Delfi foto misc. - 47323
Foto: F64
Latvijā daudz un regulāri ir vētīts vieglo automobiļu parks, taču kādus spēkratus izvēlas uzņēmumi un privātie komersanti?

Pasaulē lielākas smagās tehnikas tirdzniecības portāls "Mascus" piedāvā ieskatu CSDD statistikā par kravas automobiļiem, kas reģistrēti līdz 2017. gada 1. janvārim un ir tehniskā kārtībā.

76 000 tehnikas vienību

Foto: Publicitātes foto

Šā gada sākumā Latvijā bija reģistrēti 75 630 kravas automobiļu, to skaitam veidojot apmēram desmito daļu no visiem tehniskā kārtībā esošajiem spēkratiem.

Paredzamā kārtā lauvas tiesa no šī kopuma pieder mazajiem kravas auto ar pilnu masu līdz 3,5 tonnām – tādu auto uz mūsu ceļiem ir 47 966 vienības.

Ja neesat transporta vai pārvadājumu speciālisti, pārējo sadalījumu vienkārši uzminēt droši vien nav iespējams, taču izrādās, ka nākamā izplatītākā grupa ir paši smagākie spēkrati ar pilnu masu virs 16 tonnām. 20 508 reģistrētas vienības nozīmē, ka tie pārstāv vairāk nekā 25% visu kravinieku.

Tālāk seko mašīnas ar pilnu masu no 3,5 līdz 7 tonnām – 3503 vienību, mašīnas ar pilnu masu no 7,5 līdz 12 tonnām ar 2462 vienībām, savukārt vismazāko piekrišanu bauda kravas spēkrati ar pilnu masu no 12 līdz 16 tonnām, tādu pie mums ir tikai 1191 gabals.

Ar pilnu masu līdz 3,5 tonnām

Foto: Publicitātes foto

Visizplatītāko kravas auto grupa, šķiet, īpašu iepazīstināšanu neprasa – tie ir ik uz stūra redzamie "bulkuvāģi", dažāda kalibra furgoni, kā arī parastu vieglo automobiļu speciālās kravas versijas.

Populārāko mašīnu galvgali savā starpā sadalījuši "parastie aizdomās turamie": "VW Transporter", "Renault Master", "VW Caddy", "Ford Transit", "Toyota Hilux", "VW Crafter", "VW LT35", "Citroen Berlingo", "Mitsubishi L200" un "Renault Trafic".

Runājot par Latvijas vieglo automobiļu parku bieži tiek uzsvērts fakts, ka tā vidējais vecums ir ap 13 gadu, kas ne pārāk pozitīvā gaismā rāda gan tautsaimniecības stāvokli, gan iezīmē potenciālās drošības problēmas uz ceļiem.

Statistika atklāj, ka šajā grupā visvairāk ir 2007., 2006. un 2008. gadā ražotu automobiļu, proti, attiecīgi 3819, 3052 un 2905 vienības, savukārt iepriekšējos piecos gados izgatavotu auto ir gandrīz 14 tūkstoši. 1995. gadā un agrāk ražoti 2869 spēkrati.

Lai gan nospiedošais vairākums auto ir kravinieki tradicionālā izpratnē, šajā klasē var ieraudzīt arī dažu labu eksotisku parādību, piemēram, "UAZ Patriot", "Toyota Prius Plus", "Subaru Baja", "BMW X6", "Andoria Lublin 3", "Audi SQ7", "Hummer H2" u.c.

Ar pilnu masu no 3,5 līdz 7,5 tonnām

Foto: Shutterstock

Mazo - vidējo kravas auto grupā visbiežāk reģistrētie auto ir "Mercedes-Benz 814" (attēlā), "VW LT46", "Renault Mascott", "Volvo C03", "GAZ 66", "Mercedes-Benz Atego 815", "MAN 8.150", "Mitsubishi Canter" un "MAN 8.163".

Visvairāk pārstāvētās markas ar dažādiem modeļiem ir "Mercedes-Benz" (1276), "Iveco" (364), MAN (365), "Renault" (178) un... GAZ. Izrādās, aizgājušos laikus reprezentējošās markas kontā šajā grupā 494 automobiļu!

Pateicoties Padomju Savienībā izgatavoto automobiļu ilgmūžībai vai drīzāk jau ierobežotās pirktspējas dēļ, 1603 no šiem spēkratiem ir izgatavoti pirms 1996. gada.

Ar pilnu masu līdz 7,5 līdz 12 tonnām

Foto: Shutterstock

Arī šajā grupā populārāko modeļu desmitnieks izskatās mazliet komiski, lai gan īsta iemesla skaļi smieties nav. Un tā – "ZIL 131", "GAZ 3507", "ZIL 130" (attēlā), "GAZ 3307", "Mercedes-Benz Atego 1218", "ZIL 431/412", "Mercdes-Benz 1117", "Mercedes-Benz 814", "Renault Midlum" un "Volvo FL6".

Iecienītākās markas: "Mercedes-Benz" (684), ZIL (515), MAN (377), GAZ (367), "Volvo" (141) un "Iveco" (130).

Runājot par vecumu, nomācošā vairākumā ir senlaicīgie padomju automobiļi – 1996. gadā un agrāk izgatavoti 1243 automobiļi, bet iepriekšējos piecos gados izgatavotu spēkratu ir uzkrītoši maz, tikai 106 vienības.

Ar pilnu masu no 12 līdz 16 tonnām

Foto: Shutterstock

Pašā mazskaitlīgākajā kravas auto klasē, kurā reģistrēti tikai 1191 braucamais, desmit populārākie modeļi ir "Scania P93M", "Scania P93", "Volvo FL6", "Mercedes-Benz 1317", "MAZ 5337", "Renault Midlum", "KAMAZ 55102" (attēlā), "MAZ 5334", "Mercedes-Benz 1517" un "Volvo FL614".

Marku topā līderis ir "Mercedes-Benz" (307), tam seko MAN (148) un "Volvo" (121), lai gan savs pielietojums ir atrasts arī Baltkrievijā ražotajiem MAZ (91) un krievu KAMAZ (66).

Uzkrītoši liels ir veco automobiļu īpatsvars: līdz 1996. gadam izgatavoti 680 kravinieki.

Ar pilnu masu virs 16 tonnām

Foto: Publicitātes foto

Lai gan paši smagākie kravas automobiļi ir vistālāk no parasto autobraucēju ikdienas, daudzējādā ziņā tieši šī kravinieku grupa ir pati interesantākā. Protams, par tiem samaksātā nauda aizplūst pie to ražotājiem uz citām valstīm, tomēr dažādi nodokļi, ieņēmumi no to finansēšanas un apkalpošanas veido ievērojamu naudas masu, kas ieplūst vietējā ekonomikā.

Kas tad ir paši populārākie modeļi? Desmitnieka priekšgalā ar ļoti lielu pārsvaru atrodas "Volvo FH" (3428). Tam seko "DAF XF 105" (1167), "Volvo FH12" (1014), tad "Scania R 420", "Mercedes-Benz Actros", "Scania R 124", "Scania R 450", "Scania R 500", "DAF XF 95" un "Scania R 410".

Ja raugās uz to, kā markas pārstāvētas ar dažādiem modeļiem, tad priekšā atkal "Volvo" (5521), kam uz papēžiem min "Scania" (5407). "Otrajā divīzijā" plūcas MAN (2686), DAF (2605) un "Mercedes-Benz" (2451). Aiz tiem, krietni atpaliekot, "Iveco" (607) un "Renault" (581).

Interesanti, ka šajā grupā novērojuma pozitīva vecuma, pareizāk, jaunuma tendence. Pirmkārt, līdz 1996. gadam izgatavoto "dinozauru" īpatsvars nesasniedz pat 10%, savukārt, salīdzinot dažāda gadagājuma spēkratus, izrādās, ka vislabāk ir pārstāvēts 2016. gads – ar 1661 vienību.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!