemamas servisa izmaksas. Braukšanas komforta ziņā "L200" man ir pieņemamāks par "Nissan" "cieto brāli", bet "Super Select" nepārtrauktā mirgošana, pārslēdzot pilnpiedziņas režīmus, gan ir nedaudz kaitinoša, gluži tāpat kā motora skaņa pie lielas slodzes – tās būtu lietas, kas "Mitsubishi" inženieriem jānovērš," rezumē Bite.
Guntars Pulss, autožurnālists: "Samērā šaurajā pikapu segmentā konkurence izvērtusies visai nopietna, jo jaunus vai uzlabotus modeļus pēdējā laikā izlaiduši visi galvenie tirgus spēlētāji. "Navara" šajos apstākļos izskatās gana braši, jo piedāvā praktiski to pašu, ko citi mūsdienu pikapi – aprīkojumu, komfortu un braukšanas īpašības, kādas vēl nesen bija vidusmēra krosoveriem. Pikaps šodien vairs nav askētisks kravenieks, bet gan stilīgs darbīga cilvēka braucamais.
Ja paskatās no praktiskās puses, tad potenciālais pircējs, piemēram, pārticis lauksaimnieks, vairāk skatīsies no izturības, jeb uzticamības viedokļa. Šajā ziņā "Nissan" izstrādājumiem ir diezgan laba slava, lai gan tas mēdz mainīties pat dažādiem viena ražotāja modeļiem un pat to paaudzēm. Skaidrs, ka pikapu tirgus pārliecinošā līdera "Toyota Hilux" panākumu pamatā ir tieši labā reputācija daudzu gadu garumā. "Navara" šā trumpja nav, taču mašīna nenoliedzami ir laba visos parametros."
Jānis Rapa, "Lattelecom" transporta daļas vadītājs: ""Nissan Navara" ir laba automašīna, ja to izmanto radītāju paredzētajam mērķim. Ērts un ergonomisks salons. Laba pa sliktiem ceļiem un bezceļiem, bet ikdienā braukāt maršrutā Rīga - Liepāja varētu būt ne pārāk ērti.
Testos piedāvātais modelis ļoti labi aprīkots un palika sajūta, ka kartupeļu laukā sabristus zābakus kravas kastē iemest būtu žēl. Jaunā balstiekārta ar atsperēm mazliet traucēja ar to, ka auto visu laiku mazliet šūpojās, tā līdz "jūras slimībai" var nonākt. Domāju, ka, noslogotai ar kravu, automašīnai gaita būtu līganāka. Kopumā labs auto. "Nissan" savu varēšanu segmentā ir pierādījis. Aprīkojuma līmeni un tam atbilstošo cenu katrs klients var izvēlēties pēc nepieciešamības."
Raimonds Volonts, "V4 motors" vadītājs: "Pašlaik, salīdzinot ar konkurentiem, "Navarai" ir visērtākais salons, ergonomika laba, sēdēšana vadītāja un blakus beņķos ērta. Runājot par apdari, tomēr gribējās , lai priekšējais panelis būtu mīkstais, nevis plastmasas, kurš laika gaitā varētu sākt grabēt. Šī auto izmantošanas specifika taču paredz, ka tas tiks izmantots arī pa grants un bezceļa segumiem.
Salons patīk, bet gaitas īpašības ne īpaši, arī bezceļa testā tā atpalika no saviem konkurentiem "Toyota Hilux" un "Mitsubishi L200". Toties bija pārāka dizainā un salona ērtībā.
Jaudas īpašības bija gana labas, bet jāņem vērā, ka mums tika nodots jaudīgākais šī modeļa eksemplārs ar divām turbīnām. Skaidrs, ka šī ir ļoti specifiska tirgus niša, bet, spriežot pēc cenām, tas tiešām varētu būt pārtikuša lauksaimnieka vai arī cita biznesa darba auto. Ņemot vērā iepriekšējo nišas modeļu ekspluatācijas pieredzi, jāsaka, ka "Navara" bija kaprīzāks par savu konkurentu "Toyota Hilux", bet arī jāatzīst, ka lētāks. Kas zina, varbūt jaunais modelis ilgtermiņā uzrādīs labākus ekspluatācijas rezultātus."
Atliek piebilst dažus vārdus par to, ko konkursa testos neredzējām, bet internetā varam atrast bagātā klāstā – papildus aksesuāru, dažādu pilnveidošanas un individualizācijas iespēju pikapiem ir vairāk nekā jebkurai citai auto grupai. Ne tikai ar vienkāršiem vākiem kravas kasti nosegt iespējams, vari kaut sedanu vai hečbeku no kravinieka izveidot. Interesanti, skaisti... Nākotnes auto?
Ikviens interesents par savu favorītu "Latvijas Gada auto" konkursā var nobalsot portālā "Delfi", nosakot "Tautas simpātiju". Balsot var līdz 8. decembrim, bet titula ieguvējs tiks nosaukts 9. decembrī, kad tiks paziņoti arī pārējie titulu ieguvēji, par kuriem balso žūrija.
Kopumā konkursam "Latvijas Gada auto 2017" pieteikti 24 jaunākie auto modeļi: "Opel Astra", "Opel Astra Sports Tourer", "Opel Mokka X", "Nissan Navara", "Mazda MX-5", "Ford Edge", "Ford Mustang", "BMW X1", "Renault Megane", "Renault Talisman Grandtour", "KIA Sportage", "Volkswagen Tiguan", "Volvo S90", "Volvo V90", "Hyundai Ioniq", "Mitsubishi L200", "Audi Q2", "Audi A5 Coupe", "Peugeot 3008", "Peugeot Traveller", "Toyota RAV4 Hybrid", "Toyota Hilux", "Lexus RX" un "Škoda Kodiaq".